یک متخصص تغذیه:

ایرانیان گیاهخواری نکنند/ رژیم کیتو علمی نیست

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۷:۴۲:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۶۸۷۱
ایرانیان گیاهخواری  نکنند/ رژیم کیتو علمی نیست
محمدرضا وفا گفت: در کشور های غربی الگوهای گیاه خواری وجود دارد، چون بر اساس اقدامات انجام شده در روند گیاه خواری فرد ویتامین‌های آهن ، روی و ... را دریافت می کند اما در کشور ما چنین قابلیت‌هایی در روند تغذیه وجود ندارد و توصیه‌ای به گیاهخواری نیست.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  جامعه ما روز به روز بیشتر با اضافه وزن مواجه می‌شود از سوی دیگر با رژیم های غیر تخصصی سلامت افراد در معرض خطر قرار می گیرد همین قضیه می‌طلبد تا در زمینه تناسب اندام اقدامات مناسب انجام شود.

فرآوری غذا کالری را افزایش می دهد

محمدرضا وفا، فوق تخصص رژیم درمانی و تغذیه به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: دانشگاه‌های معتبر دنیا در زمینه الگوی غذایی سالم پژوهش کرده و آموزش می‌دهند و این مراجع علمی مهمترین پیامشان به مردم این است که در وهله نخست تمامی افراد برای دستیابی به تغذیه سالم باید خوراکی‌های که مصرف می‌کنند به شکل طبیعی اولیه  باشد.

او افزود: به عبارت دیگر هر چقدر که  بر روی غذا فرآیند بیشتر انجام شود دو اتفاق را در پی دارد. از یک سو ارزش  غذایی و ویتامین‌ها و املاح آن کاهش پیدا می کند و این مقوله برای بدن مناسب نیست از سوی دیگر کالری موجود در غذا در روند فرآیند افزایش می‌یابد.

این فوق تخصص رژیم درمانی و تغذیه تاکید کرد: برای مثال وقتی کالری و ارزش غذایی یک سیب تازه را با مقداری از کمپوت سیب مقایسه کنید، طبیعتا سیب تازه از ویتامین سی بیشتری برخوردار است. طبیعتا کالری آب سیب و کمپوت سیب نیز  فراوان است. این مقوله برای تمامی خوراکی‌ها صدق می‌کند.

مصرف سه وعده و سه میان وعده در روز الزامیست

وفا افزود: بنابراین سالم غذا خوردن منوط به این است که خوراکی‌ها مصرفی باید به شکل اولیه باشند. نکته دوم این است که باید مقدار خوراکی‌های مصرفی در سه وعده غذایی و سه میان وعده تقسیم شود.

این متخصص تغذیه گفت: بنابراین کل کالری مصرفی یک فرد باید از طریق خوراکی ها و آشامیدنی های روزانه در 6 وعده تقسیم شود. در این روند نباید فرد در یک وعده پرخوری کرده و فاصله بین وعده‌های غذایی افزایش یابد چون با افزایش فاصله در مصرف وعده‌های غذایی افت قندخون بروز می کند و فیزیولوژیک نامناسب را برای بدن به دنبال دارد.

او تصریح کرد: نکته دیگر در  تغذیه سالم این است که برخی از گروه‌های غذایی محدود هستند. برای مثال مصرف  روغن‌ها  و چربی های جامد همچون کره، مارگارین، روغن های نباتی باید حتی الامکان کاهش یابد.  از سوی دیگر باید قندهای ساده همچون شکر، قند، شیرینی ها کم شود و به هیچ عنوان با معده خالی قند و مواده قندی مصرف نشود.

این فوق تخصص رژیم درمانی و تغذیه  ادامه داد: از سوی دیگر مقدار مصرف نمک برای یک فرد بالغ  به طور روزانه سه تا پنج گرم در طبخ غذا نباید مصرف شود. همچنین بهترین نوشیدنی آب است  و برای فرد سالم نوشیدن آبمیوه پیشنهاد نمی‌شود. برای مثال مصرف میوه به جای آب میوه به افراد پیشنهاد می‌شود، چون در روند جویدن احساس سیری در فرد تشدید  و فعالیت دستگاه گوارش را تسهیل  می‌کند.

وفا درباره الگوی های غذایی گفت: باید حداقل 55 تا 65 کالری روزانه از مواد نشاسته‌ای تامین شود که مواد نشاسته ای شامل نان، برنج، ماکارونی و ... می شود و  ترجیحا باید به شکل سبوس دار مصرف شود.

 این متخصص تغذیه تاکید کرد: بنابراین نان‌های سبوس دارسالم‌تر هستند. برای مثال برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید سالم تر است. غلات به عنون تامین کننده بخش قابل توجهی از انرژی بدن  باید به شکل کامل باشد.

لبنیات و پروتئین ها به شکل کم چرب مصرف شود

او  پروتئین ها را بخش از هرم غذای مصرف دانست  و افزود: پروتئین ها شامل گوشت ها، لبنیات و ... است باید لبنیات به شکل کم چرب  مصرف شود. از سوی دیگر گوشت‌ها در انواع مختلف به ویژه گوشت قرمز در تمامی مراحل خریداری، طبخ  و مصرف باید کم چرب باشد.

به گفته وفا فرآیند تهیه باید  به شکل بخارپز و کبابی باشد.

روزانه 5 تا 9 نوبت میوه و سبزیجات بخورید

این پزشک متخصص در ادامه گفت: سبزی و صیفی‌جات بر اساس توصیه‌های دانشگاه هاروارد به طور روزانه باید5 تا  9 نوبت سبزی،میوه و صیفی  همراه با وعده‌های غذایی و میان وعده ها مصرف شود. در الگوی غذایی سالم سهم عمده  غذاهای گیاهی فراوان است. در کشور های غربی الگوهای گیاه خواری وجود دارد، چون بر اساس اقدامات انجام شده در روند گیاه خواری فرد ویتامین‌های آهن ، روی و ... را دریافت می کند اما در کشور ما چنین قابلیت‌هایی در روند تغذیه وجود ندارد و توصیه‌ای به گیاهخواری نیست.

وفا در پایان تاکید کرد:  به رغم تبلیغات در فضای مجازی رژیم کیتو نیز از لحاظ علمی چندان تایید شده نیست و اصلا یک مرجع پژوهش محور دانشگاهی آن را تایید نکرده است.

//انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز