برنا اتفاق ناگوار در یک محیط فرهنگی را بررسی کرد؛

ماجرای عجیب یک سینما در مشهد/ چه کسی مسئول است؟

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۲۳:۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۱۹۶۷۰۵
ماجرای عجیب یک سینما در مشهد/ چه کسی مسئول است؟
کارشناس ارشد ایران شناسی گرایش فرهنگ، مردم و ادیان گفت: در تخریب سینما آسیا یک اثر ثبت ملی از بین نرفته است. هرچند بخشی از خاطره مردم مشهد و دیدگاه نوستالژی مردم مشهد و اهالی سینما از بین رفته است.

به گزارش برنا؛ طی هفته گذشته  دو  سینمای قدس و آسیا در مشهد مورد تخریب قرار گرفته است. این در حالی است که این دو سینما به عنوان سرمایه فرهنگی مشهد محسوب بوده است. مرجان اکبری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این رابطه گفته است که شهرداری مشهد هیچ گونه مجوزی برای تخریب سینما آسیا از این اداره کل نگرفته است.

سینما آسیا در بافت تاریخی خیابان ارگ مشهد قرار گرفته است

رضا سلیمان نوری، کارشناس ارشد ایران شناسی، خراسان پژوه و نویسنده کتاب «خیابان ارگ مشهد»  به خبرنگار برنا درباره تخریب دو سینمای قدس و  آسیا مشهد به خبرنگار برنا گفت: سینما آسیا در بافت تاریخی خیابان ارگ مشهد قرار گرفته و از لحاظ ارزش تاریخی از اهمیت برخوردار است. این سینما جز راسته خیابان‌های پر از سینما هم قرار دارد. در روزگاری در آن خیابان 11 سینما قرار داشت اما تنها باز مانده سینماها از آن دوران سینما آسیا بود.

او افزود: البته در سال‌های اخیر اقدامات مبنی‌بر بازسازی و احیا این سینما در دستور کار بود اما مالک حوزه هنری تهران است و بدون هماهنگی با حوزه هنری مشهد و میراث فرهنگی مشهد  تخریب شده است.

سینمای نوستالژی مردم مشهد تخریب شد

 سلیمان نوری افزود: سینما قدس در خیابان  شهید چمران مشهد قرار دارد. این سینما اولین سینمای دوسالانه مشهد است. قدمت آن به دهه 50 مربوط می‌شود. این سینما از لحاظ ارزش تاریخی از اهمیت برخودار نیست اما نوستالژی مردم مشهد محسوب می شود. سینما قدس در زمینه تبادل مکانی تخریب شده است. به عبارت دیگر یکی از سرمایه گذارها مشهد در یک پروژه ساخت و ساز طبقه‌ای را به سینما اختصاص داده و در قبال آن زمین سینما را اخذ کرده تا به سینما تبدل می‌شود.

کارشناس ارشد ایران شناسی گرایش فرهنگ، مردم و ادیان افزود: سینما آسیا برای مردم مشهد نوستالژی است. سابقه تاریخی بنا به معنای بنای تاریخی نیست، بلکه به دلیل آثاری است که به غیر از کهن سازی از اهمیت برخوردار است.

توزیع سینما در مشهد با مشکل مواجه است/ مشهد از لحاظ سرانه سینما با مشکل همراه نیست

این کارشناس ارشد ایران شناسی درباره سرانه گردشگری و تاثیر این سینماها در میزان سرمایه فرهنگی شهر مشهد افزود: سرانه سینما در مشهد نامناسب نیست اما هر دو سینما مدت‌ها فعال نبودند. هرچند توزیع سینمایی در مشهد با مشکلات متعدد همراه است. برای مثال در خیابان امام خمینی یا ارگ مشهد سینماهای متعدد متمرکز بودند اما در دهه 50 با افتتاح سینماهای هویزه  و آفتاب  مواجه بودیم.

بسیاری از سینماها از رده خارج شدند

سلیمان نوری ادامه داد: تراکم سینما در دهه 70 در شهر مشهد افزایش پیدا کرد اما در این سال‌ها بسیاری از سینماهای مشهد از رده خارج شدند. در دهه 90 به دلیل  بسیاری از  بلند مرتبه سازی‌ها، برخی از سینماها همچون شهرقصه تخریب شدند. این سینماها برای قشر متوسط رو به پایین مشهد از لحاظ اقتصادی مناسب نیست.

او افزود: البته این سینماها از لحاظ رفت و آمد و قیمت برای قشر متوسط رو به پایین به صرفه نیست. سینما قدس جبران این وضعیت نامناسب بوده و به ارتقای سرانه فرهنگی جامعه کمک می کرد.

این خراسان پژوه تصریح کرد: با این تفاسیر  در این اقدام یک اثر ثبت ملی از بین نرفته است. هرچند بخشی از خاطره مردم مشهد و دیدگاه نوستالژی مردم مشهد و اهالی سینما از بین رفته است.

 او درباره  تغییر کاربری سینما گفت:  این سینما از سوی حوزه هنری تخریب شده است. البته با کمترین هزینه می‌توانستند سینما را بازسازی کنند.

هشدار برای تخریب لاله زار مشهد

این متخصص حوزه تاریخ و گردشگری با بیان اینکه کاربری فرهنگی برای سینما قدس لحاظ شده است، افزود: سینما آسیا بخشی از حافظه تاریخی مردم مشهد است. بافت تاریخی دور حرم در خیابان ارگ نسبت به طول آن از خیابان ولیعصر تهران و تاریخ از چهارباغ اصفهان سابقه بیشتری داشته است.

سلیمان نوری در پایان تاکید کرد: اماکن تجاری و اقامتی در این مرکز ایجاد می‌شود و اگر در جریان سینما آسیا کم کاری شود در سال‌های آینده  3  سینما باقی مانده دیگر هم از بین می‌رود اما می‌توان با هزینه معقول ارگ را نجات داد به عبارت دیگر با تخریب سینما آسیا لاله زار مشهد از بین رفته است.   

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز