دلایل استپ وزن و روش های گذر از آن

۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۱۰:۴۳:۵۵
کد خبر: ۱۴۹۸۶۹۸
دلایل استپ وزن و روش های گذر از آن

تقریبا همه افرادی که در مسیر لاغری هستند، در ابتدای راه کاهش وزن خوبی را دارند اما به یک باره دیگر عدد ترازو تغییری نمی کند که به این حالت استپ وزن گفته می شود. اما دلایل استپ وزن چیست و روش های گذر از آن چیست؟

5

دلایل توقف وزن چیست؟

دلایل استپ وزن در طول رژیم لاغری می تواند متفاوت باشد که عبارتند از:

لاغری تنها به معنای کاهش وزن نیست

لاغری تنها به معنای کاهش عدد روی تراوز نیست؛ چرا که در برخی مواقع چربی سوزی دارید و به جای کاهش وزن سایز کم می کنید. بنابراین در این حالت نیازی به نگرانی نیست و شما دچار استپ وزنی نشده اید.

به اندازه کافی پروتئین نمی خورید

یکی از دلایل استپ وزن در طی رژیم لاغری، مصرف پروتئین کم است؛ چرا که پروتئین یک ماده مغذی بسیار مهم برای کاهش وزن و لاغری است.

پروتئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و به دلیل خاصیت سیرکنندگی که دارد مصرف کالری روزانه شما را کاهش می دهد. از طرفی پروتئین برای عضله سازی و حفظ عضلات لازم است؛ بنابراین دقت داشته باشید روزانه پروتئین کافی مصرف کنید.

کالری شماری ندارید

یکی از دلایل اصلی استپ وزن این است که افراد پس از گذشت چند هفته از رژیم لاغری خود نسبت به کالری شماری مواد غذایی که مصرف می کنند سهل انگاری می کنند و همین موضوع می تواند باعث توقف وزن شود.

مصرف نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی کالری بسیار بالایی دارند، به اندازه ای که یک لیوان نوشابه گازدار به اندازه یک وعده کامل غذایی می تواند چاق کننده باشد.

 

خواب کافی ندارید

خواب با کیفیت و کافی تمامی بخش های زندگی اعم از سلامت جسمی، روانی و تناسب اندام شما را تحت الشعاع قرار می دهد. طبق مطالعات انجام شده یکی از بزرگ ترین دلایل چاقی کم خوابی است.

انجام ورزش های قدرتی

یکی از کارهایی که حتما باید در مسیر لاغری انجام دهید انجام تمرینات ورزشی قدرتی و مقاومتی است. انجام ورزش های قدرتی مانند وزنه زدن باعث عضله سازی می شود که عضله سازی برای چربی سوزی و جلوگیری از استپ وزن بسیار مفید است.

زنگ خطر یک بیماری است

گاهی ممکن است به دلیل وجود یک بیماری یا وضعیت پزشکی مانند کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، آپنه خواب و موارد این چنینی دچار استپ وزن شده باشید. بنابراین اگر فکر می کنید که هیچ گونه کوتاهی از سمت شما در مسیر لاغری نبوده است حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت شما را بررسی کند.

برای مدت طولانی در رژیم هستید

پیروی از یک رژیم لاغری برای بازه زمانی طولانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در صورتی که چندین ماه است دچار استپ

وزن شده اید، نیاز است که به بدن خود استراحت دهید.

کالری دریافتی خود را چند درصد افزایش دهید، خواب بیشتری داشته باشید و ورزش های قدرتی انجام دهید. با این کارها به احتمال زیاد از استپ وزنی خارج می شوید.

ورزش های هوازی انجام نمی دهید

ورزش های هوازی یا کاردیو مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و ... ضربان قلب شما را بالا برده و در از بین بردن چربی های شکم و پهلو می توانند بسیار موثر باشند.

6

چه روش هایی برای جلوگیری از استپ وزنی موثر هستند؟

برای اینکه دچار استپ وزن نشوید باید در این مسیر کاملا اصولی باشید. تغذیه اصولی داشته باشید، اصولی ورزش کنید، اصولی بخوابید و استرس نداشته باشید. عدم رعایت هر کدام از موارد گفته شده می تواند سوخت و ساز بدن شما را به هم بریزد و باعث استپ وزنی شود.

با رعایت نکات زیر می توانید زودتر از استپ وزنی عبور کنید:

  • پروتئین کافی مصرف کنید.
  • خواب کافی و باکیفیت داشته باشید.
  • روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • هدف گذاری منطقی داشته باشید.
  • تمرینات هوازی و قدرتی را در کنار هم داشته باشید.
  • مصرف روزانه میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.
  • کالری شماری داشته باشید.
  • چکاپ پزشکی به منظور اطمینان از سلامتی انجام دهید.

رژیم شوک برای خارج شدن از توقف وزنی

رژیم شوک یک نام عمومی برای تمامی رژیم هایی است که به بدن شوک وارد کرده و باعث کاهش وزن می شود. همچنین یکی از راهکارهای موثر برای خارج شدن از توقف وزنی، پیروی از رژیم شوک است.

البته منظور ما هر نوع رژیم شوکی که در فضای اینترنت می بینید مانند رژیم تخم مرغ، رژیم میوه و ... که بسیار محدود کننده هستند نیست. بلکه باید یک رژیم شوک تخصصی از پزشک یا مشاور تغذیه دریافت کنید تا از استپ وزنی عبور کنید.

یک رژیم شوک اصولی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • حذف مواد غذایی حاوی قند مصنوعی: برای عبور از استپ وزنی نیاز است که به مدت 2 هفته مصرف هر نوع مواد غذایی حاوی قند مصنوعی مانند بستنی، آبمیوه، کلوچه، شکلات و ... را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید. البته مصرف شیرینی جات طبیعی مانند خرما، توت، عسل و ... تا حد نرمال مجاز است.
  • افزایش چهار برابری مصرف سبزیجات غیرنشاسته ای: مصرف سبزیجات غیر نشاسته ای مانند بروکلی، خیار، اسفناج، فلفل دلمه ای و ... را چهار برابر افزایش دهید.
  • افزایش مصرف پروتئین های بدون چربی: پروتئین های بدون چربی در مقایسه با پروتئین های چرب، کالری کمتری دارند و برای مدت زمان طولانی شما را سیر نگه می دارند. در واقع پروتئین علاوه بر رفع گرسنگی عضلات شما را هم حفظ می کند.
  • هیدراته بمانید: یکی از راه های موثر برای خروج از استپ وزن این است که روزانه حداقل 8 الی 10 لیوان آب بنوشید.
  • کربوهیدرات ها را به طور کامل حذف نکنید: حذف کامل کربوهیدرات ها درست نیست، توصیه ما به شما این است که در روزهایی که ورزش های قدرتی انجام می دهید کربوهیدرات هم بخورید اما در روزهایی که ورزش نمی کنید مصرف کربوهیدرات را برای خود ممنوع کنید.  

کلام آخر

در اکثر مواقع استپ وزنی حدود 2 الی 4 هفته طول می کشد و فرد در این بازه زمانی هیچ وزنی کم نمی کند. ما در اینجا به بررسی دلایل استپ وزن و راه های مقاله با آن پرداخته ایم.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز