رئیس ستاد انتخابات کشور:

تلاش داریم تبلیغات به صورت غیرحضوری باشد/ در دوره ششم انتخابات شوراهای اسلامی شهر، بیش از ۵۱ هزار نفر ثبت نام کردند/ حدود ۷۰ هزار صندوق رای خواهیم داشت

۱۳۹۹/۱۲/۲۸ - ۱۲:۰۴:۲۵
کد خبر: ۱۱۵۴۳۷۵
تلاش داریم تبلیغات به صورت غیرحضوری باشد/ در دوره ششم انتخابات شوراهای اسلامی شهر، بیش از ۵۱ هزار نفر ثبت نام کردند/ حدود ۷۰ هزار صندوق رای خواهیم داشت
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در دوره قبل بیش از ۶۲ هزار صندوق رای داشتیم، گفت: با بررسی هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که صندوق های اخذ رای را ۱۰ درصد افزایش دهیم؛ لذا رقمی حدود ۷۰ هزار صندوق رای خواهیم داشت.

به گزارش برنا، به نقل از وزارت کشور، جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به اینکه فرایند انتخابات از ۱۸ اسفند رسما با دستور وزیر کشور شروع شد، گفت: اهمیت و ویژگی فرایند تشکیل هیات های اجرایی کمتر دیده می شود, درحالی است که حدود ۱۵۰۰ هیات اجرایی باید در شهرستان ها و شهرها شکل بگیرد که در این دوره با هماهنگی هایی که با هیات نظارت شورای نگهبان و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی برای انتخابات شوراها انجام شد، مقرر شد فقط یک هیات اجرایی برای انتخابات داشته باشیم. وی افزود: در سراسر کشور دو انتخابات سراسری داریم و در برخی از استانها و حوزه ها انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را هم خواهیم داشت.  

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه از ۲۰ اسفندماه ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر شروع شده بود، اظهار کرد: مانند تمامی دوره های انتخابات، مردم, مسئولان و متولی امر را در روز آخر غافلگیر کردند. وی در ادامه افرود: این دوره به دلیل شرایط کرونایی، ۴ روش ثبت نام برای داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر در نظر گرفته شد که دو روش حضوری و دو روش غیرحضوری بود. ساعت ۱۲ شب روز گذشته ثبت نام غیرحضوری انجام شد و با هماهنگی با هیات نظارت، بخشی از کار تجمیع، بررسی مدارک و رفع نواقص, روز چهارشنبه انجام شد و در نهایت بعدازظهر چهارشنبه به پایان رسید.  

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی شهر تقریبا ۴۵ هزار نفر، در دوره پنجم حدود ۵۵ هزار نفر و در دوره ششم بیش از ۵۱ هزار نفر ثبت نام کردند. بخش قابل توجهی از ثبت نام ها به صورت حضوری در فرمانداری ها، پس از آن از طریق پیشخوان دولت و مابقی به دو صورت غیرحضوری انجام شده است.

عرف گفت: داوطلبانی که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر دوره ششم ثبت نام کرده اند، ۸۸ درصد مرد و ۱۲ درصد زن هستند که در دوره های گذشته هم به همین شکل بوده است. همچنین مدرک تحصیلی داوطلبانی که برای حضور در انتخابات شوراهای شهر ثبت نام کرده اند، عموما لیسانس بوده که در دوره قبل نیز همین گونه بوده است. اما امسال تعداد بیشتری از افراد با مدرک فوق لیسانس در این انتخابات حضور یافته اند.

وی ادامه داد: امسال بخش عمده ای از داوطلبان در رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال و پس از آن در رده های ۳۰ تا ۳۵ سال و ۴۰ تا ۴۵ سال و ۴۶ تا ۵۰ سال بوده اند که حاکی از افزایش گرایش جوانانی با تحصیلات بالاتر برای حضور در انتخابات شوراها است.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: به لحاظ مذهبی, اکثریت داوطلبان مسلمان و شیعه هستند و در مناطق سنی نشین نیز، برادران و خواهران سنی مذهب شرکت کرده اند که نشان دهنده توزیع مناسب مذهبی داوطلبان است. 

وی اضافه کرد: کارمندان، افراد با مشاغل آزاد و فرهنگیان به ترتیب بیشترین درصد از ثبت نام کنندگان در انتخابات را به خود اختصاص داده اند. همچنین ۱۳ درصد از داوطلبان سابقه ایثارگری دارند. 

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: همزمان با انجام ثبت نام ها، اطلاعات برای مراجع چهارگانه ارسال می شد و آنها نظرات خود را به هیات های اجرایی خواهند کرد. هیات های اجرایی نیز نظرات خود را به هیات های نظارت ارائه می کنند و در نهایت کسانی که در هر دو هیات تایید شوند، به عنوان نامزدهای نهایی اعلام خواهند شد. 

عرف گفت: فرایند خوبی را شروع کرده ایم و امیدواریم افرادی که تایید می شوند بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. 

وی تصریح کرد: سال آینده ابتدا ثبت نام داوطلبان انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان را خواهیم کرد و پس از آن ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی روستاها انجام خواهد شد که شامل جمعیت بسیار زیادی خواهد بود چرا که بالغ بر ۴۰ هزار روستا در کشور داریم. 

معاون سیاسی وزارت کشور عنوان کرد: به شوراهای اسلامی شهر و روستا کم لطفی شده است، چراکه در اصل, پایه واگذاری امور به مردم هستند و در اصل هفتم و یکصدم قانون اساسی تاکید زیادی بر موضوع شوراها شده است. شوراها باید جایگاه ویژه خود را داشته باشند. نهاد شورا نهاد پراهمیتی است و امیدواریم این اهمیت برای همه متولیان امر جا افتاده باشد. 

رئیس ستاد انتخابات کشور یادآور شد: در ۶ حوزه انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و در ۴ استان انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان برگزار خواهد شد. 

معاون سیاسی وزارت کشور در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی گفت: از انتخابات سال گذشته با وجود دستگاه های احراز هویت, دیگر نیازی به استفاده از استامپ و انگشت زدن نبود؛ چرا که در گذشته, اخذ اثر انگشت در مراحل اخذ رأی برای جلوگیری از رای دادن مجدد افراد بود اما اکنون همه افراد کد ملی دارند که در زمان اخذ رای در سیستم احراز هویت ثبت می شود و امکان رای دادن دوباره وجود ندارد. 

وی افزود: هم چنین در شرایط کرونایی تلاش کردیم تا همه پروتکل های بهداشتی را در روند ثبت نام انتخابات رعایت کنیم اما به دلیل این که در فرایند غیرحضوری برای تایید هویت فرد, غیر از کدملی، یک شماره کارت بانکی نیز درخواست می شد، برای برخی شبهه ایجاد شده بود که قرار است مبلغی اخذ شود و همین تصور, مردم را بیشتر به سمت ثبت نام حضوری سوق داد. ما تلاش داشتیم که ۵۰ درصد افراد به صورت غیرحضوری ثبت نام کنند اما این شبهه مانع از این کار شد. 

عرف گفت: با توجه به این که در ثبت نام انتخابات شوراهای روستا، تعداد داوطلبان بسیار زیاد است، از مردم تقاضا داریم از روش غیرحضوری برای ثبت نام استفاده کنند. 

معاون سیاسی وزارت کشور اظهار کرد: تلاش داریم در سه مقطع یعنی ثبت نام، تبلیغات و اخذ رای، همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. پروتکل های بهداشتی ویژه بازه زمانی تبلیغات تدوین شده است که تلاش خواهد شد تبلیغات به صورت غیرحضوری باشد و از رسانه ها و فضای مجازی استفاده شود. در روز اخذ رای هم ساعت اخذ رای یک یا دو ساعت زودتر آغاز خواهد شد و تا حد امکان از محوطه های باز استفاده خواهد شد. همچنین شاخص دیگری گذاشتیم که در کنار کلیه صندوق های رایی که در دوره های قبل، بیش از هزار رای گرفته اند، صندوق ثابت و سیار دیگری بگذاریم. با این تمهیدات, تصور بر این است که در آینده صف های طویل نخواهیم داشت. همچنین نرم افزار شعبه یاب برای یافتن نزدیک ترین و خلوت ترین شعب اخذ رای طراحی شده است که در روز اخذ رای مردم می توانند استفاده کنند. 

وی اضافه کرد: فاصله گذاری اجتماعی رعایت و همه جا ضدعفونی خواهد شد. افراد هم بهتر است خودکار شخصی به همراه داشته باشند. 

عرف با بیان اینکه از گذشته, مدارس و مساجد بیش از سایر جاها به عنوان محل اخذ رای استفاده می شوند، گفت: در جاهایی که مانند تهران، ۴ انتخابات برگزار خواهد شد، سعی خواهیم کرد از فضاهای بازتری استفاده کنیم. مثلا در فرایند ثبت نام شوراهای شهر از مصلی استفاده شد که تدبیر خوب فرماندار بود و مردم بدون دغدغه در این فضای بزرگ حضور یافته و ثبت نام کردند. 

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در دوره قبل بیش از ۶۲ هزار صندوق رای داشتیم، گفت: با بررسی هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که صندوق های اخذ رای را ۱۰ درصد افزایش دهیم؛ لذا رقمی حدود ۷۰ هزار صندوق رای خواهیم داشت. در تهران نیز هم صندوق های سیار خواهیم داشت و هم از مکان های جدیدی برای اخذ رای استفاده خواهیم کرد. 

معاون سیاسی وزارت کشور درخصوص رصد فضای مجازی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی گفت: جلسه ای با مرکز عالی فضای مجازی برای رصد فضای مجازی داشتیم که کمیته رصد فضای مجازی ستاد انتخابات, این کار را دنبال می کند. همچنین تلاش داریم نامزدهای انتخابات توجیه شوند.  

وی در همین راستا افزود: باید سعی کنیم اقدامات ایجابی باشد تا سلبی. هم چنین نامزدها باید بکوشند با تبیین و تشربح برنامه هایشان خود را اثبات کنند و لزومی ندارد که رقیب را تخریب کنند تا مردم آنها را ببینند؛ لذا فضای مجازی رصد خواهد شد و چنین اقداماتی در زمره تخلفات محسوب می شود و اگر رعایت نکنند، هیات های اجرایی و نظارت تذکر خواهند کرد.

عرف در خصوص امکان برگزاری گردهمایی ها و میتینگ های انتخاباتی گفت: در این شرایط دو مساله متناقض در پیش داریم: مشارکت و شور انتخاباتی, مستلزم تجمع و برخوردهای رودر رو است که همین امر موجب گسترش بیماری کرونا می شود؛ لذا در ستاد انتخابات با همکاری وزارت بهداشت، پروتکل هایی طراحی کردیم و در زمان تبلیغات اعلام خواهد شد که در شرایطی خاص, امکان برگزاری برنامه های تبلیغاتی وجود دارد. اما عمده فعالیتها به سمت رسانه ها و فضای مجازی سوق داده خواهد شد. 

وی یادآور شد: در دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای اولین بار با موافقت شورای نگهبان، نامزدهای مجلس از رسانه ها یعنی رادیو و تلویزیون برای تبلیغات استفاده کردند که در گذشته چنین چیزی نبود و اابته چاره ای جز این هم نداریم. 

رئیس ستاد انتخابات گفت: اگر شرایط کرونا به همین منوال باشد که ما این شرایط را شرایط کنترل شده می نامیم یا واکسیناسیون بیشتری انجام شود، شرایط به نحوی تغییر می کند و یا اگر درگیر یک پیک جدید شویم، شرایط به نحوی دیگر تغییر می کند. در شرایط موجود، وضعیت رنگ بندی شهرها تاثیرگذار است و در هر شهر متفاوت با دیگر شهرها خواهد بود. 

عرف تاکید کرد: تعرفه های این دوره، در زمره با امنیت ترین تعرفه ها است و چندین آیتم امنیتی طراحی کرده اند که امنیت کار در بالاترین سطح حفظ شود. تعرفه ها یک شناسه دارند و در هر تعرفه علاوه بر کد ملی فرد، شماره سریالی که دستگاه اعلام می کند، نوشته می شود. 

وی تصریح کرد: در دوره قبل با استفاده از دستگاه های احراز هویت، بالاتر از ۹۹ درصد صحت احراز هویت داشتیم. اما در گذشته بدون دستگاه های احراز هویت، شبهه استفاده از شناسنامه جعلی، شناسنامه تقلبی و... وجود داشت.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: روند کار انتخابات تا پای صندوق رای الکترونیکی است یعنی از ۲۵ فرایند انتخابات، ۲۴ فرایند الکترونیکی است. شورای نگهبان به دلایل فنی نپذیرفت که این دوره از صندوق الکترونیک استفاده کنیم. اما با هیات نظارت مجلس شورای اسلامی توافق کردیم که در تعدادی از کلانشهرها از صندوق الکترونیک استفاده کنیم. 

وی افزود: البته اولویت ما براین است که در تهران از صندوقهای الکترونیک برای انتخابات شوراها استفاده کنیم چراکه ۴ انتخابات در تهران داریم، تعداد اعضای شورای اسلامی شهر در تهران زیاد است (۲۱ نفر عضو اصلی و ۱۱ نفر عضو علی البدل) و همچنین بیش از ۵ هزار نفر در انتخابات ثبت نام کرده اند؛ در نتیجه یکی از سخت ترین بخش های انتخابات, شمارش آرا است. 

رئیس ستاد انتخابات گفت: در موضوع سلامتی، باید دو بخش انتخابات یعنی مردم و عوامل اجرا و نظارت را ببینیم. رای دهندگان نهایتاً یک ساعت زمان صرف می کنند اما عوامل اجرایی و نظارت بیش از ۷۲ ساعت پای صندوق خواهند بود، لذا ستاد انتخابات تلاش دارد که هم زمان حضور عوامل در پای صندوق ها را کم کند و هم از هیات نظارت مجلس تقاضا داریم که از صندوق های الکترونیک در تهران هم استفاده شود. 

عرف تاکید کرد: تعرفه ها چاپ و دپو شده است که در سال آینده در استانها و از آنها به شهرستانها تا بخش ها توزیع خواهد شد. هیچ مشکلی در تعرفه ها نخواهیم داشت چرا که همه پیش بینی ها صورت گرفته است. سریال های هر استان با استان دیگر فرق دارد و امکان جابه جایی وجود ندارد. 

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه دو اصل اساسی که در وزارت کشور تاکید شده و خط قرمز ما است، قانونمداری و بیطرفی است، اظهار کرد: تمامی عوامل اجرایی آموزش های لازم را دیده اند. سال آینده نیز با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش از ظرفیت سامانه شاد برای آموزش عوامل صندوق های اخذ رای استفاده خواهیم کرد. همچنین به فرمانداران تاکید شده است که تا حد امکان از افراد زیر ۶۰ سال برای عوامل صندوق ها انتخاب کنند. تلاش داریم همه افراد آموزش های لازم را دیده باشد، آسیب پذیری کمتری در برابر بیماری داشته باشند و همچنین گرایشات فردی خود را در انتخابات دخالت ندهند.

وی تاکید کرد: هر فردی گرایشاتی دارد و فقط می تواند در پای صندوق رای به آن کسانی که می خواهد رای بدهد اما مجاز نیست گرایش خود را در مسیر کار دخالت دهد. این موضوع را به استانداران، فرمانداران و بخشداران هم اعلام کردیم. اگر در مواردی تخلفی شود و به ما گزارش شود، حتما برخورد و جلوگیری می کنیم. 

عرف در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: تلاش خواهیم کرد تا گزارش دقیقی از ثبت نام ها تا روند انتخابات داشته باشیم و در نهایت در اولین فرصت و بهترین شکل ممکن نتایج را اعلام کنیم.     

وی افزود: معمولا دو صورتجلسه از سوی هیات های اجرایی و نظارت تنظیم می شود اما امسال توافق کردیم که سال آینده به وسیله دستگاههای احراز هویت، یک صورتجلسه تنظیم شود یعنی تا پای صندوق رای و شعبه کنترل را انجام می دهیم تا اختلافی پیش نیاید و در همان جا اختلافات حل شود تا دوباره کاری نشود. 

معاون سیاسی وزارت کشور درخصوص نحوه انتصاب فرمانداران و بخشداران در آستانه انتخابات عنوان کرد: به استانداران اعلام کردیم که حداکثر تا اول اسفند پرونده انتصابات را ببندند. وزیر کشور تاکید کرده اند که باید شخصا در جریان تک تک تغییرات و دلایل آن باشند. همچنین اعلام کردیم که بدون دلیل موجه, هیچ تغییری انجام نمی دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز