وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد:

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۱۵:۰۶:۴۱
کد خبر: ۱۱۶۶۹۹۶
اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی
وزارت جهاد کشاورزی به منظور تأمین منابع مالی لازم جهت تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی به ویژه کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی در سال جاری، خواستار اختصاص مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان متولی این امر شده است.

به گزارش برنا به نقل از هیئت دولت، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که مسئولیت تأمین و تدارک نهاده های کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی را برعهده دارد، براساس صورت های مالی حسابرسی شده سازمان حسابرسی و طبق گزارش های حسابرسی ویژه تا پایان سال ۱۳۹۸، حدود ۲۳ هزار میلیارد ریال از دولت بستانکار می باشد. همچنین این شرکت در سال ۱۳۹۹ نیز بابت توزیع و فروش ۲۱۸۶ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه ای به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی (که مبلغی بالغ بر ۸۵۰۰ میلیارد ریال می باشد) صرفاً مبلغ ۲۹۶۵ میلیارد ریال یارانه دریافت نموده است.

بر این اساس، شرکت یاد شده بابت عملکرد سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۵۳۵ میلیارد ریال و در مجموع بابت عملکرد تأمین و تدارک کودهای یارانه ای طی سال های اخیر، بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال مطالبات یارانه ای دارد. این در حالی است که شرکت مذکور در سال جاری نیز مکلف به تأمین و تدارک نهاده های کشاورزی، از جمله سه میلیون تن انواع کودهای شیمایی می باشد و تهیه و تدارک این نهاده استراتژیک، مستلزم تأمین منابع مالی لازم از محل یارانه بوده و جهت تأمین کودهای مورد نیاز و اجرای برنامه ابلاغی سال جاری در راستای حفظ کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشور، استفاده از تسهیلات بانکی ضروری است.

با توجه به موارد فوق، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد اختصاص تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به هیئت دولت ارایه کرده است.

گفتنی است، این پیشنهاد هم اکنون در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی و تصمیم گیری است.

 

نظر شما