ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

کارآفرین برتر سال ۱۳۹۹؛ موفقیت ضرب الاجل به دست نمی‌آید، نیاز به گام‌های کوچک دارد/ هر روز کمی بیشتر

۱۴۰۰/۰۱/۰۱ - ۱۱:۲۶:۴۰
کد خبر: ۱۱۵۲۹۹۶
کارآفرین برتر سال ۱۳۹۹؛ موفقیت ضرب الاجل به دست نمی‌آید، نیاز به گام‌های کوچک دارد/ هر روز کمی بیشتر
علی رسولی زاده، کارآفرین برتر سال گذشته که کار خود را با شعار «هر روز کمی بیشتر» آغاز کرده در توصیه‌ای به کارآفرینان گفت: شاید دستیابی به موفقیت ضرب آسا و سریع کمی سخت باشد اما اگر افراد استراتژی گام به گام را انتخاب کنند و هر روز، هر هفته و هر ماه گام‌هایی هرچند کوتاه در این مسیر بردارند خواه یا ناخواه در میان مدت و بلندمدت به هدفی که ترسیم کردند، می‌رسند، ما هم همین استراتژی را دنبال کردیم و تصمیم گرفتیم گام‌های کوچک برداریم.

به گزارش برنا؛ گاهی می‌توان فرهنگ، علم، اقتصاد، تجارت، جسارت، مقاومت و صبوری را در یک قاب مشاهده کرد؛ این بار در قابی به نام «علی رسولی زاده» مردی که با عبور از پنجره علم و دانش، به حرفه‌ای نو می‌پردازد و توانسته عنوان کارآفرین برتر ملی سال 99 را به دست بیاورد. در این مصاحبه به سراغ این کارآفرین برتر ملی رفتیم تا از راز موفقیت او بپرسیم و چراغ راهی برای سایر کارآفرینانی که در این مسیر ناامید شدند و از ادامه مسیر دست شستند، باشد.

لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید و برای مخاطبان ما بگویید چه اتفاقی افتاد در مسیر کارآفرینی گام برداشتید؟

بنده علی رسولی زاده درس خوانده رشته اقتصاد هستم. تجربیات دیگری در سایر حوزه‌ها داشتم اما همیشه در ذهنم این بود که برای سربلندی کشورم چه کاری می‌توانم انجام دهم و چه خدماتی می‌تواند نیازهای ملی و نیازهای مردم را پوشش دهد بنابراین با همکارانم شروع به رصد نیازمندی‌ها کردیم و مباحث مربوط به امور مالی، هوش مصنوعی و سایر خدمات را مورد شناسایی قرار دادیم و توانستیم زیرساخت‌های نرم افزاری و هوش مصنوعی لازم را پیاده سازی کنیم. در ادامه مسیر سعی کردیم خدمات مورد نیاز مردم را شناسایی کنیم و درصدد رفع آن بربیاییم و ناخودآگاه در این مسیر تبدیل به کارآفرین برتر ملی هم شدم درواقع با شعار «هر روز کمی بیشتر» همراه با همکارانم در مسیر پوشش نیاز مردم حرکت کردیم و سعی کردیم ذره ذره و گام به گام نیازمندی‌ها را شناسایی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

درمورد کارهایی که در شرکت خود انجام می‌شود برایمان توضیح دهید.

بنده مدیرعامل شرکت دانش بنیاد پارت هستم، شرکتی که نزدیک به 7 سال از فعالیت آن می‌گذرد و تمرکز جدی بر حوزه اقتصادی، مالی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی  دارد.  ما سعی کردیم در حوزه‌هایی فعالیت کنیم که به صورت مستقیم باعث بهبود تجربه زندگی مردم شود و یکی از این حوزه‌ها، حوزه اعتبارسنجی است که در این مسیر سامانه «مرآت» را پیاده سازی کردیم که وظیفه اعتبارسنجی اشخاص حقیقی را برعهده دارد و تا الان موفق به اعتبارسنجی بیش از 2 و نیم میلیون نفر از مردم شده است و مردم با استفاده از این اعتبارسنجی توانستند از خدمات اعتباری به راحتی و بدون اینکه نیاز باشد از خانه خارج شوند استفاده کنند.

کار دیگری که انجام شده در حوزه بازار سرمایه بوده و در این حوزه سامانه «رسام» را پیاده سازی کردیم که در حوزه اطلاع رسانی و معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری فعالیت داشته است. سامانه دیگری که پیاده سازی کردیم سامانه «سیگنال» است که با 4 میلیون نسل پرکاربردترین اپلیکیشن مالی کشور است و مردم اطلاعات مختلفی در حوزه بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه گذاری، بانک‌ها و سایر ابزارهای مالی را با استفاده از این اپلیکیشن به دست می‌آورند همچنین در این مسیر مباحث آموزشی مربوط به بازارهای مالی مفصل در اختیار آنها قرار گرفته و می‌توانند از این مباحث آموزشی به صورت رایگان استفاده کنند.

کتاب‌هایی برای پایه اول و دوم دبستان و پیش از دبستان چاپ کردید. این کتابها در مورد چیست؟

یکی دیگر از کارهایی که صورت گرفته راه اندازی آکادمی هوش مالی با هدف آموزش سواد مالی و هوش مالی در مردم بوده است. سواد مالی یکی از سوادهای چندگانه‌ای است که توسط یونسکو مطرح شده و همانند سایر سوادها مانند فناوری اطلاعات، سواد رسانه‌ای است که مردم برای مدیریت امور روزانه در دنیای مدرن به آن نیاز دارند اما متاسفانه کار جدی در این حوزه صورت نگرفته بود بنابراین با تشکیل آکادمی هوش مالی حدود 50 جلد کتاب در حوزه آموزش سواد مالی برای سنین مختلف پیاده سازی کردیم و کتب مربوط به دوره‌های پیش از دبستان و اول و دوم دبستان منتشر شده و دانش آموزان درحال استفاده از این کُتب هستند تا با مبانی هوش مالی و سواد مالی آشنا شوند.

در بازار هوش مصنوعی که شاید برای کمتر افرادی شناخته شده باشد نیز فعالیت دارید. برایمان از نحوه کار در این حوزه توضیح دهید و بگویید هوش مصنوعی چگونه باعث خدمت رسانی به مردم می‌شود؟

یکی دیگر از کارهایی که صورت گرفته سامانه‌های مربوط به هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیاست و ابزاری‌ست که می‌تواند به ساختارهای مختلف کمک کند تا خدمات خود را با کیفیت بهتری در اختیار مردم قرار دهند بنابراین در این زمینه سرمایه گذاری کردیم و سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی توسط مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت پیاده سازی شد که یکی از آن خروجی‌ها پیاده سازی سامانه احراز هویت غیرحضوری بود که اول از همه در سامانه سیگنال رونمایی شد و باعث شد مردم برای دریافت خدمات بورس و خدمات سهام عدالت نیاز نداشته باشند که از خانه خارج شوند و در ایام همه گیری کرونا توانستند به صورت غیرحضوری احراز هویت شوند.

از همکاری که با قوه قضائیه داشتید توضیح دهید.

برای قوه قضائیه سامانه برخط احراز هویت پیاده سازی کردیم که مردم می‌توانند بدون اینکه نیاز به حضور باشد خدمات لازم به سامانه سنا و دریافت خدمات قضائی را انجام دهند. این سامانه در این روزها که با پاندمی کرونا مواجه هستیم برای مردم بسیار مفید است و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

برای چند نفر اشتغال زایی کردید؟

در حال حاضر با حدود 750 نفر نیروی مستقیم در حوزه‌های مختلفی که عنوان کردم فعال هستیم.

آقای رسولی راز موفقیت شما چیست و چه توصیه‌ای به کارآفرینانی که خسته شدند دارید؟

کارآفرینی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا سخت‌تر است، دلیل این سختی بروکراسی سنگین حاکم در کشور است درواقع دولت بزرگ فرایندهای سنتی را به وجود آورده که تعامل با این بروکراسی برای بخش خصوصی را سخت کرده است درنتیجه کارآفرینی سخت‌تر شده است اما مسیری که ما سعی کردیم طی کنیم مسیر گام به گام بوده است. شاید دستیابی به موفقیت ضرب آسا و سریع کمی سخت باشد اما اگر افراد استراتژی گام به گام را انتخاب کنند و هر روز، هر هفته و هر ماه گام‌هایی هرچند کوتاه در این مسیر بردارند خواه یا ناخواه در میان مدت و بلندمدت به هدفی که ترسیم کردند، می‌رسند، ما هم همین استراتژی را دنبال کردیم و تصمیم گرفتیم گام‌های کوچک برداریم که در نهایت تبدیل به گام‌های بزرگی شد و توانستیم به موفقیت‌های امروزی دست پیدا کنیم.

توقع شما به عنوان یک کارآفرین از مسئولین چیست؟

همه کارآفرین‌ها باید یاد بگیرند از دولت توقعی نداشته باشند چون دولت در کشور به قدری بزرگ است و مسئولیت دارد که اگر به همان‌ها رسیدگی کند کافیست پس در گام اول باید این را به عنوان حقیقت قبول کرد دولت در کشور مسئولیت متعددی دارد و نمی‌توان از آن توقعی داشت. نکته دوم این است که بروکراسی سنگین حاکم بر کشور ناخواسته فرایند کارآفرینی و سرمایه گذاری را کُند کرده است و به شکل یک سرعت گیر دربرابر سرمایه گذاری و کارآفرینی مردم قرار گرفته است بنابراین درخواست ما این است که مسئولین تا هر اندازه که از دستشان برمی‌آید متمرکز بر از بین بردن بروکراسی شوند و آن را کاهش دهند اگر این اتفاق رخ دهد خیر و برکت آن شامل همه مردم، کارآفرینان و سرمایه گذاران در کشور خواهد شد.

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز