معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان:

۴۰۰ میلیون تومان پول پیش یک خانه است نه خرید آن/ با وام‌های متعدد، جوانان تبدیل به بدهکاران بانکی شده‌اند/ لزوم ساماندهی وام‌های جوانان

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۲۳:۵۶:۱۹
کد خبر: ۱۰۶۶۰۹۳
۴۰۰ میلیون تومان پول پیش یک خانه است نه خرید آن/ با وام‌های متعدد، جوانان تبدیل به بدهکاران بانکی شده‌اند/ لزوم ساماندهی وام‌های جوانان
محمدمهدی تندگویان ضمن پیشنهاد ارائه وام تجمعی به جوانان گفت: در وضعیت اقتصادی موجود پرداخت وام‌های متعدد جوانان را به یک کمک گیرنده و درنهایت بدهکار بانکی تبدیل می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چند روز گذشته وام مسکن جوانان از 250 میلیون تومان به 400 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که نشان از یک افزایش 60 درصدی دارد اما سوال اینجاست آیا این وام برای جوانان مقرون به صرفه است؟ آیا با این پول می‌توان صاحبخانه شد؟ آیا این وام به تنهایی برای جوانان کافی است؟

این سوالات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر از طرح وام تجمیعی داد، وامی که قرار است با تجمیع کلیه وام‌ها از جمله اشتغال، مسکن، تامین کالا و.... به مبلغ یک میلیارد تومان به هر جوان ایرانی پرداخت شود و اقساط آن 30 تا 40 ساله در نظر گرفته شود. 

محمدمهدی تندگویان، معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به وضعیت طرح وام تجمیعی گفت: در حال حاضر این طرح را هم به مجلس شورای اسلامی، هم مرکز پژوهش‌ها و هم سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم اما به دلیل اینکه یا در اولویت کار آنها نبوده یا مدنظرشان نیست، هیچ جوابی دریافت نکرده‌ایم.

او درباره افزایش 60 درصدی وام مسکن جوانان افزود: این وام سالیان سال است که پرداخت می‌شود اما چند روز گذشته مدل پرداخت آن و مبلغش افزایش پیدا کرد که البته گفتنی‌ است در سال‌های اخیر کمک چندانی به خانه‌دار شدن جوانان نکرده است به همین دلیل اعتقاد من بر این است تجمیع کلیه وام‌هایی که قرار است جوانان بگیرند از جمله وام اشتغال، وام ازدواج و... می‌تواند به آنها کمک کند چراکه با یک وام کار جوان راه نمی‌افتد.

تندگویان با اشاره به اینکه جوانان در حال تبدیل شدن به بدهکاران بانکی هستند، تصریح کرد: در وضعیت اقتصادی موجود که تورم روبه افزایش است، اشتغال مشکلات فراوانی دارد، درآمدها کاهش پیدا کرده است. پرداخت این وام مسکن 400 میلیونی تنها جوانان را به یک کمک گیرنده و در نهایت بدهکار بانکی تبدیل می‌کند که این وام به وام‌های دیگرشان اضافه می‌شود و در بازپرداخت آنها حتما دچار مشکل خواهند شد البته که با همین 400 میلیون تومان هم نمی‌شود خانه‌دار شد چراکه قیمت مسکن بیش از اینهاست و این مبلغ فقط پول پیش خانه‌هاست.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: ممکن است افزایش مبلغ اینگونه وام‌ها در کوتاه مدت جوانان را خوشحال کند و یک امتیاز مثبت تلقی شود اما در دراز مدت در بازپرداخت آن دچار مشکل می‌شوند چون یک جوان مجبور است از چند محل وام بگیرد پس طبیعی‌ است در پرداخت اقساط آن دچار مشکل شود.

او ادامه داد: برای مثال همین وام ازدواج ماهی یک میلیون و دویست تومان قسط دارد که پرداخت اقساطش برای برخی از زوجین دشوار است چه برسد به اینکه چند وام دیگر هم به آن اضافه شود تازه اگر اجاره خانه و... نداشته باشند.

تندگویان اظهار کرد: بنده این مشکلات را دیدم که پیشنهاد وام تجمیعی دادم به هرحال ما چندین سال است اینگونه وام پرداخت می‌کنیم اما خروجی مدنظر ما را نداشته است پس بهتر است تغییراتی ایجاد کنیم تا به خروجی مثبتی برسیم.

انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه