یک آسیب شناس هشدار داد؛

کم لطفی نهادها به سلبریتی های فراموش شده/ لزوم تشکیل نهادی برای حمایت از سلبریتی ها بعد از فراموشی

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۰۵:۵۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۵۷۸۸۷
کم لطفی نهادها به سلبریتی های فراموش شده/ لزوم تشکیل نهادی برای حمایت از سلبریتی ها بعد از فراموشی
مجید ابهری گفت: نادیده گرفتن چهره‌های محبوب هر جامعه پس از سقوط از جایگاه شهرتشان حتی به دلیل کهولت سن، نامهربانی و کم لطفی نهادها و سازمان‌های مرتبط را نشان می‌دهد و باید پروتکل‌هایی برای جلوگیری از این فراموشی‌ها در نظر گرفته شود.

به گزارش برنا؛ مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مشکلات شهرت و تلاش افراد برای حفظ این جایگاه اجتماعی گفت: محبوبیت امانتی است که از سوی مردم و جامعه به برخی افراد بر اساس لیاقت و استعداد آن‌ها داده می‌شود. درجه این محبوبیت بستگی به رفتارهای فردی و اجتماعی آن شخص دارد. در این روزها این گونه افراد در جامعه به عنوان سلبریتی‌ها شناخته می‌شوند که چهره‌های معروف و مشهور در تمامی حوزه‌های فرهنگ، هنر، ورزش، سیاست و... هستند.

او افزود: گاهی برخی افراد به دلیل فعالیت حرفه‌ای در حوزه تخصصی خود در میان مردم یک جامعه بسیار معروف می‌شوند و رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی مطالبی را درباره این افراد می‌نویسند که این مطالب گاه به صورت اغراق‌آمیزی دارای رگه‌هایی از کذب هستند.

این رفتارشناس درباره مواردی که افراد مشهور باید به آن‌ها توجه داشته باشد، عنوان کرد: کوچکترین رفتار این افراد زیر ذره بین مردم جامعه بررسی می‌شود و این افراد مشهور باید حتی در محافل و مهمانی‌های خصوصی خود دقت کنند چرا که اخبار و تصاویر به سرعت از سوی تلفن‌های همراه و فضای مجازی در میان مردم و در فضای عمومی منتشر و همانطور که می‌دانیم با سرعتی که در انتشار مطالب در فضای مجازی وجود دارد کوچکترین اخبار به سرعت در تمام کشور و یا حتی در دنیا پخش می‌شوند.

او ادامه داد: گاهی این افراد از جایگاه خود سقوط کرده و مورد تهاجم رفتاری و قضاوت‌های مردم قرار می‌گیرند. بعضی افراد به محض رسیدن به جایگاه ویژه‌ای در جامعه شروع به انجام رفتارهایی می‌کنند که اصلا در شان جایگاه یک فرد محبوب و مشهور و اصطلاحا یک سلبریتی نیست چرا که این گونه افراد الگوها و نمادهای رفتاری در جامعه هستند و آرایش، پیرایش و پوشش آن‌ها مورد تقلید بسیاری از نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرند.

این جامعه شناس سرشناس درباره شرایط افراد مشهور پس از فراموشی افزود: حال این افراد پس از سقوط از جایگاه خود و با از دست دادن محبوبیت و معروفیتی که داشتند تبدیل به انسان‌هایی منزوی، سرخورده و گوشه‌گیر می‌شوند مخصوصا که دیگر نمی‌توانند از خود دفاع کرده و در مقابل تهمت‌ها و ناسزاها جواب‌های منطقی و عاقلانه به مردم بدهند.

ابهری ادامه داد: این افراد تلاش می‌کنند جایگاه از دست رفته خود را دوباره به دست آورند اما متاسفانه در کشور ما به محض سقوط از جایگاه دیگر فرد به بایگانی تاریخ سپرده می‌شود و حتی نمی‌تواند از خود دفاع کند.

این رفتارشناس عنوان کرد: باید بدانیم که افراد مشهور و سلبریتی نیز انسان هستند و امکان خطا و لغزش در آن ها نیز وجود دارد. اما این افراد نیز با رفتار درست نباید به افراد سواستفاده گر اجازه دهند با بزرگنمایی اشتباهات و خطاهای آن‌ها به جایگاهشان در نظر مردم به ویژه نوجوانان و جوانان خدشه‌ای وارد کنند.

این رفتارشناس درباره وظیفه نهادهای مسئولی که در شهرت چهره های معروف نقش داشتند و مسئولیت آن ها در قبال این افراد گفت: از نگاه روانشناسی حافظه جامعه در میان مدت و بلند مدت دچار فراموشی می‌شود و اشخاص با همان سرعت که معروف و سرشناس می‌شوند به سمت سراشیبی فراموشی حرکت می‌کنند این گونه افراد که روزگاری تصاویر، فیلم‌ها و زندگی آن‌ها بر سر زبان مردم جامعه بوده باید از طرف سازمان‌ها و نهادهای مربوطه مورد مراقبت و نظارت قرار بگیرند.

او افزود: این سازمان ها نباید اجازه دهند این افراد که روزگاری صحبتشان بر سر زبان مردم بوده است به سادگی فراموش شوند. باید نهادی برای حمایت این افراد و برقراری ارتباط آن‌ها با جامعه وجود داشته باشد چراکه این بسیار ظالمانه است افرادی که روزی چهره‌ای آشنا در میان مردم بوده‌اند الان هیچ رد و نشانی از آن‌ها وجود نداشته باشد.

ابهری ادامه داد: البته که امکان دارد بعضی از این افراد به دلیل رفتارهای اشتباه خود در مسیر فراموشی قرار بگیرند اما باید بدانیم نادیده گرفتن چهره‌های محبوب هر جامعه پس از سقوط از جایگاه شهرتشان حتی به دلیل کهولت سن، نامهربانی و کم لطفی نهادها و سازمان‌های مرتبط را نشان می‌دهد و باید پروتکل‌هایی برای جلوگیری از این فراموشی‌ها در نظر گرفته شود.

به گفته این آسیب‌شناس اجتماعی سلبریتی ها نیز باید به یاد داشته باشند که به همان سرعتی به سمت شهرت و محبوبیت در حرکت هستند می‌توانند در مسیر عکس با سرعت بیشتری به سمت حذف شدن بروند. به همین دلیل درگیر غرور و تکبر نشوند و مردمی بودن را سر لوحه رفتارهای خود قرار دهند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز