برنا معضل جدید پانسیون نشینی در کلانشهرها را بررسی می‌کند؛

آسیب شناس: هشدار؛ پانسیون نشینی عاملی برای گسترش آسیب‌های فردی و اجتماعی‌/ نماینده مجلس: مالیات بر «عایدی سرمایه» و «خانه‌های خالی» دو طرح مجلس/ کارشناس مسکن: طرح‌های مجلس برای کنترل وضعیت مسکن هیچ تاثیری ندارد

۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۵:۰۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۹۳۷۷۰
آسیب شناس: هشدار؛ پانسیون نشینی عاملی برای گسترش آسیب‌های فردی و اجتماعی‌/ نماینده مجلس: مالیات بر «عایدی سرمایه» و «خانه‌های خالی» دو طرح مجلس/ کارشناس مسکن: طرح‌های مجلس برای کنترل وضعیت مسکن هیچ تاثیری ندارد
با رشد تورم، گرانی و وضعیت افسارگسیخته مسکن در کشور به ویژه در کلانشهرها نام ایجاد پدیده‌های عجیب و غریبی به گوش می‌سد که یکی از آنها پانسیون نشینی‌ست که باید دید الان وضعیت آن در کشور چگونه است و چه پیامدهای جبران ناپذیری در حوزه اجتماعی خواهد داشت؟

به گزارش برنا؛ تراکم جمعیتی، نبود شغل مناسب، بالا بودن هزینه‌های معیشتی و هزینه‌های مسکن باعث ایجاد پدیده‌ای جدید به اسم «پانسیون نشینی» در کلانشهرها شده است. پانسیون نشینی یکی از پدیده‌هایی است که به دنبال در دسترس نبودن مسکن و گرانی آن ایجاد می‌شود چون یکی از ارزان‌ترین مکان‌های اقامتی است که افراد با اقامت در این مراکز می‌توانند به زندگی خود در شهر‌های بزرگ ادامه داده و به کار مشغول شوند. معمولا دانشجویانی که از شهرستان‌ها به کلانشهرها مهاجرت می‌کنند یا افرادی که برای کار به شهرهای بزرگ می‌روند و تعدادشان هم کم نیست، پول چندانی برای اجاره مسکن آن هم با این قیمت‌های افسارگسیخته کنونی ندارند پس مجبور می‌شوند به خوابگاه‌ها بروند یا اینکه در پانسیون‌ها تخت کرایه کنند. چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از وضعیت مسکن، نسبت به پانسیون نشینی به ویژه در کلانشهرها واکنش نشان داد به همین دلیل سراغ یکی از نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفتیم تا از وضعیت پانسیون نشینی و تلاش مجلس برای تعادل بخشی به وضعیت مسکن بپرسیم.

دانشگاه‌ها کمک کنند تا پانسیون نشینی دانشجویان تمام شود/ در شان دانشجو نیست که یک تخت کرایه کند/ مالیات بر «عایدی سرمایه» و «خانه‌های خالی» دو طرح مجلس برای بهبود وضعیت مسکن است/ دولت بعدی باید به تعهد خود مبنی بر ساخت 1 میلیون مسکن در سال عمل کند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به وضعیت مسکن در کشور گفت: متاسفانه اوضاع مسکن در شرایط خوبی نیست و قیمت آن بسیار بالاست همچنین میان عرضه و تقاضا نیز فاصله بسیار زیادی وجود دارد که این باعث می‌شود قیمت مسکن روز به روز افزایش پیدا کند.

او درخصوص رواج پانسیون نشینی در کشور افزود: پانسیون نشینی یک موضوع فرهنگی است و بنده اخیرا با رصد اخبار و مشاهده تیترها درخصوص تعیین و تکلیف پانسیون نشینی در کشور صحبت کردم و هشدار دادم اما درمورد پشت بام خوابی باید بگویم همان زمان که فضاسازی‌هایی در فضای مجازی صورت گرفت و رسانه‌ها به آن دامن زدند بنده پیگیری کرده و با شهرداری‌ها نیز صحبت کردم اما اصلا چنین موضوعی ندیدم درواقع می‌توان گفت بیشتر فضاسازی بود و چیزی تحت عنوان اجاره پشت بام وجود ندارد.

شاکری در پیشنهادی به دانشگاه‌ها برای ساماندهی محل زندگی دانشجویان تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است معاونت دانشجویی یا اداره رفاه دانشگاه‌ها مانند بقیه کشورها، خانواده‌های دارای صلاحیت و مطمئن که خانه‌های خالی دارند و می‌خواهند از قشر دانشجوی کشور حمایت کنند را شناسایی کرده و در کنار اسامی خوابگاه‌ها اسامی آنها را در لیستی قرار دهند تا دانشجویان به ویژه آنهایی که بومی نیستند و از شهری به شهر دیگر می‌روند درصورت تمایل ثبت نام کنند و از این مکان‌های مطمئن، فرهنگی، تحت نظارت دانشگاه با هزینه کم استفاده کنند و مجبور نشوند در مکان‌های نامناسب زندگی کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما بازدیدی از مکان‌هایی که دانشجویان زندگی می‌کنند، داشتیم و متاسفانه باید گفت اصلا وضعیت‌شان مناسب نیست درواقع در شان یک دانشجو نیست که در محله‌های بد خانه بگیرد یا اینکه مجبور شود یک تخت کرایه کند پس انتظار می‌رود دانشگاه هم کمک کنند تا مکان‌های مطمئن و مناسب برای زندگی دانشجویان درنظر گرفته شود و پدیده پانسیون نشینی و کرایه تخت نیز تمام شود.

شاکری با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی جهت بهبود وضعیت مسکن گفت: استفاده از ظرفیت خانه‌ها و اماکن خالی قانونی بود که سال‌ها پیش تصویب شد اما متاسفانه هیچوقت اجرا نشد تا اینکه مجلس یازدهم مجددا آن را در دستور کار قرار داد و با اصلاح، آن را به منصه اجرا رساند. هدف این است که خانه‌های خالی به چرخه عرضه در بازار مسکن بازگردند تا قیمت مسکن متعادل شود و فاصله میان عرضه و تقاضا کاهش پیدا کند.

او افزود: خوشبختانه تا همین الان هم به صورت نسبی اجرای این قانون تاثیر گذاشته است و پیش بینی ما این است که اگر قانون به خوبی اجرا شود چندصد هزارخانه در سراسر کشور وارد بازار اجاره و فروش می‌شود و وضعیت مسکن بهبود پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک اقدام بسیار اساسی دیگر مجلس جهت بهبود وضعیت مسکن در کشور ایجاد مالیات بر عایدی سرمایه است که هنوز در صحن علنی است و ابلاغ نشده اما اگر تصویب شود بسیاری از صاحبان مسکن که منتظر هستند خانه خود را با قیمت بالا بفروشند از سوداگری و سفته بازی بیرون می‌آیند و خانه آنها وارد چرخه عادی عرضه و تقاضای مسکن خواهد شد درواقع تمام تلاش ما این است که خانه‌های خالی به چرخه بازار مسکن برگردد و این وضعیت کنونی از بین برود.

شاکری با تاکید بر اینکه دولت بعدی باید مجری مصوبات مجلس باشد، گفـت: دولت سیزدهم باید به مصوباتی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است عمل کند و ما نیز از طریق وزیر مسکن دولت آتی پیگیر خواهیم بود تا حتما دولت به تعهدات خود مبنی بر ساخت 1 میلیون مسکن در سال عمل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از تفکیک وزارت راه و شهرسازی خبر داد و بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی باتوجه به لطمه‌ای که به آن وارد شده باید به روال سابق خود بازگردد بنابراین تصمیم براین شده است تا در دولت بعدی دو وزیر یعنی وزیر مسکن و وزیر حمل و نقل داشته باشیم.

قیمتِ گران مسکن مردم را به زندگی‌های مشترک کشانده است/ طرح‌های مجلس برای کنترل وضعیت مسکن هیچ تاثیری ندارد/ دولت آتی باید به مردم تسهیلات اجاره شرط به تملیک دهد

سیدمحمود فاطمی عقدا، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به وضعیت پانسیون نشینی در کشور گفت: زمانی که شرایط اقتصادی باعث می‌شود درآمد خانوار کاهش پیدا ‌کند، عملا خانواده‌ها از نظر توانمندی اقتصادی به حداقل ممکن می‌رسند و ناتوان می‌شوند البته شرایط اقتصادی، تورم و کاهش ارزش پول ملی فقط باعث کاهش درآمد مردم نشده بلکه بسیاری از مردم بیکار شدند و اصلا شغلی ندارند لذا در این شرایط طبیعی است که سبک زندگی مردم تغییر کند و خانواده‌ها نتوانند حتی منزل اجاره کنند پس مجبور می‌شوند به سمت الگوهای دیگر زندگی مانند حاشیه نشینی و پانسیون نشینی بروند.

او افزود: قیمت اجاره مسکن باعث شده برخی از مردم در فضاهای مشترک زندگی کنند یعنی در خانه‌ها و پانسیون‌هایی که فقط یک اتاق وجود دارد و حمام، سرویس بهداشتی و... مشترک است قاعدتا این الگوی زندگی، جامعه را تغییرمی‌دهد ولو اینکه درصد پایینی داشته باشد چون حتی صحبت کردن درباره آن هم زنگ خطر جدی برای سیاستمداران و برنامه ریزان حوزه اجتماعی کشور است.

فاطمی عقدا در پاسخ به این سوال که آیا طرح‌های اخیر مجلس جهت بهبود وضعیت مسکن تاثیری در کاهش قیمت آن دارد یا خیر؟ تصریح کرد: این طرح‌ها به عنوان راه حل جدی و اثربخش با ضریب نفوذ بالا نیستند و ارزش آنها در حد خیلی پایین و نزدیک به صفر است چون زمانی که مالیات بر عایدی سرمایه، ارزش افزوده، خانه‌های خالی، ماشین‌های لوکس و... گرفته شود قانون صراختا مشخص کرده که باید کجا مصرف شود و براساس این موضوع این مالیات‌ها باید خرج حمایت از تولید مسکن شود اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تولید مسکن به معنای کاهش قیمت مسکن نیست پس اینگونه طرح‌ها نمی‌تواند قیمت مسکن را به 5 سال قبل بازگرداند چرا که به موازات آن، دستمزد، قیمت مصالح، هزینه‌های دولتی افزایش پیدا کرده است و وقتی مسکن جدید ساخته شود قطعا با قیمت روز و بالاست.

کارشناس حوزه مسکن افزود: زمانی که نیاز به تولید انبوه مسکن از بین برود، خیالمان راحت می‌شود که سوداگری و جهش‌های کاذب از بین رفته است اما کاهش قیمت مسکن نخواهیم داشت تا فردی که حاشیه نشین یا پشت بام نشین شده بتواند خانه بخرد مگر اینکه دولت آینده طبق قول‌هایی که داده است، تسهیلات بخش تولید را به خوبی اختصاص دهد تا شاهد کاهش قیمت مسکن در نتیجه سرعت ساخت و ساز باشیم  ضمن اینکه انتظار می‌رود تسهیلاتی طولانی مدت مثلا 30 ساله با شرط اجاره به تملیک به مردم داده شود.

فاطمی عقدا با تاکید بر نقش نهادهای حمایتی در بهبود وضعیت مسکن گفت: دهک‌های پایین جامعه که متضرر از این وضعیت هستند سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن ملی و... دارند و باید قانون این نهادها را مکلف کند تا افراد تحت نظر خود را با استفاده از یارانه‌های دولتی تحت پوشش قرار دهند و  مسکن ارزان و مناسب در اختیار آنها قرار دهند در این صورت است که می‌توان به مرور وضعیت مسکن را بهبود بخشید.

پانسیون نشینی عاملی برای گسترش آسیب‌های فردی و اجتماعی‌ست/ مسئولان وضعیت مسکن را جدی بگیرند

امان‌الله قرائی‌مقدم، آسیب شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مخاطرات اجتماعی پانسیون نشینی در کشور گفت: عدم نظارت دقیق و کافی خانواده‌ها بر جوانان و نوجوانان پانسیون نشین و عدم توانایی انتخاب در گزینش اطرافیان و دیگر افراد ساکن در این مراکز از جمله معضلات از پانسیون نشینی محسوب می‌شود.

او افزود: از آنجایی که پانسیون‌‌ها مراکزی عمومی هستند و با داشتن مدارک هویتی می‌توان آنها را کرایه کرد، هم نشینی با برخی افراد ناسالم که اختیاری برای عدم حضور آنها در پانسیون وجود ندارد باعث می‌شود تا افراد گوناگونی یکجا جمع شوند و باهم زندگی کنند بنابراین همین باعث می‌شود که اگر فرد سالمی هم در آن جمع وجود دارد به راه نادرست کشیده شود.

قرائی مقدم تصریح کرد: هنجار گریزی و آسیب پذیری این اماکن از محیط خانه و خانواده بیشتر است زیرا نظارت و کنترلی که در فضای خانواده‌ها مشاهده می‌شود در این مراکز کمتر دیده می‌شود.

این آسیب شناس با اشاره به ضرورت تقویت امور مشاوره‌ای و ارائه خدمات به پانسیون نشین‌ها گفت: زندگی در چنین مراکزی با فشارهای روحی و روانی خاص همراه است و باید در نظر داشت که در چنین فضا و شرایطی لزوم ارائه خدمات مشاوره ای اصلی اجتناب ناپذیر است چون به هر حال تجربه فاصله گرفتن از اعضای خانواده و خلاهای روحی و عاطفی در مواقع حساس و دشوار می‌تواند خود به آسیب و معضلی جدی مبدل شود که زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد.

قرائی مقدم عنوان کرد: لازم است تا کارشناسان امر، جامعه شناسان و آسیب شناسان به نحو دقیق‌تری به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در این مراکز بپردازند و آن را به صورت جدی‌تری مورد بحث، بررسی و واکاوی قرار دهند.

او ضمن هشداری به مسئولان گفت: این پدیده می‌تواند هشداری برای مسئولان باشد زیرا با بالا رفتن هزینه زندگی و مسکن احتمال دارد افراد بیشتر مجبور به زندگی در پانسیون‌ها و مکان‌های مشترک شوند پس انتظار می‌رود رئیس جمهور آینده تمرکز جدی و بیشتری بر وضعیت مسکن داشته باشد تا خانواده‌ها و جوانان بتوانند به راحتی برای خود مسکن خرید یا اجاره کنند.

تمرکز دولت سیزدهم بر بهبود وضعیت مسکن باشد

وضعیت مسکن در کشور اصلا مناسب نیست و به گفته محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان این روزها حتی اجاره مسکن هم تبدیل به آرزو شده است و یک جوان نمی‌تواند حتی منزلی برای خود اجاره کند. قاعدتا در چنین شرایطی فرد مجبور می‌شود به حاشیه‌ها که خرج و مخارج کمتری دارند برود یا اینکه پانسیون و تخت کرایه کند تا سرپناهی برای خوابیدن داشته باشد پس انتظار می‌رود رئیس جمهور آتی در خلال رسیدگی به اموراقتصادی، حتما مسکن را دردستور کار خود قرار دهد تا همه مردم بتوانند از این نیاز اولیه بهره مند شوند و برای تهیه آن به دردسر نیفتند.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
پرونده ویژه