سخنگوی وزارت امور خارجه:

افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچ کس نیست/ تماس مستقیم و غیرمستقیم درباره موضوعات برجامی با آمریکا نداشتیم/ درباره منابع ایران در کره اقدام عملی ندیدیم

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۹:۵۰:۲۷
کد خبر: ۱۱۴۸۸۵۳
افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچ کس نیست/ تماس مستقیم و غیرمستقیم درباره موضوعات برجامی با آمریکا نداشتیم/ درباره منابع ایران در کره اقدام عملی ندیدیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد وزیر خارجه امریکا مبنی بر برگزاری نشست درباره موضوع افغانستان با حضور ایران گفت: ما تماس مستقیم و غیرمستقیم درباره موضوعات برجامی و غیره با امریکا نداشته و نداریم. هنوز نامه ای از سازمان ملل متحد دریافت نکردیم. هر وقت نامه رسید بررسی می کنیم. نگاه ابزاری به دوستان در منطقه نداریم. افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچ کس نیست.

به گزارش خبرنگار برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد وزیر خارجه امریکا مبنی بر برگزاری نشست درباره موضوع افغانستان با حضور ایران گفت: ما تماس مستقیم و غیرمستقیم درباره موضوعات برجامی و غیره با امریکا نداشته و نداریم. هنوز نامه ای از سازمان ملل متحد دریافت نکردیم. هر وقت نامه رسید بررسی می کنیم. نگاه ابزاری به دوستان در منطقه نداریم. افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچ کس نیست.

خطیب زاده درباره پولهای بلوکه شده ایران در عراق گفت: دولت عراق سعی کرده پول را بپردازد اما موانع، تحریم های یک جانبه امریکا است. برخی گفتگوها به نتیحه رسیده، بگذارید جزییات ان را بانک مرکزی بگوید. پیشنهادات خوبی در این مسیر مطرح شده است.

خطیب زاده گفت: سفر پاپ به عراق بسیار مهم بود. عراق با رشادت های مردم و درایت مرجعیت و خون های پاکی که در این سرزمین در جنگ علیه افراطی گری و توطئه های خارجی ریخته شد، امروز به فضای امنی رسیده که در این فضای امن می تواند سفری به این خوبی و سازنده ای صورت بگیرد. قطعا پیام این سفر، عراق آرام و امن است. دیدار با مرجعیت عالی عراق، آیت الله العظمی سیستانی نشان دهنده گفتگوی بین مذاهب و تقریب ادیان است و جز گفتگو، صلح، دوستی و همکاری های تمدنی پیامی ندارد.

خطیب زاده با اشاره به ازادی نازنین زاغری مطرح کرد: اظهارات جرمی هانت اقدامات مخرب و سنگ اندازی های او را نمی پوشاند. ایرانیان به ناحق در انگلیس دستگیر  و در بدترین حالت نگه داشته شدند، این موضوعات برای ما مفتوح است و در مسیر قضایی پیگیری می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمله انصارالله به آرامکو بیان کرد: مردم یمن نیاز به اب اشامیدنی سالم دارند و وضعیت شرم اوری در داخل یمن اتفاق افتاده است. باید هرچه زودتر عربستان به این جنگ خاتمه بدهد. مسیری جز گفتگو و راه حل سیاسی درباره یمن وجود ندارد. ریشه بحران در یمن جنگ است. ولیعهد عربستان تصور می کرد ۳ هفته ای می تواند جنگ در یمن را پایان بدهد اما الان ۶ سال است که این جنگ ادامه دارد. مردم یمن توانستند با دست خالی مقابله کنند و باید توقف جنگ علیه فقیرترین کشور منطقه، اتفاق بیفتد. راه حل این موضوع سیاسی است و نه جنگ.

او تاکید کرد: همه باید اجازه دهند سیاست خارجی در مسیر حرفه ای خود حرکت کند. سیاست خارجی نه موضوع بده بستان های احزاب و جریانات داخلی و نه موضوع مجادلات خیابانی است. موضوع سیاست خارجی، امنیت ملی است و در قانون مجرای آن کاملا روشن است و وزارت امور خارجه هم به عنوان صدای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی شناخته شده است.  

خطیب زاده با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در مسیر اشتباه حرکت می کند، اظهار کرد: ایالات متحده چند سال است در اتوبان برخلاف مسیر و جهت رانندگی کرده و تصور می‌کند بقیه که در  مسیر صحیح هستند اشتباه حرکت می کنند . هرچه زودتر آمریکا متوجه  جهت درست اتوبان شود به نفع جامعه جهانی و چند جانبه گرایی خواهد بود.

خطیب زاده اظهار کرد: اروپا بعد از خروج ایالات متحده از برجام، ١١تعهد قطعی به ایران داد که هیچ کدام از آن ها را انجام نداده است. البته آنچه امروز اتحادیه اروپا برای ایفای نقش هماهنگ کننده خود انجام میدهد، ما با حسن نیت می بینیم. پیام جمهوری اسلامی ایران یک پیام روشن است: دیپلماسی مسیر بهتر، درست تر و کم هزینه تری است. و هرچه زودتر طرف های ناقض برجام، به تعهدات خود عمل کنند و به دیپلماسی برگردند، پاسخ بهتری از جمهوری اسلامی دریافت می کنند.

او درباره سفر وزیر خارجه ایرلند به ایران و برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه در جریان این تماس ها گفته می شود سیگنال هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده است، تأکید کرد: موضوع ایران و امریکا، موضوع ارسال سیگنال نیست بلکه در واقع موضوع، اجرای موثر مفاد قطعنامه 2231 از سوی ایالات متحده و رفع تحریم ها  به صورت کامل و جامع است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران طرح گام به گام را برای شروع مذاکره با آمریکا قبول خواهد کرد، بیان کرد: پیش از این در این ارتباط صحبت کرده ایم. ایران هیچ گاه طرح گام به گام را دریافت نکرده است و چنین طرحی مبتنی بر خط و مشی که ایران اعلام کرده است، نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر رویترز مبنی بر اینکه ایران پالس هایی را برای دیپلماسی ارسال کرده و در حال آماده شدن برای مذاکره با آمریکا است، گفت: آنچه که در حوزه برجام در جریان است بسیار حساس است. گفت وگوهای بسیار نزدیکی با طرف های باقی مانده در برجام داریم و همان طور که پیش از این گفتم با آمریکا گفت وگو و مذاکره ای نداشته و نداریم. در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. توییت چند روز پیش آقای ظریف در همین مسیر بود و مناسب است که رسانه ها اجازه دهند این موضوع مهم و حساس در بستر خود به جلو برود و زمانی که به نتیجه رسید به رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

خطیب زاده درباره گفت وگوی تلفنی اخیر رئیس جمهور با نخست وزیر عراق اظهار کرد: مباحث مختلفی در این گفت وگو مطرح شده است که یکی از آن ها ضرورت خروج نیروهای خارجی از عراق براساس قانون پارلمان این کشور است و باید نیروهای خارجی مستقر در عراق این کشور را ترک کنند.

او در خصوص اظهارات شخصی افراد درباره سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی موضوع بده و بستان احزاب و جریان های سیاسی و موضوع مجادلات خیابانی و کف خیابانی نیست. سیاست خارجی موضوع امنت ملی است و مجرای آن در قانون روشن است. وزارت خارجه تنها صدای تبیین مواضع ایران در سیاست خارجی است. افراد وظایف خود را با دقت بیشتری نگاه کنند. جامعه ایران پویا است اما در موضوعات حساس افراد وظایف خود را با دقت بیشتری نگاه کنند.

نظر شما