یادداشت هفته؛

عوامل موثر در فیلم های جشنواره فیلم فجر

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۲۳:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۶۳۳
عوامل موثر در فیلم های جشنواره فیلم فجر
جشنواره فجر 39 به اندازه یک جشنواره فیلم پشت خط مانده دارد و این مسالهاز چند جنبه قابل بررسی است.

یادداشت - سرویس فرهنگ و هنر برنا؛ با اعلام لیست 16 فیلم حاضر در جشنواره سی و نهم و اعلام آمادگی بیش از 60 فیلم دیگر بسیاری متعجب از این شدند که آیا تمام فیلم های ردشده از بخش سیمرغ توسط داوران کنار گذاشته شده اند یا دلایل مختلفی در این مساله دخیل بوده است؟

واقعیت این است که عدم حضور برخی نام های بزرگ در لیست فینال به قضاوت هیات داوران ارتباطی نداشته است و در واقع دلایل مختلفی از جمله چارچوب های عرفی و اخلاقی و آماده نبودن فیلم ها به لحاظ فنی، پرداخت های سیاسی و جناحی  نیزدر خروج بسیاری از این فیلم ها موثر بوده است.

از «چپ راست» حامد محمدی که نگاه سیاسی فیلم  تا فیلم «قاتل وحشی» حمید نعمت اله که به دلایل مسایل عرفی در جشنواره حاضر نخواهد بود و اینکه نکته اینجاست که بسیاری از کارشناسان معتقدند که با تامل مسئولین جشنواره این امکان وجود داشت که فستیوال 39 به جای زمستان در فصل بهار برگزار می شد تا شاهد حضور نام های وزین تری کنار چهره های حاضر در لیست 16 فیلمی باشیم. 

با نگاهی به لیست داوران جشنواره سی و نهم می توان حدس زد که بخش اعظمی از کنار گذاشته شدگان از جشنواره امسال با ابعادی خارج از حوزه فنی امسال نخواهند بود و بدیهی است که هر ساله برخی از آثار تنها با قواعد عرفی جامعه ، گاهی حتی سلیقه ای و در نوبه ی کم رنگ تر گاهی شخصی با بی مهری جشنواره مواجه می شوند.

«قهرمان» اصغر فرهادی، «لامینور» داریوش مهرجویی، «گشت ارشاد» سعید سهیلی، «جنایت بی دقت» شهرام مکری، «بند در بند» منیژه حکمت، «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند و «مجبوریم» درمیشیان آثاری هستند که می توانستند به جشنواره امسال رنگ و لعاب بیشتری ببخشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز