یک کارشناس بازار بین‌الملل در گفت‌و‌گو با برنا:

چین شریک خوب ایران است/ دو سال از آغاز تحریم‌های ترامپ بر فلزات ایران می‌گذرد

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۵:۰۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۲۰۹۶۳
چین شریک خوب ایران است/ دو سال از آغاز تحریم‌های ترامپ بر فلزات ایران می‌گذرد
به گفته یک کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل، چین در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد. این کشور به دلیل تنش‌های تجاری که در چند سال گذشته در ارتباط با آمریکا تجربه کرده به طور مستقل ازاین کشور در تلاش برای گسترش توان اقتصادی خود در جهان بوده و در این مسیر از توان ایران برای پیشبرد اهداف خود بهره برده است، اتفاقی که برای ایران نیز دستاوردهای اقتصادی پرباری داشته است.

کیوان جعفری‌طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن، گفت: چین همواره شریک تجاری خوبی برای ایران حتی در فشار تحریم‌ها بوده است. هر چند  وقتی تحریم‌های آمریکا علیه ایران دو سال پیش و با آغاز ریاست جمهوری ترامپ شدیدتر شد، چین در پی تشدید تحریم، ارتباط تجاری ما را با بانک کونلون (بانک طرف تجاری ایران و چین) قطع کرد، اما جنگ تجاری که آمریکا با چین به راه انداخت و از این طریق محدودیت و ضرر زیادی را بر چین متحمل کرد، باعث شد این کشور رویکرد مستقل‌تری در ارتباط با آمریکا پیش بگیرد.

او افزود: در همین راستا طرح همکاری 25 ساله چین و ایران که به تصویب هیات دولت رسیده می‌تواند سبب شود ایران از سرمایه‌گذاری که چین در طرح «کمربند-راه» کرده است، بهره ببرد؛ پیش‌تر قرار بود بخشی از این طرح از مناطق شمالی ایران عبور کند که پس از اعمال تغییراتی در آن، ایران از استقرار در طرح یادشده حذف شد.

جعفری‌طهرانی ادامه داد: گفتنی است چین واحدهای تولید فولاد را که در طرح کمربند-جاده و در خارج از این کشور قرار دارد می‌خرد، از جمله این واحدها کارخانه تعطیل‌شده آقااستیل در پاکستان و واحدی دیگر در صربستان است. چین در واقع می‌خواهد با این روش، تحریم‌های آمریکا را دور بزند، چون آمریکا نمی‌تواند واحدهای تولیدی متعلق به چین را که خارج از این کشور هستند، تحریم کند، زیرا که این کشورها تحت تحریم‌های آمریکا قرار ندارند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به باور من یکی از بهترین راهکارها برای ایران توسعه روابط با چین است. چین به عنوان یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت جهان، روزانه بین 10 تا 12 میلیون بشکه نفت وارد می کند و اگر ما بتوانیم تجارت نفت را با چین توسعه دهیم به رشد اقتصاد خود کمک کرده‌ایم.

او در توضیح تبعات تحریم‌های اخیر آمریکا بر فلزات ایران گفت: تحریم‌های جدید علیه فلزات ایران می‌تواند جو روانی منفی در میان مردم ایجاد کند یا ارزش سهام شرکت‌های قرار گرفته در فهرست تحریم را در کوتاه‌مدت در بورس پایین بیاورد، اما به باور من ما به این شرایط عادت کرده‌ایم، نزدیک به دو سال از آغاز تحریم‌های ترامپ بر فلزات ایران می‌گذرد. به باور من شرکت‌های ایرانی می توانند با مدیریت درست با این شرایط مقابله کنند و بازارهای جدید و جایگزین به دست آورند.

جعفری‌طهرانی در پایان گفت: هر چند تحریم ها باعث شد ما بازارهای اروپا را از دست بدهیم اما کشورهای جنوب شرق آسیا می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای اروپا باشند. ما با این کشورها ارتباط دریایی مناسبی داریم و همچنین کیفیت محصولات ما به همراه قیمت مناسب مواردی هستند که نقاط قوت ما در شرایط تحریم به شمار می‌آیند تا بتوانیم با کمترین تنش اقتصادی با تحریم‌ها مقابله کنیم.۲/۵ 

نظر شما