عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا:

کورتون زمینه را برای ابتلا به قارچ سیاه فراهم می کند/ تمام واکسن ها جیوه دارند و بدن را مغناطیسی می کنند/ ایرادی در استفاده از دو نوع واکسن متفاوت وجود ندارد

۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۱:۴۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۸۳۴۰
کورتون زمینه را برای ابتلا به قارچ سیاه فراهم می کند/ تمام واکسن ها جیوه دارند و بدن را مغناطیسی می کنند/ ایرادی در استفاده از دو نوع واکسن متفاوت وجود ندارد
مینو محرز آخرین وضعیت شیوع قارچ سیاه در کشور را تشریح کرد و در پاسخ به نگرانی های آهن ربایی شدن بدن پس از تزریق واکسن گفت: مقداری مواد آهنی و جیوه در هر نوع واکسنی، وجود دارد که موجب مغناطیسی شدن، می شود. در تمام واکسن های دنیا این مقدار کم جیوه وجود دارد اما به دلیل منتشر شدن این موضوع در فضای مجازی، یک نگرانی به نگرانی های دیگر مردم اضافه شده است.

به گزارش برنا؛ این روزها اخباری مبنی بر شیوع قارچ سیاه در کشور نگرانی هایی ایجاد کرده است اما قارچ سیاه چیست و امکان ایجاد دردسر برای ما دارد؟ قارچ سیاه معمولا درون خاک و توده‌های پوسیده گیاهان و بافت مرده برخی از حیوانات وجود دارد و از طریق استنشاق (تنفس) و یا تماس پوستی در مواقعی که پوست آسیب دیده باشد، انتقال پیدا می کند.

باب شایعات در مورد قارچ سیاه با نام علمی موکورمایکوز، در دنیا بالا گرفته و حالا نگرانی از شیوع آن در کشور ایجاد شده است. به همین دلیل خبرنگار برنا با مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران که مسئول ارزیابی علمی این واکسن کووبرکت هم است، به گفت و گو پرداخت. او معتقد است این قارچ از گذشته در ایران وجود داشته و امر جدید و تازه ای نیست.

مشروح گفت و گوی خبرنگار برنا با مینو محرز را می توانید در ادامه بخوانید:

برنا: رابطه کرونا و قارچ سیاه که این روزها موارد ابتلایش بیشتر شده، چگونه است؟ آیا موردی از ابتلا به قارچ سیاه در ایران دیده شده است؟

محرز: موکورمایکوز، نام قارچی است که از گذشته در ایران وجود داشته و امر جدید و تازه ای نبوده و مربوط به میزان بالای قند است. در بیماران کرونایی به علت بالا رفتن میزان قند خون برای درمان، به این بیماری نیز مبتلا می شوند. البته باید به خاطر داشت که این قارچ از انسان به انسان منتقل نشده و در هوا وجود ندارد. این قارچ در بدن همه وجود دارد اما آن چه این قارچ بیش از همه چیز دوست دارد، قند بالا است. چه در بیماران کرونایی و چه افراد دیابتی، به دلیل بالا بودن قند، این قارچ رشد پیدا می کند که به آن موکورمایکوز یا قارچ سیاه می گوییم. این قارچ همیشه بوده و از انسان به انسان نیز منتقل نمی شود.

برنا: راه های پیشگیری از این بیماری چیست و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

محرز: درمان این بیماری امری تخصصی است که باید با بستری همراه باشد. گاهی در سینوس ها، ضایعاتی ایجاد می کند که حتما نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

برای پیشگیری از موکورمایکوز نیاز به کنترل قند است که از یک حد بالاتر نرود. تاکنون که بحث کووید در دنیا مطرح شده بود، صحبتی از قارچ سیاه نبود. احتمالا در هند به دلیل بالا رفتن موارد ابتلا به این بیماری و تزریق کورتون-که به بالا رفتن قند می انجامد- شدت گرفته است.

در حال حاضر قارچ سیاه بحث مهمی نیست و ما تاکنون در ایران موارد ابتلای پایینی به این بیماری داشتیم اما امکان اتفاق افتادن آن وجود دارد که باید پیشگیری و درمان کنیم.

برنا: آیا در پی تزریق کورتون به بیماران کرونایی، قند بالا رفته و فرد مبتلا به کرونا، در دام این بیماری نیز می افتد؟

محرز: کورتون به تنهایی موجب ابتلا به این قارچ نمی شود اما زمینه را برای بالا رفتن قند و ابتلا به قارچ سیاه را فراهم می کند.

برنا: شایعه ای مبنی بر وجود آهنربا در واکسن کرونا پخش شد که در آن، فرد واکسیناسیون شده، فلزی را به بدن خود می چسباند و مدعی وجود آهنربا در واکسن می شود. وجود آهن و جیوه در واکسن کرونا صحت دارد؟

محرز: مردم بالاخره از هر موضوعی برای خود سرگرمی پیدا می کنند این امر را اگر پس از واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز آزمایش می کردند، همین اتفاق می افتاد و آهن به بدنشان می چسبید. در هر نوع واکسنی، مقداری مواد آهنی و جیوه وجود دارد که موجب مغناطیسی شدن، می شود. در تمام واکسن های دنیا این مقدار کم جیوه وجود دارد اما به دلیل منتشر شدن این موضوع در فضای مجازی، یک نگرانی به نگرانی های دیگر مردم اضافه شده است.

برنا: یک نفر حتی با ادعای این که واکسنی دریافت نکرده، فلزی را به بدن خود می چسباند.

محرز: آن فرد احتمالا بیش از حد پیگیر بوده است.

توصیه می کنم که مردم به هیچ عنوان نگران نباشند. زیرا این اتفاق امری طبیعی در هر نوع واکسنی است و اگر در زمان واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز این کار را می کردند، همین اتفاق می افتاد.

برنا: احتمال شروع پیک پنجم کرونا را چقدر می دانید و به نظر شما چه زمانی آغازمی شود؟

محرز: واکسیناسیون باید هر چه بیشتر سرعت بگیرد. اگر پیش از واکسیناسیون کامل، مدارس و دانشگاه ها باز شوند، باید منتظر پیک پنجم، ششم و ... باشیم.

برنا: گفته می شود اگر دوز دوم واکسن کرونا تا 90 روز به افرادی که دوز اول را تزریق کردند، نرسد، باید از ابتدا دوباره واکسیناسیون صورت بگیرد. درست است؟

محرز: برای واکسن سینوفارم این گونه است اما واکسن آسترازنکا تا سه هفته زمان دارد. دلیل فاصله افتادن میان دوز اول و دوم، ایمن شدن هر چه بیشتر بدن است.

نباید نگران این مسئله بود. زیرا اگر فاصله بیفتاد، یک واکسن دیگر می زنند. مشکلی پیش نمی آید.

برنا: تزریق دو نوع واکسن متفاوت مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد؟

محرز: به هیچ عنوان ایرادی ندارد. این امر در آمریکا که نخستین کشور در واکسیناسیون افراد بود نیز انجام و تایید شده است. بیمار می تواند برای مثال واکسن سینوفارم و بار دوم واکسن دیگری دریافت کند.

نظر شما