آخرین وضعیت ویروس هیبریدی / پیش بینی تعداد مرگ و میرهای کرونایی در کشورطی هفته آینده

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۵:۰۸:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۵۵۲۶
آخرین وضعیت ویروس هیبریدی / پیش بینی تعداد مرگ و میرهای کرونایی در کشورطی هفته آینده
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عملکرد ویروس هیبریدی در بدن و آخرین وضعیت این ویروس در کشور گفت: تا وقتی که سازمان بهداشت جهانی اعلام نکند که این جهش نقش بالینی دارد نوع جهش از اهمیت برخوردار نیست.

به گزارش برنا؛ مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره آخرین وضعیت جهش ویروس در کشور به خبرنگار برنا گفت: در هر پاندمی تا زمانی که ویروس ماندگار باشد جهش پیدا می کند از سوی دیگر استفاده بیش از پیش داروهای ضد ویروس روند جهش ویروس را افزایش می‌دهد. در مجموع در  کشورهایی همچون آفریقا، برزیل و ... امکان جهش ویروس وجود دارد.

او درباره کم و کیف جهش ویروس افزود: بر اساس تعارف سازمان بهداشت جهانی باید به این نکته توجه کرد که این جهش قابل توجه و با اهمیت است یا خیر. در برخی از جهش‌ها فقط شیوع بیماری را شاهد هستیم. در برخی هم امکان افزایش مرگ و میر را شاهد هستیم.

جهش ویروس چگونه مهار می‌شود؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه  جهش‌ ویروس را در ایران داریم، تاکید کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها احتمال  جهش ویروس هم وجود دارد. بنابراین جهش ویروسی در کشور باعث شیوع موج چهارم شده است. البته تا وقتی رعایت مسائل بهداشتی مورد توجه قرار نگیرد همین روند را به دنبال دارد. جهش‌های ویروسی با هر شدتی باشد با ماسک و فاصله گذاری اجتماعی قابل کنترل است.

 قانعی درباره خطرناک‌ترین جهش در کشور افزود: بر اساس مطالعات انجام شده بر روی واکسن‌ها و جهش‌های ویروسی برخی از واکسن‌ها توانایی مهار و پوشش‌دهی برخی ویروس‌ها را ندارد. هرچند در هر حال چاره‌ای جز واکسیناسیون و  کاهش مرگ و میرها نیست.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره امکان درگیری دیگر بخش‌های بدن در جهش ویروس کرونا تاکید کرد: تاکنون بر اساس بررسی‌های انجام شده جهش ویروس تاثیری بر دیگر بخش‌های بدن ندارد.

آخرین وضعیت ویروس هیبریدی در کشور

او درباره عملکرد ویروس هیبریدی در بدن و آخرین وضعیت این ویروس در کشور افزود: تا وقتی که سازمان بهداشت جهانی اعلام نکند که این جهش نقش بالینی دارد نوع جهش از اهمیت برخوردار نیست. اهمیت بالینی هم به این نحو مشخص می‌شود که واکسن بر روی ویروس تاثیر نداشته و شدت بیماری را بیشتر کند.

قانعی تصریح کرد:  باید زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی در شرایط کنونی برای مصونیت در برابر ویروس کرونا را مدنظر قرار داد. واکسن تا حدی می‌تواند در پوشش‌دهی تاثیرگذار باشد. هرچند در جوامعی که واکسیناسیون انجام نشده جهش ویروس غیر قابل اجتناب است.

پیش بینی تعداد مرگ و میرهای کرونایی در کشور

قانعی درباره آخرین وضعیت ویروس  کرونا در کشور گفت: بر اساس تعداد افراد بستری و بستری در آی سی یو می‌توان تعداد مرگ و میرها در روزهای آینده را بررسی کرد. در شرایط کنونی  50 درصد  از بیماران بدحال  فوت می‌کنند.

او در پایان تاکید کرد: معمولا دو هفته دیگر میزان مرگ و میر نزولی  می‌شود و آمار بستری رو به کاهش است. بنابراین امیدواریم این پیک را از پشت سر بگذاریم.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
پرونده ویژه