کاهش ۸ درصدی ذخایر خونی تهران در ایام کرونا/ ایران امکان پالایش پلاسما خون را ندارد

۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۴:۲۷:۴۰
کد خبر: ۱۱۹۴۰۶۶
کاهش ۸ درصدی ذخایر خونی تهران در ایام کرونا/ ایران امکان پالایش پلاسما خون را ندارد
مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: حدود 8 درصد کاهش مراجعه و خون گیری در استان تهران را شاهد بودیم و همین میزان باعث شد ذخایر خونی ما نیز تا حدودی کاهش داشته باشد و نتوانیم درخواست های بیمارستان ها را به طور کامل تأمین کنیم.

به گزارش برنا؛ محمد رضا مهدی زاده، مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت اهدای خون به خبرنگار برنا گفت: طی یک سال و نیمی که گذشت، کرونا همه ابعاد زندگی ما و دنیا را تحت تأثیر قرار داد.

او افزود: کرونا بر عملکرد سازمان انتقال خون نیز تأثیرگذار بوده چرا که افراد مجبور بودند زمان زیادی را در قرنطینه بمانند و از خانه خارج نشوند، ما نیز برای ذخیره خون نیاز به حضور مردم داریم و از همان ابتدای شیوع بیماری دستور العمل های سختگیرانه ای مرتبط با بیماری را تدوین کردیم وپرسنل را آموزش دادیم.

شیوع کرونا موجب کاهش دخایر خونی شد

مهدوی زاده بیان کرد: دستورالعمل ها را به روز کردیم و پایگاه های اهدای خون را آماده کردیم تا مشکلی در این خصوص برای اهدا کنندگان ایجاد نشود و شرایطی را فراهم کردیم که مردم راحت بیایند و خون بدهند وسعی کردیم مراکز انتقال خون برای مردم جایی باشد که بعد منزلشان بتوانند آن جا تردد داشته باشند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: کرونا باعث شد در کشورهای پیشرفته هم 30 تا 40 درصد کاهش خون گیری را شاهد باشیم.

تأمین 100 درصد خون بیماران تالاسمی و هموفیلی

او با بیان اینکه در این مدت نیز در استان تهران 8 درصد کاهش مراجعه و خون گیری را شاهد بودیم و همین میزان باعث شد ذخایر خونی ما نیز تا حدودی کاهش داشته باشد و نتوانیم درخواست های بیمارستان ها را به طور کامل تأمین کنیم، افزود: صددرصد خون مورد نیاز بیماران خاص مثل، تالاسمی و هموفیلی را تأمین می کنیم و دراختیارشان قرار می گیرد.

مهدی زاده با بیان اینکه از آن جایی که یک بیمار تالاسمی باید مداوم خون تزریق کند، خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار می گیرد به صورت فیلتر تحویل آن ها داده می شود تا دچار عوارض کمتری شوند، گفت: این امر، اتفاق بزرگی بود که در ایام کرونا در استان تهران برای بیماران تالاسمی انجام گرفت.

او ادامه داد: هیچ مشکلی برای تأمین خون مراکز درمانی نداریم.

هیچ بیماری با کمبود خون مواجه نیست

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: هیچ گزارشی مبنی بر اینکه خون به بیماری  نرسیده باشد یا دیر رسیده باشد، نداریم و در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد.

او با بیان اینکه افرادی که به مراکز اهدای خون مراجعه می کنند باید سالم باشند، اظهار کرد: از مراجعه کنندگان برای اهدای خون در ابتدا سوالاتی پرسیده می شود و اگر نشانه های کوچکی از سرما خوردگی نیز داشته باشند نیز تا یک ماه از خون گیری معاف هستند.

امکان اهدای خون بهبودیافتگان بیماری کرونا یک ماه پس از بهبودی

مهدی زاده گفت: ما از مراجعه کنندگان اهدا کننده تست کرونا نمی گیریم چرا که نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا جر دستورالعمل ها نیست. تست های کرونا نیز دارای درصدی خطا هستند و ممکن است جواب کاذبی اعلام کنند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران درباره اهدای خون بهبودیافتگان کرونا گفت: افرادی که بهبود یافته هستند می توانند یک ماه پس از بهبودی کامل پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

او با بیان اینکه ما بعد از دریافت پلاسمای افراد بهبود یافته میزان آنتی بادی آن را ارزیابی می کنیم، گفت: می توانیم درصورت بالا بودن کیت آنتی بادی پلاسما، آن را برای بیماران کرونایی ذخیره و اهدا کنیم.

اهدای پلاسما دو درصد از بهبودیافتگان کرونا

مهدی زاده افزود: حدود دو درصد از بیماران کرونایی بهبود یافته پلاسمای خون خود را اهدا کردند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه از ابتدای امسال برای تشویق  بانوان به اهدای خون، فراخوان ها، تشویق ها و اطلاع رسانی هایی انجام شده است، ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای امسال نیز میزان اهدای خون بانوان افزایش داشته است.

مهدی زاده افزود: مراجعه بانوان برای اهدای خون در سال گذشته چیزی حدود 4 و نیم درصد بود که در روز های اخیر این میزان به 7 درصد رسیده است و امیدواریم این موضوع تداوم داشته باشد.

خون و فرآورده هایی خونی به هیچ کشوری صادر نمی شود

او با بیان اینکه خون های اهدا شده نه از ایران به کشور دیگری و نه از کشور دیگری به ایران صادر نمی شود، ادامه داد: خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی کل کشور از داخل کشور تأمین می شود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: ما یک شرایط خون رسانی داخل کشوری داریم  استان هایی که مازاد بر نیاز خون و فرآورده های خونی داشته باشند به استان های نیازمند ارسال می کنند، اما خون از کشور ما به جایی صادر نمی شود.

مهدی زاده با اشاره به پالایش پلاسمای خون گفت: پلاسما هایی که مازاد بر نیازمصرف مراکز درمانی است طبق پرسه ی خاصی آماده می کنیم و به شرکت های پالایش کننده خارجی ارسال می شود و فرآورده های آن به داخل کشور برمی گردد تا به بیماران هموفیلی که نیازمند برخی از فاکتور ها هستند، برسند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران در پایان گفت: امکانات تولید فرآورده های پلاسمایی در ایران نداریم چرا که امکانات آن در اختیار چند کشورخارجی است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز