معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات:

ملخ صحرایی به تهران نمی‌رسد نگران نباشید/ حضور ملخ مراکشی دراغلب استان‌های کشور/ احتمال هجوم ملخ ها به سیستان و بلوچستان و هرمزگان طی هفته آینده

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۵:۵۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۷۵۵۴۴
ملخ صحرایی به تهران نمی‌رسد نگران نباشید/ حضور ملخ مراکشی دراغلب استان‌های کشور/ احتمال هجوم ملخ ها به سیستان و بلوچستان و هرمزگان طی هفته آینده
مسعود لطیفیان درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها در کشور درباره امکان هجوم ملخ‌ها به سمت تهران گفت: هر ساله در بسیاری از نقاط ایران از جمله تهران ملخ بومی را شاهد هستیم. برای مثال سایر استان‌ها کنترل آن به خوبی در حال انجام است. همکاران ما در مناطق جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور به عنوان مدافعان امنیت غذایی کشور آن را کنترل کرده‌اند.

به گزارش برنا؛  مسعود لطیفیان،  معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت هجوم انواع ملخ‌ها در کشور به خبرنگار برنا گفت: طی سالجاری در کشور 14 هزار و 460 هکتار تحت مبارزه با ملخ انجام شده است.

لطیفیان تاکید کرد:  بر اساس آخرین گزارش ماه آوریل ۲۰۲۱ فائو تراکم باند پوره در مناطق داخلی و شمالی عربستان بالاست و احتمال اینکه دستجات پروازی در هفته‌های آینده در راستای وزش باد برای تغذیه به سمت استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان ریزش کنند، وجود دارد که کنترل اصولی و سریع توصیه می‌شود.

 او افزود: طی سال ۲۰۲۱ با توجه به عدم بارش‌های مناسب در مناطق کانونی بهاره ملخ صحرایی از جمله در جنوب ایران، زود گرم شدن دمای هوا، خشک بودن و عدم وجود رطوبت در خاک باعث شد که پوشش‌های گیاهی به ویژه یکساله‌ها در این مناطق ضعیف و خشک شوند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: ریزش‌های پراکنده در اوایل فروردین ۱۴۰۰ در مناطقی همچون استان‌های بوشهر، خوزستان و ایلام رخ داد که با انجام عملیات ردیابی و تجهیز بودن اکیپ‌های مبارزه کنترل این دستجات مهاجر انجام شده است.

لطیفیان درباره دلیل هجوم ملخ به کشور ادامه داد: عامل اصلی این ریزش‌ها می‌تواند وزش باد شدید از سمت شمال عربستان به سمت جنوب غربی ایران بوده باشد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها در کشور  و امکان هجوم ملخ‌ها به سمت تهران، گفت: هر ساله در بسیاری از نقاط ایران از جمله تهران ملخ بومی را شاهد هستیم. همکاران ما در مناطق جنوب،  جنوب غرب و جنوب شرق کشور به عنوان مدافعان امنیت غذایی کشور آن ها را کنترل کرده‌اند.

 او افزود: آفت ملخ صحرایی که منشاء آنها شرق آفریقا است از سواحل سودان، جیبوتی، اتیوپی و سومالی وارد شبه‌جزیره عربستان می‌شوند و با مناسب شدن شرایط به شمال این کشور رفته و عموما با وزش باد از شمال عربستان وارد ایران می‌شوند.

لطیفیان در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی کدام یک از  مزارع در معرض خطر هستند؟ گفت: ملخ‌های صحرایی در پی تنش‌های آب و هوایی حمله می‌کنند. بارش‌های شدید ناگهانی و گردبادها به یکباره رطوبت را در مناطق خشک و نیمه خشک را افزایش داده و زمینه هجوم ملخ‌ها و تخم‌گذاری را مساعد می‌کنند.

 او ادامه داد: آفت ملخ صحرایی به هر چیزی که منشا گیاهی دارد از جمله جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و محصولات سبزی و صیفی حمله می‌کنند.  سازمان حفظ نباتات کشور در سه سال اخیر که ملخ صحرایی به کشور مهاجرت کرده مانع هرگونه آسیب به گیاهان زراعی و باغی شده است.

به گفته او مبارزه در اکثر استان‌های کانونی ملخ‌های بومی به ویژه ملخ مراکشی آغاز شده و با جدیت در حال انجام است. با توجه به کم شدن بارش در کشور حتی در استان‌های شمالی کشور هم پوشش گیاهی مراتع در حال خشک شدن بوده و با رشد سنین پوره‌های ملخ‌های بومی به سمت مزارع و باغات سرسبز برای تغذیه  حرکت می‌کنند که باعث بروز خسارت می‌شود.

لطیفیان افزود: بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان زنجان در حدود 31 هزار هکتار است. سطح مبارزه در سال جاری افزایش پیدا کرده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته پیشرفت نشان می‌دهد این موضوع می‌تواند به دلیل گرم شدن هوا، بارندگی کم و خشک شدن مراتع باشد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه