مصاحبه هفته

شوخی‌های سخیف در آثار نمایشی باعث زده شدن مخاطب می‌شود!

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۰۷:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۴۴۷
شوخی‌های سخیف در آثار نمایشی باعث زده شدن مخاطب می‌شود!
سیروس همتی که این روزها سریال نیسان آبی را در شبکه نمایش خانگی دارد از همکاری مجددش با منوچهر هادی بعد از سریال دلدادگان می گوید.

سیروس همتی درباره نقشش در این سریال و همکاری‌اش با منوچهر هادی گفت: از همان اول قصه که در فلاش بک‌ها هم می‌بینیم این شخصیت در دوران مقطع راهنمایی که همکلاس شخصیت‌های اصلی قصه بود، دانش‌آموز پاجه خوار و ستون پنجم بود و از همان اول همه چیز را پول می‌دید. از این دست آدم‌ها در جامعه بسیار داریم. من با منوچهر هادی بارها همکاری داشته‌ام و او با جنس بازی بازیگر آشناست و سال‌های زیادی است که فعالیت داشته و به توانایی‌های بازیگرانش اشراف دارد و می‌داند برای هر بازیگر چه نقشی را در نظر بگیرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که در ایفای نقش علاقه‌مند هستید که نقش‌های کمدی- موقعیت بازی کنید و یا تیپ سازی؟ افزود: جمله معروفی است که می‌گوید بازیگران کمدین در نقش‌های جدی هم خوب ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال جواد عزتی  یک کمدین است اما در سریال زخم کاری در یک نقش جدی بسیار خوب درخشید. من  هم در انتخاب پیشنهاداتم هیچ تقسیم‌بندی ندارم و دوست دارم یک بازیگر کامل باشم که هر نقشی از عهده‌اش بر آید.

سیروس همتی در خصوص اینکه بعضی از بازیگران طنز نوع بازی‌شان به پارتنرشان مرتبط است اظهار داشت: واقعیت این است که ساخت یک سریال طنز در وهله اول بر می‌گردد به نویسنده و فیلمنامه‌ای که نوشته می‌شود و بعد از آن به کارگردان کاربلد در این ژانر و در نهایت قبول دارم که بازیگر و پارتنر مقابلش، که اصطلاحا در پاسخ به دیالوگ‌ها و اکت‌ها خوب واکنش دهد و یک ارتباط پینگ‌پنگی با هم داشته باشند، مهم و موثر است. اما باید بپذیریم بازیگر و پارتنرش در فیلم و یا سریال، خودشان مدیون موقعیتی هستند که کارگردان تعریف می‌کند و به تصویر می‌کشد.

این کارگردان و بازیگر در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از نقش‌های کمدی مبتنی بر دیالوگ و شوخی‌های سخیف است گفت: شوخی سخیف  اگر در متن است که برای نویسنده متاسفم. اگر در متن هم نیست و کارگردان بدش نمی‌آید از این ادبیات، که اینجا برای او متاسفم و در آخر اگر نه در متن است و نه در کارگردانی و از زبان بازیگر خارج می‌شود و کارگردان مخالفتی با او  ندارد، هم برای کارگردان و هم بازیگر متاسف هستم.

بازیگر سریال نیسان آبی می‌گوید: به نظر من کارگردان باید هر چیزی را که به شعور و شخصیت اجتماعی کار و مخاطب لطمه می‌زند حذف کند. شوخی‌های سخیف باعث می‌شود تماشاگر فهیم، که کم هم نداریم، از فیلم و سریال زده بشود و در نهایت سریال یا فیلم نتواند رتبه خوبی را بین تماشاگران به دست بیاورد.

همتی در خصوص اینکه در حال حاضر مشغول چه کاری است؟ گفت: در حال حاضر همچنان منتظر هستیم مهران غفوریان بهبودی کامل پیدا کند و ادامه فیلمبرداری سریال نیسان آبی را پیش ببریم. 

این کارگردان تئاتر درباره روی صحنه بردن نمایش در شرایط کرونا افزود: تا زمانی که کرونا وجود دارد هیچ وقت این کار را نخواهم کرد چون برایم مهم است که خاطره بدی به جای نماند. البته برایم مهم است که تئاتری روی صحنه ببرم اما در شرایطی که سلامتی بازیگران و عوامل کار و همچنین تماشاگران فراهم باشد چون تئاتر در محیط بسته است و قبول کنیم با تمام احترامی که برای شغلم قائل هستم دوست ندارم بعد از فروش و یک اجرای خوب خاطره‌ای غم انگیز به وجود بیاید و کسی ناخواسته کرونا بگیرد و با رفتنش ما را داغدار کند. کرونا هم عجیب روی هنرمندان زوم کرده و اگر بگویم ترس دارم، دروغ نگفته‌ام! می‌ترسم از اینکه با شروع تمرین تئاتر اتفاق ناگواری برای اعضای گروهم و یا تماشاگران بیفتد.

این بازیگر درباره بازگشت و ساخت تله تئاتر به تلویزیون گفت: در یک دوره‌ای تله تئاتر برداشته شد و متاسفم برای شعور و فرهنگ آن مدیری که در آن دوره فعالیت داشت.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم فرهنگ  اجتماعی را بالا ببریم و البته ترویج بدهیم نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، تئاتر است؛ چه تولید تئاتر و چه دیدن نمایش. در این دوره جدید هم اتفاقاتی در حال رخ دادن است اما بودجه‌ای برایش نیست. معمولا برای کارهای دیگر بودجه هست اما به کارهای هنری و ترویج فرهنگ و هنر که می‌رسد می‌گویند بودجه نداریم. مشخصا منظورم تلویزیون و وزارت  فرهنگ و ارشاد است و چقدر بد است که با این جایگاه هنری از جمله نوشتن، بازیگری، کارگردانی و آن حرمتی که مخاطبان هنر برای ما قائل هستند برویم و سرمان را جلوی سرمایه‌گذاری، که آیا به ما بودجه بدهد یا ندهد، خم کنیم و این شرایط را بدترین شرایط عمرم می‌دانم. خودم در حال حاضر فیلمنامه‌ای دارم اما به دنبال سرمایهگذار می‌گردم و هیچ نهادی بودجه‌ای ندارد که روی آن سرمایه‌گذاری کند و این جمله معروف را به من می‌گویند: فیلمنامه‌ات خیلی خوب است اما پول نداریم. از این مسئله گله‌مند هستم و متاسفم که می‌گویم چون ادامه پیدا کردنش باعث می‌شود فرهنگ زیر سوال برود.

سیروس همتی در پایان گفت: آخرین کتابم به بهانه هفته کتاب به اسم «هفت کوتوله و تمساح»، که از سوی نشر نیستان چاپ شده و در نشر های مرتبط با قیمت بسیار مناسب و به بهانه هفته کتاب با تخفیف قابل توجه در حال فروش است و خیلی خوشحال هستم هنوز یک ماه از چاپش نگذشته و در آستانه چاپ دوم است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز