معاون وزیر کشور مطرح کرد:

بهره برداری ۵۴ درصدی خطوط مترو در دولت تدبیر و امید/ بودجه شهرداری‌ها ۱۹ درصد بیشتر از بودجه عمرانی کشور است/تعداد افراد دستگیر شده درمقایسه با جامعه آماری دهیاری‌ها بالا نیست

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۱۴:۰۳:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۲۹۲۱
بهره برداری ۵۴ درصدی خطوط مترو در دولت تدبیر و امید/ بودجه شهرداری‌ها ۱۹ درصد بیشتر از بودجه عمرانی کشور است/تعداد افراد دستگیر شده درمقایسه با جامعه آماری دهیاری‌ها بالا نیست
مهدی جمالی نژاد گفت: دولت در حوزه مترو که هم مهم است هم هزینه بالایی دارد بسیار خوب ورود پیدا کرده به گونه ای که 54 درصد از خطوط مترو در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است.

به گزارش برنا‌؛ مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها روز شنبه ۱۸ بهمن ماه در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: این معاونت دو حوزه بسیار سنگین از جمله معاونت عمرانی و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها را برعهده دارد و وزارت کشور به عنوان یک دستگاه بین بخشی وظیفه انجام هماهنگی ها را برعهده دارد و از شهرداری‌ها و دهیاری های سراسر کشور حمایت و هدایت و می‌کند.

او افزود: پشتیبانی، حمایت، راهنمایی و ایجاد هماهنگی در امور شهرداری ها و دهیاری، آموزش کارمندان در عرصه نرم‌افزاری و سخت افزاری از اقدامات دیگر وزارت کشور است.

جمالی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر 74 درصد از کل جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و تعداد کل شهرها به 1378 می رسد همچنین بیش از 90 هزار آبادی و روستا وجود دارد که 62 هزار و 73  سکنه دارند.

او ادامه داد: تعداد شهرداری ها 1348 است و دهیاری ها 37 هزار و 119 و  تعداد شهرداری های جدید التاسیس 19 مورد بوده است.

معاون عمرانی توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: بیش از 125 هزار اعضای شورای شهر وجود دارد که اتفاقا حضور زنان بسیار پررنگ است به گونه ای که 4 هزار و 29 عضو شورای اسلامی شهر و روستا زنان هستند.

جمالی نژاد عنوان کرد: بودجه شهرداری ها 96 هزار میلیارد تومان و عمرانی کشور 87 هزار و 6میلیارد تومان است که نشان می دهد بودجه شهرداری ها 19 درصد بیشتر از بودجه عمرانی کشور است.

او افزود: علی رغم شرایط سخت اقتصادی و نوسان قیمت ها سال گذشته پروژه های خوبی را افتتاح کردیم و سرعت قطار پروژه ها متوقف نشده است به گونه ای که افتتاح 30 هزار و 591 پروژه بزرگ در اولویت بود که بخشی افتتاح شد و برخی نیز در حال افتتاح است درواقع بخشی از آنها دهه فجر سال گذشته، هفته دولت و دهه فجر امسال افتتاح شده است.

او افزود: گلستان با 608 پروژه و سپس تهران بیشترین کلنگ زنی را به خود اختصاص دادند.

جمالی نژاد عنوان کرد: حمایت، هدایت و نظارت در بخش نرم افزاری بیشتر با تدوین لوایح اتفاق افتاده است به گونه ای که عقب ماندگی های سال گذشته جبران شد و واقعا تحول مثبتی در تقدیم لوایح رخ داد برای مثال لایحه درآمد پایدار که قرار بود سال 62 ابلاغ شود، سال گذشته آن را جمع کردیم و به مجلس ارسال شد یا قانون ساماندهی مدیریت پسماند عادی با مشارکت بخش خصوصی تصویب و ابلاغ شد که دستاورد بسیار خوبی محسوب می شود.

او گفت: یکی از سیاست های کلان که در بودجه 99 شهرداری ها داشتیم و در سال 1400 هم تاکید کردیم بحث دولت الکترونیک است و از آنجایی که وارد قرن جدیدی می شویم، بودجه ای که ابلاغ کردیم نه تنها برای سال 1400 بلکه برای یک قرن بود و درواقع می‌توان گفت سیاست های یک قرن را ریل گذاری می کند و اگر درمورد دولت الکترونیک بخواهم بگویم باید گفت وزارت کشور برای اولین بار  18 سامانه در مدیریت شهری راه اندازی کرد که بسیار ارزشمند بود.

جمالی نژاد گفت: با اینکه تعداد بالایی اتوبوس تحویل ندادیم اما در حوزه مترو که هم مهم است هم هزینه بالایی دارد بسیار خوب ورود پیدا کردیم و توانستیم 8 میلیارد تومان اوراق مشارکت خریداری کنیم که نشان می‌دهد دولت توجه خوبی به مترو دارد و باید بگویم بیشترین بهره برداری خطوط مترو یعنی 54 درصد از آن در دولت کنونی انجام شده است.

او افزود: متاسفانه نقش مهم شهرداری در آرامستان ها، میادین میوه و تره بار، جمع آوری پسماند و زباله، دفن بیمارن کرونایی و... دیده نشده اما نمی‌توان آن را کتمان کرد.

جمالی نژاد تصریح کرد: حمایت از اقشار آسیب دیده کارکنان شهرداری از اولویت های ماست.

او گفت: یکی از لوایح جدی که پیگیر آن هستیم، لایحه اصلاح ماده 100 قانون شهرداری هاست که به هیات دولت ارسال کردیم تا به صحن علنی مجلس برود چرا که ساخت و ساز غیرقانونی یکی از مشکلات اصلی کشور است که باید رفع شود.

جمالی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی براینکه با توجه به اینکه سال پایانی دولت هستیم قرار است چه اقداماتی از سوی دولت به شهرداری ها واگذار شود، گفت: یکی از بحث هایی که سالیان سال دنبال می شود کاهش تصدی کری دولت است اما متاسفانه در برنامه سوم و چهارم توسعه عملیاتی نشد و در برنامه پنجم هم از واژه مدیریت هماهنگی شهری رونمایی شد که متاسفانه باز هم اجرایی نشد دلیل آن هم نبود ذوق و رغبت توسط دستگاه ها و نبود یک زیرساخت مشخص بود که باعث شد در برنامه ششم توسعه ما کارگروه مشخصی در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تشکیل دهیم.

او افزود: مجلس شورای اسلامی برای این کار طرحی را آماده کرد که ما خواهش کردیم آن را در قالب لایحه ارائه دهیم تا رغبت دستگاه ها نیز بیشتر شود و استقبال کنند در حال حاضر قرار است نتیجه جلسات به دولت و مجلس ارائه شود و بنده قول می‌دهم تا پایان دولت این کار انجام شود اما فعلا در حال تدوین هستیم.

جمالی نژاد تصریح کرد: تاکسی های اینترنتی همیشه با مقاومت سازمان های تاکسیرانی روبه رو بود درحالی که ما نباید جلوی ورود و حضور خدمات آنها را بگیریم بلکه باید تسری هم بدهیم بنابراین به این نتیجه رسیدیم به جای اینکه شهرداری با تاکسی های اینترنتی مقابله کند، طبق دستورالعمل نوشته شده توسط ما که یک بازی برد برد است رفتار کند، درحال حاضر این دستورالعمل تدوین شده است.

او افزود: نفسِ خبر فساد از خودِ آن بدتر است و برخی اوقات آنقدر درمورد آنها بحث می‌شود تفکر عمومی به تشویش می رسید در حالی که باتوجه به جامعه آماری بالا این رقم زیاد نیست هرچند یک عدد هم زیاد است و باید برخورد کنیم اما مقایسه جامعه آماری با تعداد افرادی که در دهیاری ها دستگیر شدند، خوشبختانه زیاد نیست.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز