مترو قم در آستانه سوت قطار

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۸:۵۶:۰۵
کد خبر: ۱۲۶۹۲۸۷
مترو قم در آستانه سوت قطار
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم از مراحل پایانی فاز نخست خط یک متروی قم تا چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، منصور درویشی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم، اقدامات انجام‌شده در آبان ماه در این پروژه را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: به‌منظور تهویه هوای ایستگاه‌ها و تونل، کانال‌کشی‌های وسیعی بالغ‌بر ۸۴۳۰ مترمربع، در طبقات بلیت‌فروشی و سکو در ایستگاه‌ها انجام‌شده است، همچنین سیستم اطفای آبی و لوله‌کشی‌های مربوطه در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه تجهیزات مربوط به برق‌رسانی ازجمله انواع تابلوهای فشار متوسط و فشار ضعیف در فضاهای احداث‌شده برای این منظور مستقرشده و عملیات کابل‌کشی آن‌ها آغازشده است، گفت: نصب ریل سوم نیز پیشرفت خوبی داشته و مسیر شمالی تونل تکمیل‌شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با تأکید بر اینکه تأسیسات الکتریکی و چراغ‌های روشنایی ایستگاه‌ها تأمین‌شده و عملیات نصب و کابل‌کشی در حال انجام است، افزود: در بخش تجهیزات نیز، تجهیزات لازم جهت ایستگاه و طول خط مسیر در آبان ماه سال جاری اقدامات لازم انجام‌گرفته و هیچ‌گونه وقفه‌ای در آماده‌سازی از متروی قم اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی، در آبان ماه سال جاری حدود سه هزار مترمکعب بتن‌ریزی در ایستگاه‌های فاز نخست و دپو انجام‌شده و به مقدار ۱۲۰ تن آرماتور و ۷۰۰ مترمکعب خاک‌برداری نیز صورت گرفته است که این حجم عملیات عمرانی قابل‌توجه است.

درویشی با اشاره به اجرای ۸۳۰ مترمربع عایق‌بندی ایستگاه‌ها در آبان ماه عنوان کرد: عملیات عمرانی سازه اصلی تمام ایستگاه‌های فاز نخست خط یک مترو قم به پایان رسیده و هم‌اکنون احداث سازه‌های جانبی در حال انجام است؛ در هر ایستگاه مترو حدود ۱۲۰۰ متر تونل جهت گالری ورودی‌ها، سازه‌های جانبی و خروجی اضطراری نیز در قطار شهری قم پیش‌بینی‌شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ابراز کرد: در بخش روسازی حدود ۱۰۰۰ متر روسازی مسیر ریلی در تونل در آبان ماه اجراشده و عملیات نصب و مونتاژ دو عدد کراس آور نیز به اتمام رسیده است و دو کراس آور باقی‌مانده در ماه جاری به پایان خواهد رسید.

به گفته وی، ۱۵۰۰ مترمربع عملیات نازک‌کاری نمای داخلی و بیرونی ایستگاه‌های شهید مطهری و کشاورز شامل سنگ‌کاری، آجرنما و کاشی و سرامیک ازجمله اقدامات صورت گرفته در آبان ماه است؛ همچنین بالغ‌بر ۱۳۱۰ مترمربع کانال تهویه در آبان ماه نصب‌شده است.

درویشی ادامه داد: برای تأمین و نصب آسانسورها و پله‌برقی موردنیاز دو ایستگاه، با یکی از شرکت‌های توانمند داخلی مذاکراتی صورت گرفته که در مرحله انعقاد قرارداد است؛ گفتنی است این شرکت توانایی تأمین و نصب بخشی از اقلام فوق را در یک ماه آینده داشته و تردد بین طبقات ایستگاه‌ها تسهیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: پست اختصاصی ۲۰/۶۳ کیلوولت قطار شهری نیز تحویل گردیده و کابل‌کشی ۲۰ کیلوولت به سمت ایستگاه شهید مطهری هم به پایان رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما