چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

نامه بدون سلام آیت الله لاریجانی به آیت الله یزدی/ افشای مافیای بزرگ خودرو توسط یک نماینده/ ابعاد جدیدی از متهم سابق ترور هسته‌ای دانشمندان هسته‌ای، فاش شد/ بازداشت دو چهره اقتصادی که جنجال آفرین شد

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۰۴:۵۵:۱۷
کد خبر: ۸۸۷۴۱۲
نامه بدون سلام آیت الله لاریجانی به آیت الله یزدی/ افشای مافیای بزرگ خودرو توسط یک نماینده/ ابعاد جدیدی از متهم سابق ترور هسته‌ای دانشمندان هسته‌ای، فاش شد/ بازداشت دو چهره اقتصادی که جنجال آفرین شد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

ماموریت آیت‌الله آملی لاریجانی پس از حدود 9 سال در قوه قضائیه به پایان رسید و او در سمت جدید به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از فوت آیت‌الله شاهرودی آغاز بکار کرد. حضور آیت‌الله آملی‌ لاریجانی در جمع مصلحت‌دانان، گویی به عنوان نوعی «تابوشکنی» برداشت شد و صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز در نقش پیشقراول این جریان شد، آن‌هم بازی با چهره‌ای همچون آیت‌الله آملی لاریجانی که زمانی از هر نقدی مبرا بود. حالا به صورت روزانه در برنامه‌های زنده شبکه‌های مختلف صداوسیما نقد می‌شود و فعالان سیاسی و مذهبی به انتقاد از عملکرش به‌عنوان رئیس قوه‌ قضائیه می‌پردازند. اول درباره «باستی هیلز» از او انتقاد کردند و بعد موضوع اکبر طبری، از نزدیکان وی، رسانه‌ای شد. پس از آن دو مجری صداوسیما با ادبیاتی مملو از طعنه و تمسخر از شکایت قوه قضائیه تحت مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی از خود و دیگر اصحاب رسانه، سخن به میان آورند و روزی دیگر هم، یک شخصیت مذهبی از «حوزه علمیه لاکچری وابسته به رئیس سابق قوه‌ قضائیه» گلایه کرده و این موضوعات را بدعتی در دین توصیف کرد.

موضوع انتقادات به آملی ‌لاریجانی اما در همان برنامه‌ها و شبکه‌های سیاسی‌تر صداوسیما محدود نماند و حالا از «افق» به «شبکه سوم سیما» و مجری نزدیک به جبهه پایداری رسیده است. برنامه «میدان انقلاب» که با اجرای وحید یامین‌پور روی آنتن می‌رود، از جمله برنامه‌هایی است که همواره «جام‌جم» را به جناحی بودن متهم کرده اما این‌بار موضوع آن متفاوت از همیشه بود به صورت جدی از رئیس اسبق قوه قضایه انتقاد کرد.

اما این پایان ماجرا نبود و آیت‌الله یزدی نیز انتقادات تندی علیه رئیس مجمع تشخیص مطرح کرد. آیت‌الله یزدی اخیرا گفته بود «فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید نجف می‌روم! خب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم‌ بودن‌تان هم خیلی مؤثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. او حتی به این حد از انتقاد بسنده نکرده و در ادامه به رواج اشرافیت در میان مسئولان هم اشاره‌ای کرده است، همان‌گونه که قبلا گفته بود: «رئیس دفتری که 10 سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند چرا گرفتید؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! از کجا آوردی ساختی؟» مجددا گفته است: «این عادلانه نیست که کسی که تا دیروز وضع زندگی مناسبی نداشت و حتی پژو هم نمی‌توانست سوار شود، اکنون زندگی آنچنانی داشته باشد و سوار ماشین چند صد میلیونی شود.»

همچنان که سخنانی به نقل از آیت‌الله یزدی منتشر شد، ابتدا با تکذیب روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همراه بود اما همان روز آیت‌الله ناصر مقتدایی از اعضای این تشکیلات مذهبی تلویحا محتوای منتشر شده را تائید کرده و گفته ‌بود این سخنان را از آیت‌الله یزدی پیش از این شنیده است.

در ادامه هم آیت‌الله آملی لاریجانی نامه‌ای را بدون «سلام و علیک» مرسوم آغاز و مطالب سرگشاده‌ای نوشت.

او در این نامه اشاره کرد: «بنا نداشتم با توجه به گرفتاری‌های مختلف مردم و کشور، نسبت به این حرکات، پاسخی دهم. ولکن اکنون احساس می‌کنم بازی‌های صداوسیما و برخی نهاد‌های دیگر به نقطه‌ای رسیده که سکوت مقابل آن جایز نیست و البته در موقع مناسب به تفصیل در مورد ابعاد آن صحبت خواهم کرد». او در ادامه در مقام پاسخ به محمد یزدی، انتقادات او را غرض‌ورزانه و تکراری دانسته و نوشته است: «متاسفانه اخیرا جنابعالی مطالبی مطرح کرده‌اید که علاوه‌بر خلاف واقع‌بودن و موهن‌بودن، ریشه در همان امور دارد. قبلا هم مکرر در جلسات شورای نگهبان یا مجالس دیگر، مطالبی از این دست بیان کرده‌اید که بنا به مصالحی مقابل آن سکوت کرده‌ام. اما اکنون می‌بینم این سکوت‌ها نه‌فقط اسباب تنبه حضرت‌عالی نشده، بلکه پیش‌ترهم رفته‌اید و مطالب خلاف‌واقع و توهین‌های دیگری هم بر آن افزوده‌اید.»

همچنین در بخشی از نامه آملی‌ لاریجانی آمده است: «اولا بنده هیچ‌گاه نگفته‌ام اگر فلانی را دستگیر کنید نجف می‌روم. این دروغی است که عده‌ای شایع کرده‌اند و دفتر بنده هم رسما آن را تکذیب کرده است، حال شما چه انگیزه‌ای دارید که این دروغ را تکرار می‌کنید؟»

آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان نامه خود نیز بر رفتار آیت‌الله یزدی در برخورد با علمای حوزه علمیه انتقاد کرده و نوشته است: «جناب آقای یزدی مشکل اصلی جناب‌عالی این است که فکر می‌کنید قیم حوزه‌های علمیه هستید.»

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در پاسخ به درخواست جمعی از طلاب و دانشجویان برای حل مسئله میان دو تن از علمای حوزه در نامه‌ای تأکید کرد: «دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند؛ مسئولان در عین اختلاف نظر و سلیقه، در راه آرمان‌های انقلاب و دشمنی با دشمنان، یکدل و یکصدا هستند.»

در نهایت نامه تند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آیت‌الله یزدی از روی سایت مجمع حذف شد.

چهره هفته؛ آیت‌الله محمد یزدی

آیت‌الله یزدی در سخنانی که هفته گذشته علیه رئیس‌جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر زبان رانده بود، با انتقادی تند به نوه آیت‌الله بروجردی تهدید کرده بود: «اگر اعلام مرجعیت کند، جلوی او خواهد ایستاد و تابلوی دفترش  را پائین می‌کشد». دلیل این تهدید را بسیاری در اختلاف نظرهای  فقهی و دیدگاه‌های اجتماعی متفاوت علوی‌ بروجردی با برخی  روحانیون و عالمان اصولگرا به‌ویژه شخص آیت‌الله محمد یزدی دانسته‌اند.

رئیس شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری با بی‌ارزش‌ دانستن سخنان آیت‌الله یزدی در گفت‌وگو با جماران، اظهار کرد: «آقای یزدی حرف خودش را می‌زند؛ هر روز با یک نفر در می‌افتد. تا دیروز با هاشمی‌ رفسنجانی و امروز صادق لاریجانی است و فردا با چه کسی در می‌افتد را نمی‌دانم؟!»

آیت‌الله سیدجعفر کریمی همچنین درباره  این بخش از سخنان منتسب به آیت‌الله یزدی درباره رئیس‌جمهور که گفته شده «چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرئت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؛ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و... اگر نمی‌توانی مملکت را اداره کنی، برو کنار گفت: «این برو کنار را چه کسی باید بگوید؟! در درجه اول حوزه باید بگوید. بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضائی بگوید. بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه می‌بینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد. برو کنار گفتن به رئیس‌جمهور را در درجه اول مجلس باید تشخیص دهد. اگر مجلس تشخیص عدم قابلیت دهد، همان‌طوری که بنی‌صدر را کنار گذاشت، او را کنار می‌گذارد. این کار آقای یزدی نیست و ربطی به او ندارد.»

حاشیه هفته؛ بازداشت حسن عباسی

حدودا یک هفته پیش بود که برخی از حساب‌های کاربری مرتبط با حسن عباسی، سخنران اصولگرا، مدعی شدند وی بازداشت شده است. این موضوع، باعث ایجاد حرف و حدیث‌هایی در مورد علت این بازداشت شد. برخلاف ادعای حساب‌های کاربری منتسب به عباسی، این شکایت ارتباطی با وزیر اطلاعات نداشت و یک شکایت رسمی از سوی مجموعه مرتبط با اقدامات حقوقی در وزارت اطلاعات صورت گرفت. عمده‌ترین دلیل شکایت این بوده که عباسی در یک سخنرانی عجیب مدعی «تلاش وزارت اطلاعات برای براندازی نظام»، شده بود. او در سخنرانی خود در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۶ در باقرآباد قرچک مدعی شده بود: «رفته یه چی‌چی نیوز راه انداخته و از بالا تا پائین نظام رو به سخره می‌گیره؛ البته وقتی می‌رسه به وزیر محترم اطلاعات با تقدیرات ویژه یاد می‌کند. هنوز هم وزیر اطلاعات به ما جواب نداده پیرو پرسش نمایندگان از ایشان چرا چی‌چی‌نیوزِ فلان‌ شده، پسر فلانی در وزارت نفت، به وزیر اطلاعات می‌رسه اینقدر تقدیر می‌کنه. خب آیا ما می‌توانیم شک کنیم وزیر اطلاعات پشت سر چی‌چی‌نیوزه!؟ چون لااقل دوتا فحش هم به وزیر اطلاعات می‌داد. اون که مقام معظم رهبری‌ رو، مراجع تقلید رو، همه‌ رو به سخره می‌گیره!»

گفتنی است، شکایت وزارت اطلاعات از حسن عباسی، در مرداد سال گذشته صورت گرفته و در ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ عباسی به دادسرا احضار شده بود و در همان زمان نیز به دلیل عدم تودیع وثیقه در مرحله اول بازداشت شده و همین موج خبری، پیرامون بازداشت او ایجاد شده بود. با این حال او بعد از تودیع وثیقه آزاد شد و در اسفند ماه دادگاه حکم اولیه او مبنی بر حبس را صادر کرد که این حکم در تیرماه امسال تایید شد و در نهایت حسن عباسی برای گذراندن دوره حبس خود به زندان رفت.

خبر هفته؛ بازداشت مدیرعامل ایران خودرو و رئیس سازمان خصوصی سازی

هفته جاری خبر ممنوع‌الخروجی یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، در خروجی خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفت. هنوز چند روزی از انتشار این خبر نگذشته بود که باز هم رسانه‌های داخلی، خبر بازداشت یکه زارع را رسانه‌ای کردند. در ادامه هم «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، در گفتگو با خبر 14 ضمن تائید این خبر گفت: «آنچه در خبرگزاری‌ها در ارتباط با این موضوع مطرح شد مورد تائید است و مدیرعامل سابق ایران خودرو بر اساس گزارش‌های ضابطین به مرجع قضایی تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه انجام شد و نیز تحت نظر بود و ضمن اینکه دو نفر دیگر از دست اندکاران این مجموعه هم بازداشت هستند.»

به گفته اسماعیلی ادامه بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو یا اتخاذ هرگونه تصمیم دیگری در این پرونده، منوط به اقدامات صورت گرفته از ناحیه بازپرس پرونده است.

«عبدالله پوری حسینی»، رئیس سازمان خصوصی سازی ایران، تنها چند ساعت پس از احضار به سازمان بازرسی کل کشور و انتشار خبر استعفایش، با دستور قضایی بازداشت شد. پوری حسینی به معاملات صوری و واگذاری زیر قیمت شرکت‌های دولتی متهم بود.

 رئیس سابق سازمان خصوصی سازی ایران، روز چهارشنبه ۲۳ مرداد پس از احضار به سازمان بازرسی کل کشور استعفا کرد. ساعاتی پس از پذیرش این استعفا از سوی وزیر اقتصاد و دارایی، رسانه‌های داخلی خبر دستگیری او را منتشر کردند. « ناصر سراج»، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، به رسانه‌ها گفته گزارش عملکرد سازمان خصوصی سازی به محض تکمیل به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد.

جنجال هفته؛ فساد در بازار خودرو

«بهرام پارسایی»، سخنگوی کمیسیون اصل 90، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «فساد خودروسازی جدید نیست. در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانی، معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد و این طراحی گران نه جذاب بود نه استاندارد.

‌البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده، اما اسنادی در دست است که نشان می‌دهد وام اخذ شده بابت طراحی خودروی ملی بیشتر از این مبلغ است و این در حالی است که یک طراح ایرانی برندهای معتبر خودرو در جهان، همان زمان حاضر بود به رایگان، طراحی خودروی ملی را انجام دهد. اما چون برای سودجویان، منفعت نداشت، نپذیرفتند. ‌زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان هم دو تا سه سال است ولی طراحی سمند ٧ سال زمان برد. ‌این مشت نمونه خروار بود و به زودی پرده‌ای دیگر از یک فساد بزرگتر در مافیای خودرو را اعلام می‌کنم.»

حاشیه هفته؛ مازیار ابراهیمی

مازیار ابراهیمی همان شخصی است که در مستندی تحت عنوان «کلوب ترور» که مردادماه سال 91 منتشر شده بود به دست‌ داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای اعتراف کرده بود. در این مستند 12 نفر دیگر هم اعتراف کردند که در ترور دانشمندان هسته‌ای نقش داشته‌اند. این افراد در این مستند گفتند در اسرائیل آموزش دیدند و بعد از آن به ایران بازگشتند. ابراهیمی در این مستند اعتراف می‌کند مسئول تیم ترور مهندس مجید شهریاری بوده، اما روایتی که این شخص بعد از گذشت هفت سال از ماجرای اعتراف خود در شبکه خبری فارسی‌زبان ارائه داد بسیار متفاوت بود. او ادعا کرد علت آزادی‌اش ورود سازمان اطلاعات سپاه به این پرونده است. طبق ادعای او، مأمور سپاه می‌گوید آنها بی‌گناه هستند و قول آزادی‌شان را می‌دهد. بنابر ادعای این شخص، او سال 94 از زندان آزاد می‌شود. 

در آن مقطع حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات بود. با این‌حال «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس، سؤالی را در همین زمینه از وزیر اطلاعات پرسیده که در دستور کار مجلس قرار دارد. در این رابطه «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: «همان‌وقت؛ یعنی سال 91 از مازیار ابراهیمی دلجویی شده اما تأکید کرد این موضوع در دولت‌های پیشین اتفاق افتاده و آنها باید پاسخگو باشند.»

خبر مهم هفته؛ آزادی نفتکش گریس 1

«گریس‌ یک» آزاد شد و با نام تازه‌‌اش، «آدریان‌دریا» و با پرچم سه‌رنگ ایران، نه پرچم پاناما و هر کشوری، به مسیر خود در آب‌های مدیترانه ادامه داد، آن هم پس از 38 روز از زمانی که روزنامه «جبل‌الطارق» در حساب کاربری‌اش در توییتر از توقیف این کشتی ایرانی توسط دولت محلی جبل‌الطارق خبر داد. نفتکش عظیم تحت اجاره رسمی دولت جمهوری اسلامی، در حالی با دستور قاضی ارشد دادگاه عالی جبل‌الطارق، مسیر خود را در آب‌های آزاد پیش گرفت که روز جمعه آخرین مهلتی بود که بنا بر قوانین داخلی دولت محلی جبل‌الطارق، امکان ادامه توقیف این کشتی میسر بود.

 پس از اینکه تلاش دولت آمریکا برای تمدید مجدد مدت زمان توقیف نفتکش گریس 1 بی‌نتیجه ماند، دادگاه بخش کلمبیای واشنگتن با صدور حکمی خواستار توقیف نفتکش گریس 1 شد. دادگاه بخش کلمبیا که سابقه‌ای طولانی در صدور آرای ضد ایرانی و مصادره اموال ایران به خصوص به نفع صهیونیست ها دارد، مدعی شده اسنادی را در اختیار دارد که نشان می دهد طرحی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از نظر رژیم آمریکا یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شده است، برای دسترسی غیرقانونی به سیستم مالی این کشور به منظور پشتیبانی از حمل قاچاق به سوریه از ایران وجود دارد. هرچند همه تلاش‌های آمریکا به در بسته خورد و دولت محلی جبل‌الطارق توجهی به این اظهارات نکرد.

پس از حرکت کشتی ایرانی «گریس 1»، روز سه‌شنبه بار دیگر، آمریکا به یونان هشدار و اعلام کرد کمک به کشتی حامل نفت ایران مصداق حمایت از سازمان‌های تروریستی تلقی می‌شود. دولت یونان هم در پاسخ به این ادعا بیان کرد ایران درخواست کمکی از دولت یونان ارائه نداده است.

اظهارات عجیب هفته؛ وزیر خارجه آمریکا و سفیر آلمان در سازمان ملل

یکی از محورهای اصلی اجلاس «صلح و امنیت خاورمیانه» شورای امنیت سازمان ملل، موضوع ایران و نقش ایران در منطقه بود. سخنرانی دو سیاستمدار درباره امنیت و صلح در خاورمیانه انجام شد. سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و سخنرانی آندریاس میشائیلیز، سفیر آلمان در سازمان ملل متحد.

پمپئو بار دیگر نقش ایران در منطقه را مخرب خواند و از کشورهای عضو شورای امنیت خواست جلوی شرارت‌های ایران را بگیرند. وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی سازمان ملل متحد علیه ایران شد. این تحریم‌ها اکتبر سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.

 او خطاب به نمایندگان سایر کشورهای عضو در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «رفع تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، به معنای آن خواهد بود که ایران بتواند بیش از پیش خود را مسلح ساخته و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، بتواند آزادانه سفر کند.»

« آندریاس میشائیلیز»، سفیر آلمان در سازمان ملل، نیز از تلاش‌ها و اقدامات یک‌جانبه و خودخواهانه برخی از کشورها در خاورمیانه انتقاد کرد.

سفیر آلمان در سازمان ملل گفته است: «ما شاهد گرایش فزاینده بازیگران خارجی در خاورمیانه هستیم که عمدتا سیاستی خودخواهانه و مخرب را دنبال می‌کنند. سفیر آلمان گرچه در رویکرد انتقادی خود به نام کشور خاصی اشاره نکرد.

دروغ هفته؛ استعفا محمدجواد لاریجانی

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر استعفای محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، را تکذیب و آن را دروغ خواند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز