سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران :

خطری که جدی گرفته نمی‌شود/ وقوع روزانه ۲۵۰ حادثه در شهر تهران/ امکان وقوع فاجعه در بازار تهران بود

۱۳۹۹/۰۲/۲۵ - ۲۳:۲۷:۲۹
کد خبر: ۱۰۰۲۱۰۳
خطری که جدی گرفته نمی‌شود/ وقوع روزانه ۲۵۰ حادثه در شهر تهران/ امکان وقوع فاجعه در بازار تهران بود
جلال ملکی به برخی گمانه‌‌زنی‌ها در خصوص علت تعدد آتش‌سوزی‌های پایتخت طی یک ماه گذشته پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آتش‌سوزی خیابان وزرا، انبار کالا در غرب تهران، آتش سوزی در بازار تهران ، شعله‌ور شدن گنبد مسجد ستاد فرماندهی ناجا، انفجار در خیابان کمیل، آتش سوزی در حوالی پادگان ولیعصر، آتش سوزی در استودیو ضبط برنامه میدون، آتش سوزی در مجتمع مسکونی شادآباد و آتش سوزی یک خوابگاه دانشجویی تعدادی از مهم‌ترین آتش سوزی‌های اخیر در شهر تهران بودند که نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشتند. حوادثی که هر کدام به راحتی فراموش شد و صرفا با بیان علت و اذعان به عدم وجود ایمنی در بسیاری از ساختمان های پایتخت از کنار آن گذشتیم. برای نمونه کافی بود تا روز گذشته یک عدد از کپسول های اکسیژن در پاساژ طلافروشی منفجر شود تا یک فاجعه در بازار تهران رقم خورد. فاجعه هایی که با نظارت و کنترل قابل پیشگیری است و گویا هیچ کسی تا زمان بحرانی شدن وضعیت تذکرها را جدی نمی گیرد اما درکنار نگرانی ها همچنان این موضوع مطرح است که چرا تعداد زیادی آتش‌سوزی در مراکز مهم پایتخت به وقوع پیوسته است؟

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در این خصوص اظهار کرد: در روز چهارشنبه دو حادثه آتش‌سوزی هم زمان در سطح شهر تهران به وقوع پیوست که بواسطه محل رخداد حساسیت‌هایی را بوجود آورد اما باید ذکر کرد که تغییر آنچنانی در تعداد حادثه‌های آتش‌سوزی در شهر تهران در روزهای اخیر بوجود نیامده است. به صورت میانگین روزانه حدود 250 فقره حادثه در شهر تهران رقم می‌خورد که این رقم در روزهای اخیر تغییر چندانی نکرده است. هم زمانی حوادث نیز علت خاصی نداشته تمامی این موارد ریشه در بی دقتی شهروندان و عیوب ساختمانی دارد.

او افزود: وقوع حوادث آتش سوزی در حدود 90 درصد ریشه در بی‌دقتی و بی‌احتیاطی دارد. در مواردی که اعلام شده اتصال برق منجر به آتش‌سوزی می‌شود این اتصال نیز ریشه در سیم‌کشی‌های غیراصولی دارد که آن هم توسط شهروندان صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: تداوم بازبینی مواردی همچون سیم‌کشی و یا بررسی سایر دستگاه‌هایی که خطر انفجار و آتش گرفتن را دارد تا حدود زیادی می‌تواند حوادث را کنترل کند. 

ملکی تاکید کرد: آتش‌سوزی موتورخانه‌ها در مجتمع‌های مسکونی بزرگترین آسیبی است که این حوزه را تهدید می‌کند و نیاز است تا شهروندان به صورت مرتب به این تاسیسات خانگی رسیدگی کنند و از آن‌ها غافل نشوند. نمی‌توان بهره‌برداری صرف از تاسیسات داشت بلکه باید از آن‌ها به خوبی نگهداری کرد.

او با اشاره به حادثه آتش سوزی روز گذشته در بازار تهران یادآور شد: در یک مغازه کوچک شاهد وجود هم زمان 11 سیلندر بزرگ اکسیژن بودیم که به هیچ عنوان وجود چنین کپسول‌هایی در یک مغازه کوچک منطقی نیست. تعدادی از این سیلندرها تا آستانه انفجار پیش رفته بودند و با تلاش مامورین آتش‌نشانی این کپسول‌ها سرد و استخراج شد. اگر یک عدد از این کپسول‌ها منفجر می‌شد قطعا آسیب گسترده‌ای به مجتمع وارد می‌کرد و شاید چند نفر از شهروندان نیز جان خود را از دست می‌دادند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: علت این قبیل آتش‌سوزی‌ها بی‌احتیاطی و عدم آگاهی است. افرادی متاسفانه انجام برخی امور را خطرناک نمی‌دانند و به‌طور سهوی دست به چنین اقداماتی می‌زنند. برخی شهروندان مطلع هستند که وسایل منزل آن‌ها مشکل دارد اما در تعمیر آن‌ها کوتاهی می‌کنند.

ملکی در خصوص سازه‌ها و ساختمان‌های فرسوده و ناایمن بازار تهران گفت: آتش‌نشانی به صورت مداوم از این ساختمان ها بازدید می کند. در این میان کارگاه‌ها و مراکز صنعتی و تجاری بیشتر مورد بازدید قرار می‌گیرند. همواره پس از بازدیدها اخطارهای لازم به هیات امنا و مدیران ساختمان‌ها داده می‌شود.

او افزود: تجربه نشان می‌دهد که غالبا اهمیتی به اخطارها نمی‌دهند. هزاران ساختمان در سطح شهر تهران طی چندین مرحله به آن‌ها تذکر داده شده و حتی آتش نشانی اعلام آمادگی کرده که در راستای ایمن سازی کمک کند اما به علت اینکه مالکین قصد هزینه کردن ندارند، غالبا به نتیجه نمی رسد.

این مسئول سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: هزینه در راستای ایمنی هر چقدر که باشد در مقابل سلامتی، سرمایه، شغل و زندگی ناچیز است. باور لزوم ایمنی در میان شهروندان شکل نگرفته و این امر سبب می‌شود تا به صورت مداوم شاهد حادثه هایی در سطح شهر باشیم.

ملکی در پایان با اشاره به روند برخورد با واحدهای ناایمن گفت: برخورد با واحدهای متخلف در حوزه اختیارات آتش‌نشانی نیست و این سازمان صرفا گزارش خود را به شهرداری ارائه می‌دهد و شهرداری نیز در ادامه اخطارهایی صادر می‌کند و در وهله سوم این واحدها به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند. در سال اخیر برخی پاساژها پلمب شد اما این رقم در مقابل تعداد زیاد این ساختمان‌ها، ناچیز است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز