یک روانشناس بالینی در برنامه «یه روز تازه» مطرح کرد:

در دوران کرونا سوگ شرایط سخت‌تری دارد/ تماس از راه دور به خانواده‌های داغدار کمک می‌کند/ سوگ باید به موقع بروز کند/ در دوران کرونا شاهد بروز سوگ نابهنجار هستیم

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۱۱:۰۰:۵۹
کد خبر: ۱۱۴۷۶۹۸
یک روانشناس بالینی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: در سوگ نابهنجار شاهد فوت‌های ناگهانی مثل دوران کرونا هستیم و از دست دادن فرزند برای خانواده‌ها سوگ نابهنجار محسوب می‌شود و حضور مجازی و تماس تلفنی به خانواده‌های داغدار کمک می‌کند.

به گزارش برنا، سهیلا طاهریان در برنامه «یه روز تازه» گفت: روانشناسان معتقدند، سوگ مجموعه‌ای از افکار، احساسات و واکنش‌هایی است که فرد در مواجه با فقدان نشان می‌دهد و سوگ مراحلی دارد که باید به صورت طبیعی گذرانده شود. مرحله اول شوک و انکار هست و در مرحله بعد خشم شکل می‌گیرد که چرا عزیز من از دنیا رفت و در مرحله‌های بعدی نیز به حسرت می‌رسد که ای‌کاش کمک بیشتری به عزیزش می‌کرد و در پایان هم افسردگی شکل می‌گیرد که هیجانات شدید منفی خودنمایی می‌کند. در این مرحله فرد داغ‌دیده دنیا را تاریک می‌بیند و در نهایت فرد از این مرحله گذر می‌کند و مرحله پذیرش می‌رسد که در شرایط طبیعی مراسم‌های مختلف به فرد در گذر از مراحل کمک می‌کند اما در شرایط کرونا این مراسم‌ها برگزار نمی‌شود و مردم در زمان از دست دادن عزیز شرایط سخت‌تری دارند. 

طاهریان اظهار داشت: در مراکز مشاوره از اطرافیان فرد برای پذیرش سوگ کمک می‌گیریم و  اطرافیان کمک می‌کنند که فرد داغ‌دیده درخصوص متوفی صحبت کند. صحبت از عزیز متوفی کمک به تخلیه هیجانی می‌کند و فرد با صحبت کردن و ابراز احساسات مراحل سوگ را پشت سر می‌گذارد و حمایت‌های اطرافیان شدت آسیب‌های افسردگی و خشم را کاهش می‌دهد. در ایام کرونا با تماس تلفنی، تصویری و گروه‌های مجازی خانوادگی از راه دور به فرد کمک مؤثر می‌کنیم و کمک به بروز احساسات یعنی فرد را به جایی برسانیم که با گریه از شرایط سخت گذر کند.

وی افزود: در طرح بازداری هیجانی بر روی افرادی کار می‌کنیم که توان بیرون ریختن هیجانات را ندارد و مردم این افراد را تاب‌آور و قوی می‌شناسند اما این افراد سوگ تأخیری را از خود نشان می‌دهند و بعد از گذشت یک دوره فرد واکنش‌های سوگ را با شدت بالایی بروز می‌دهد و در نتیجه با سه نوع سوگ، بازداری شده، سوگ مزمن و سوگ تأخیری مواجه هستیم. 

این روانشناس تأکید کرد: در صورتی که سوگ به موقع بروز نکند، با سوگ مرضی یا ناهنجار روبه‌رو خواهیم شد. شدت ماتم با علائم شدید در فرد شکل می‌گیرد. فرد با دو شرایط مواجه خواهد شد، در ابتدا ممکن فرد به سمت راهکارهایی مثل خودکشی، طلاق و مصرف مواد مخدر روی بیاورد. در شرایطی هم فرد به سمت این راهکارها نمی‌رود اما سوگ ادامه‌دار می‌شود. تا یک سال سوگ طبیعی هست اما بعد از این زمان فرد دچار سوگ نابهنجار شده است. 

طاهریان در پایان گفت: بروز فوت در جوانی و بدون آمادگی قبلی، خانواده متوفی را دچار سوگ نابهنجار می‌کند و سوگ پیش‌بینی شده برای افراد مسن و بیمار هست و با فوت فرد سوگ طولانی نخواهد بود. سوگ به هنجار نیز مراحل طبیعی دارد که افراد پشت سر خواهند گذاشت و در سوگ نابهنجار شاهد فوت‌های ناگهانی مثل دوران کرونا هستیم و از دست دادن فرزند برای خانواده‌ها سوگ نا به هنجار محسوب می‌شود و حضور مجازی و تماس تلفنی به خانواده‌های داغدار کمک می‌کند. 

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

 

نظر شما