بررسی مسائل مهم جهان در "سلام تهران"؛

بحران مهاجران در مرز لهستان، انتقام بلاروس از اتحادیه اروپاست/ انتقاد چین از آمریکا برای بدعهدی در برجام/ پیامدهای جاه‌طلبی ترکیه و آذربایجان برای ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۱۳:۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۲۹۱۷
بحران مهاجران در مرز لهستان، انتقام بلاروس از اتحادیه اروپاست/ انتقاد چین از آمریکا برای بدعهدی در برجام/ پیامدهای جاه‌طلبی ترکیه و آذربایجان برای ایران
کارشناس بین‌الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره مهمترین اتفاق‌های جهان در روزهای اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر برنا؛  اکوان کارشناس بین الملل برنامه "سلام تهران" با مروری بر مهمترین اخبار جهان گفت: اولین خبر مهم، بحران مهاجران در بلاروس و لهستان است. بلاروس به دلیل مشکلات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری، از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار است. به همین دلیل و با هدف انتقام‌جویی، مرزهایش را باز کرد تا مهاجران اروپای غربی از آنجا عبور کنند.

وی افزود: همزمان با باز شدن مرزهای بلاروس، مرزهای لهستان بسته شدند، در نتیجه مهاجران بین دو مرز گرفتار شده و وضع خوبی ندارند. تعدادی از آنها یک هفته‌ است که فقط شیر و کیک می‌خورند زیرا وقتی برای تهیه غذا به روستاهای اطراف مراجعه می‌کنند، توسط پلیس شناسایی و بازگردانده می‌شوند.

این کارشناس با بیان اینکه درگیری سیاسی بین بلاروس و اتحادیه اروپا زیاد شده است، گفت: احتمال درگیری نظامی هم وجود دارد. البته قرار بود که آلمان به عنوان نماینده اتحادیه اروپا، به این مسئله ورود و اختلاف‌ها را برطرف کند.

وی با اشاره به ارسال یک فروند هواپیمای عراقی از سوی این کشور برای نجات عراقی‌های گرفتار در مرز بلاروس و لهستان، گفت: متاسفانه تعدادی از مهاجران ایرانی هم در بین آنها هستند که اگر کشور ما هم بتواند هواپیمایی ارسال و هموطنان را نجات دهد، بسیار خوشایند خواهد بود.

اکوان در عنوان بعدی خبرها، درباره تماس تصویری روسای جمهور آمریکا و چین، بیان کرد: در دولت ترامپ با توجه به افزایش اختلافات بین آمریکا و چین، احتمال درگیری نظامی بین دو کشور مطرح شده بود، اما این تماس تصویری کمی از تنش‌ها را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه تایوان بخشی از چین است که استقلال دارد، آمریکا پیش‌تر به صورت نامحسوس از تایوان حمایت می‌کرد، اما بایدن اعلام کرده که دیگر اینکار را نمی‌کند و همین مسئله هم به کم شدن اختلاف‌های دو کشور کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی و موشک‌ هایپرسونیک چین آمریکا را نگران کرده بود، افزود: روابط آمریکا و چین آرام آرام از دشمنی به رقابت تبدیل می‌شود. آمریکا از چین خواسته است که با همکاری یکدیگر، به ایران فشار وارد کنند تا مجبور به پذیرفتن مذاکره شود، اما شی جین پینگ پاسخ داد ایرانی‌ها در برجام به تعهدات خود عمل کرده‌اند و اکنون نوبت آمریکاست.

این کارشناس در ادامه با اشاره به خبر هشدار دموکرات‌ها به عملکرد معاون بایدن، گفت: عملکرد کاملا هریس تاکنون مورد رضایت دموکرات‌ها نبوده است، از طرفی با بایدن هم اختلاف دارند و کاخ سفید می‌خواهد از شر هریس رها شود. یکی از مهمترین ناکارآمدی‌های او و دولت بایدن، بحران مهاجرت در آمریکای جنوبی است.

اکوان در ادامه با اشاره به درگیری‌های آذربایجان با ارمنستان، بیان کرد: ترکیه در این کار به آذربایجان کمک می‌کند. گویا شب گذشته به یک آتش‌بس موقت رسیده‌اند.

وی افزود:  پیامدهای جاه‌طلبی دو کشور ترکیه و آذربایجان، تا حدودی ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته خواست ایران همواره این است که جغرافیای منطقه‌ای و مرزها حفظ شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز