جامعه شناس و پژوهشگر حوزه آسیب در گفت و گو با برنا؛

«تتلو» با وجود ناهنجاری ها از محبوبیت زیادی برخوردار است/ تبلیغات در فضای مجازی مردم را برای تماشای کنسرت به کشور همسایه کشاند

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۸:۰۲:۰۲
کد خبر: ۱۲۵۴۰۲۹
«تتلو» با وجود ناهنجاری ها از محبوبیت زیادی برخوردار است/ تبلیغات در فضای مجازی مردم را برای تماشای کنسرت به کشور همسایه کشاند
جدا از بررسی جایگاه هنری تتلو و تتلوها که برای تخمین و تشخیص استاندارد هنری شان به نقل و بحث هایی تخصصی نیاز است و البته برخی از اهالی فن، سبک کار، محتوا و مضمون کار او را تایید می کنند و در جایگاهی قرار می گیرد که نه به خاطر هنرش بلکه به خاطر جایگاه نامرغوبش در محیط غیر قابل کنترل و مدیریت مجازی به معروفیتی کاذب و خطرناک نیز رسیده است که امروز برای کنسرت موسیقی اش این حجم از طرفداران و مخاطبان را پای کنسرت می کشاند، باید گفت نکاتی در وجوه مختلف شیار ها و درز های فرهنگی وجود دارد که آن را باید در خودمان جست و جو کنیم و این آسیب شناسی حتما چیزی متفاوت با هر نوع آسیب ناهنجار دیگری است چراکه فراموش نکنیم هنر و به خصوص موسیقی ریشه در روح و روان و کالبد انسان ها دارد و اینجا ضلعی است موثر بر آنچه قرار است در آن غور کنیم. حتما این اتفاق نگران کننده مسئولان ارشد فرهنگی، مدیران صاحب میز و امضا در حوزه فرهنگ و البته خانواده هنر را نگران کرده و به فکر فرو می برد که از کی در این قافله ما خواب مانده ایم که راهزن به هرچه پیش دستش بوده رحم نکرده است.

محمدرضا محبوب‌فر، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه آسیب، در این خصوص که چرا کنسرت امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به رغم اینکه شخصیتی هنجارشکن و گاهی ضد اخلاقی دارد تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: امیرحسین مقصودلو (تتلو) با وجود هنجارشکن بودن اما طرفداران زیادی دارد و اگر دنبال کننده صفحات اجتماعی او باشید متوجه خواهید شد که بیشتر جوانان که معمولا دهه های 70 و 80 هستند طرفداران او را تشکیل داده اند و ما باید پذیرای چنین چیزی باشیم که او با وجود هنجار هایی که دارد اما دارای محبوبیت زیادی در بین جوانان و نوجوانان است به گونه ای که سر بلیط کنسرت او دعوا می شود.

او در ادامه اظهار کرد: من شاهد این مسئله هستم زمانی که امیرحسین مقصودلو به فکر برگزاری کنسرت در ترکیه بود مردم فرزندان خود را از داخل ایران به ترکیه فقط برای یک شب می بردند تا در این کنسرت حضور داشته باشند.  من معتقد هستم که باید تغییر و تحول جامعه را پذیرفت و باید صدای این تغییر را بشنویم چرا که رفتار ها، علایق، سلایق و..... به مرور عوض شده و این موضوع نیز ناشی از جهانی شدن است که رگه هایی از این جهانی شدن در داخل ایران نیز وجود دارد و روز به روز هم درحال گسترش یافتن است.

این پژوهشگر موسیقی در پاسخ به این سوال که آیا استقبال از کنسرت امیرحسین مقصودلو بنا بر تاثیر او در فضای مجازی بوده است یا خیر بیان کرد: بله، قطعا همین طور است. او در این زمینه تبلیغات زیادی کرده و آخر سر در فضای مجازی این تبلیغات را وایرال کرده و مشخص است که در این فضا دنبال کننده های زیادی هم دارد.

محبوب‌فر در پاسخ به این سوال که آیا محبوبیت امیرحسین مقصودلو در بین جوانان و نوجوانان یا حتی بزرگسالان به دلیل محتوای اشعار او بوده است یا خیر اظهار کرد: اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که «تتلو»  از لحاظ رفتار، گفتار، هنجار ها و فرهنگ نماینده بخش زیادی از جوانان و نوجوانان است درواقع این شخص سعی دارد به گونه رفتار کند تا بتواند نماینده ای از افکار اکثریت مردم ایران باشد.

این جامعه شناس تصریح کرد: باید بگویم کنسرتی که تتلو برگزار کرد و طرفداران او چه حقیقی و چه غیر حقیقی که در این کنسرت حضور یافتند به نوعی نشان دهنده صدای پای فروپاشی اجتماعی در کشور ایران است و نمی توان این فروپاشی را به عقب برگرداند چراکه جامعه تغییر کرده است.

محمدرضا محبوب‌فر در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا این محبوبیت کاذب است یا حقیقی خاطرنشان کرد: من معتقدم هستم این محبوبیت واقعی است و باید پذیرفت این محبوبیت مجازی و غیر حقیقی نیست. هرچند که این محبوبیت ناشی از یک احساس در بین کوچک ترین تا بزرگ ترین فرد در بین جامعه است اما به نظر من کاملا حقیقی است و دروغین یا فیک نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز