بهترین واکسن کرونا برای دوز چهارم با توجه به نوع واکسن اول تا سوم

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۱۷:۰۰:۵۷
کد خبر: ۱۳۴۷۸۲۴
بهترین واکسن کرونا برای دوز چهارم با توجه به نوع واکسن اول تا سوم
تحقیقات نشان می‌دهد دوز بوستر اگر واکسن متفاوت نوترکیب باشد؛ چه واکسن پروتئینی مثل پاستوکووک و اسپایکوژن و یا نوترکیبی مثل آسترازنکا، ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند.

به گزارش برنا؛ با توجه به در پیش رو بودن بازگشت حجاج از مکه مکرمه و گردهمایی اربعین حسینی و همین طور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهر ماه، لازم است ضمن تداوم استفاده از ماسک و تقویت مراقبت‌های مرزی بر تشخیص بموقع ورود سویه‌های جدید بیماری، همچنین مردم نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن اقدام کنند.

در مورد تزریق دوز چهارم واکسن کرونا سؤالات زیادی برای مردم پیش آمده است. با توجه به اینکه ۸۰ درصد سبد واکسیناسیون در ایران سهم سینوفارم است بنابراین بیشتر افراد در ایران واکسن سینوفارم زده‌اند که واکسن غیرفعال است، درحالی‌ که تحقیقات نشان می‌دهد دوز بوستر اگر واکسن متفاوت نوترکیب باشد؛ چه واکسن پروتئینی مثل پاستوکووک و اسپایکوژن و یا نوترکیبی مثل آسترازنکا، ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند.

از طرفی اغلب افراد مسن نیز در کشور سه دوز واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند. طبق اعلام نظر کارشناسان اگر افراد دوز سوم را متفاوت از دو دوز قبلی زده‌اند، یعنی دو دوز سینوفارم، بهارات، برکت زدند و سومی را پاستوکووک، پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن یا آسترازنکا زدند، بهتر است که دوز چهارم را مشابه دوز سوم بزنند. ولی افرادی که سه دوز سینوفارم، بهارات یا برکت زده‌اند، بهتر است چهارمی را پلتفرم متفاوت بزنند که سیستم ایمنی بیشتر تحریک شود.

واکسن‌های پاستوکووک، اسپایکوژن و کوورازی، واکسن‌های پروتئینی هستند که برای دوز چهارم توصیه می‌شوند،بنابراین چنانچه این واکسن‌ها در دسترس نبودند پیشنهاد متخصصان تزریق واکسن آسترازنکا است و اگر هیچ‌کدام از این واکسن‌ها در دسترس نبودند پیشنهاد می‌شود واکسن مشابه سه دوز قبلی تزریق شود.

 

نظر شما