کاهش افسردگی زنان با رعایت این رژیم غذایی

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۹:۴۹:۱۲
کد خبر: ۱۱۱۸۱۲۳
کاهش افسردگی زنان با رعایت این رژیم غذایی
فیبر بخشی از توصیه‌های معمول در رژیم غذایی سالم است. دلیل آن این است که فیبر از بسیاری جهات ازجمله مدیریت وزن تا کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان برای سلامتی مفید است.

به گزارش برنا؛ نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که مصرف فیبر ممکن است با کاهش خطر افسردگی به‌ویژه در زنان قبل از دوره یائسگی مرتبط باشد.

افسردگی یک بیماری شایع و جدی روانی است که نه‌تنها توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به خودکشی نیز شود. تخمین زده‌شده است که بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلابه افسردگی هستند که تعداد آنان با گذشت زمان افزایش می‌یابد. این وضعیت تضعیف کننده در زنان بیشتر مشاهده می‌شود و تعدادی نظریه وجود دارد که دلیل این امر را توضیح می‌دهند؛ تغییر در سطح هورمون‌ها در زنان نزدیک به یائسگی با افسردگی ارتباط دارد.

به دلیل پیامدهای جدی و شیوع افسردگی، مطالعات زیادی برای ارزیابی گزینه‌های درمانی فراتر از استفاده از داروهای ضدافسردگی انجام‌شده است. مداخلات در شیوه زندگی، ازجمله رژیم غذایی، ورزش و ذهن آگاهی، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک کند. در این مطالعه جدید بیش از ۵۸۰۰ زن در سنین مختلف شرکت کردند و محققان به‌طور ویژه سعی کردند رابطه بین مصرف فیبر در رژیم غذایی و افسردگی زنان را در هنگام یائسگی بررسی کنند. فیبرهای غذایی عمدتا در میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و حبوبات یافت می‌شوند.

مطالعات قبلی به مزایای فیبر در سلامت روان اشاره‌کرده بودند اما این اولین مطالعه شناخته‌شده‌ای است که این مزایا را در زنان، قبل از دوره یائسگی و دوران یائسگی مطرح می‌کند. همچنین سنین شرکت‌کنندگان طیف وسیعی را شامل می‌شود و هم شامل زنانی بود که به‌طور طبیعی یائسه شدند و همچنین کسانی که به دلیل جراحی در این دوره قرار گرفتند.

این مطالعه ارتباط مثبت بین دریافت فیبر غذایی بیشتر و افسردگی کمتر را در زنان قبل از یائسگی  را پس از تنظیم سایر متغیرها تایید کرد اما تفاوت معنی‌داری در زنان یائسه ثبت نشد. تحقیقات نشان داده است که کاهش استروژن ممکن است در توضیح اینکه چرا زنان یائسه از افزایش فیبر غذایی سود کافی نمی‌برند، نقش داشته باشد، زیرا استروژن بر تعادل میکروارگانیسم‌های روده در زنان قبل از یائسگی و در دوران یائسگی تاثیر می‌گذارد.

ارتباط بین فیبر غذایی و افسردگی را می‌توان تا حدی با فعل‌وانفعالات روده و مغز توضیح داد زیرا این نظریه وجود دارد که تغییرات در ترکیب روده (میکروبیوتا) ممکن است انتقال عصبی را تحت تاثیر قرار دهد. فیبر، غنی شدن و تنوع میکروبیوتای روده را بهبود می‌بخشد.

نتایج این تحقیق در مقاله‌ای بانام «ارتباط مثبت بین دریافت فیبر در رژیم غذایی و افسردگی در زنان قبل یائسگی»، یک نظرسنجی مبتنی بر جمعیت منتشرشده است.

استفانی فاوبیون (Dr. Stephanie Faubion)، مدیر پزشکی انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) اظهار کرد: این مطالعه رابطه مهم بین مصرف فیبر در رژیم غذایی و افسردگی را تاکید می‌کند، اما مسیر این ارتباط در این مطالعه مشاهده‌شده نامشخص است، به‌این‌ترتیب که زنان با سلامت روان بهتر ممکن است رژیم غذایی سالم‌تری داشته و فیبر بیشتری مصرف کرده باشند یا مصرف فیبر غذایی بیشتر ممکن است با تعدیل ترکیبی یا میکروبیوم روده در بهبود سلامت مغز نقش داشته باشد.

او افزود: بااین‌حال، همیشه این واقعیت درست بوده است که شما انعکاس همان چیزی هستید که می‌خورید، با توجه به اینکه آنچه می‌خوریم تاثیر زیادی بر میکروبیوم روده دارد که به نظر می‌رسد نقشی اساسی در سلامت و بیماری دارد.

نتایج این مطالعه به‌صورت آنلاین در Menopause، مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) منتشرشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز