برنا عدم رسیدگی به لایحه «قاچاق انسان» را بررسی می‌کند؛

دختران و زنانی که در نبود قانون، قاچاق می‌شوند

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۰۵:۰۴:۴۷
کد خبر: ۱۱۹۶۲۷۳
دختران و زنانی که در نبود قانون، قاچاق می‌شوند
قاچاق دختران و زنان بحث امروز و فردا نیست، سال‌هاست این اتفاق در کشور رخ می‌دهد و هر از گاهی خبر دستگیری این باندهای قاچاق به گوش می‌رسد اما آنچه اهمیت دارد این است که چرا پس از سال‌‎ها هنوز به لایحه دولت درباره مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور پرداخته نمی‌شود، لایحه‌ای که اگر تبدیل به قانون شود و مجازات سنگینی برای آن درنظر گرفته شود، قطعا جنبه پیشگیری قوی خواهد داشت.

به گزارش برنا؛ حتما «لاتاری» را به یاد دارید، فیلم سینمایی که درباره موضوعی صحبت کرد که خیلی‌ها علاقه ندارند درباره‌اش حتی صحبت کنند؛ «قاچاق انسان»، موضوع ممنوعه‌ای که سال‌هاست در کشور وجود دارد و حتی به زبان هنر هفتم هم به آن پرداخته شد تا نشان دهد قاچاق زنان و دختران جدی‌ست و نیاز به توجه دارد نه پنهان کردن.  قاچاق انسان یکی از جرایم سازمان‌یافته است که بیشترین آسیب‌دیدگان آن زنان و کودکان هستند به این ترتیب که زنان و دختران را به بهانه‌هایی مانند پیدا کردن کار، مدلینگ و … قاچاق می‌کنند اما وقتی پایشان به کشورهای همسایه باز شد و راهی برای خروج ندیدند، وارد فحشا می‌شوند. این هشداری است که معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، چندی پیش در گفتگو با خبرنگار برنا به آن اشاره کرد.

گزارش چند مورد قاچاق دختران در کشور/ برخی کشورهای عربی دختران ایرانی را قاچاق می‌کنند/ تمام دستگاه‌های مرتبط با این موضوع ورود پیدا کنند

معصومه ابتکار درباره وضعیت قاچاق دختران در کشور گفت: گزارش‌های بین المللی وضعیت خوبی درمورد قاچاق انسان و دختران نشان نمی‌دهد و متاسفانه قاچاق انسان، قاچاق کودک و قاچاق زنان در مجموعه معادلات اقتصادی دنیا یکی از 4 نوع قاچاق برتر است. قاچاق مواد مخدر، اسلحه، انسان و حیات وحش از جمله قاچاق‌های مهم دنیاست که قاچاق انسان مهم ترین آنهاست و متاسفانه به دلیل فساد موجود در سازمان‌های بین المللی به این موضوع ورود پیدا نشده است چون باندهای فساد مرتبط با قاچاق انسان ثروت بسیار زیادی از این راه به دست می‌آورند و بخشی از این ثروت را برای خرید مقامات سازمان‌های بین المللی اختصاص می‌دهند.

او افزود: متاسفانه چند مورد قاچاق دختران در کشور ما گزارش شده که نیروی انتظامی شدیدا برخورد کرده است اما در هر صورت نگرانی از سوی فضای مجازی داریم چون اگر قبلا می‌گفتیم اجازه ندهید بچه هایتان وارد فضای مجازی شوند الان به خاطر شرایطی که کرونا ایجاد کرده می‌گوییم همه بچه‌ها در فضای مجازی باشند هرچند آموزش و پرورش اقدامات مناسبی جهت آموزش استفاده از فضای مجازی ارائه می‌دهد و زحمت زیادی کشیده اما کافی نیست و ما نگران هستیم چون ممکن است باندهای قاچاق و بین المللی فرزندان ما را فریب دهند بنابراین موضوع بسیار مهم است و می‌خواهم تمام دستگاه‌ها در ارتباط با این موضوع بسیار جدی ورود پیدا کنند و جاهایی که چنین مخاطراتی وجود دارد بدون اغماض برخورد شود از طرفی باید این آگاهی را به خانواده‌ها بدهیم تا فکر نکنند دوران برده داری تمام شده امروز بردگی مدرن و عصر جدید داریم به این صورت که افرادی در باندهای مخوف بین المللی به عنوان کودک کار و کارگران جنسی خرید و فروش می‌شوند و به معنای مطلق اسیر هستند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور درباره کشورهایی که قاچاق دختران ایرانی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است برخی از این قاچاق‌ها در کشورهای عربی بوده البته از سوی کشورهای غیرعربی هم اتفاق افتاده است اما مسئله مهم این است که ما باید خانواده‌ها و جوانان را آگاه کنیم که بهترین کار راه اندازی کمپین هایی برای مقابله با این موضوع است.

این هشدار معصومه ابتکار درحالیست که لایحه «مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور» به پیشنهاد قوه قضاییه در جلسه مورخ 08/12/1398 با 25 ماده به تصویب هیأت وزیران رسید و جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما همچنان این لایحه علی رغم مهم بودن و داشتن بُعد امنیتی، تحت رسیدگی قرار نگرفته است هرچند روزهای اخیر خبرگزاری خانه ملت بررسی لایحه «مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبور دهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور» را به عنوان دستور کار جلسه هفته اول تیرماه کمیسیون حقوقی و قضائی معرفی کرد. به همین دلیل سراغ رئیس کمیسیون حقوق و قضائی رفتیم تا درباره زمان رسیدگی به این موضوع و رویکرد مجلس نسبت آن صحبت کنیم.

بعید می‌دانم هفته آینده به این لایحه رسیدگی شود/ لزوم تعیین مجازات متناسب با جرم برای عبوردهندگان قاچاقی انسان ها از مرز

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به زمان رسیدگی به این لایحه گفت: گرفتاری‌های کمیسیون حقوقی و قضائی هفته آینده بسیار زیاد است و بعید می‌دانم رسیدگی به لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبور دهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور در هفته آینده انجام شود.

او افزود: قطعا رسیدگی به این لایحه در دستور کار ما در کمیسیون قضائی و مجلس قرار دارد و درصدد رفع نواقص و ابهامات موجود در این لایحه هستیم تا هرچه سریع‌تر به صورت یک قانون شفاف اجرا شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد مجلس درباره این لایحه تصریح کرد: هرچقدر جرم سنگین‌تر باشد باید در اولویت بررسی قرار گیرد تا آرامش مردم به خطر نیافتد بنابراین به اعتقاد شخصی بنده درخصوص جرم قاچاق انسان و اعضای بدن به دلیل آن که بسیار مهم و حساس است، باید سریع‌تر تصمیم گیری و قانون آن وضع شود تا برخورد جدی با این انجام دهندگان این جرم صورت گیرد درواقع باید مجازاتی متناسب با همین جرم درنظر گرفته شود.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه ارسالی قوه قضائیه باید به صورت دقیق در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار گیرد تا مجازاتی وضع شود که بازدارنده باشد بنابراین تناسب جرم و مجازات و وضع یک مجازات بازدارنده از مهم‌ترین اقداماتی است که درخصوص این قانون باید در نظر گرفته شود که انشالله به آن خواهیم پرداخت.

مجلس رسیدگی به لایحه «قاچاق انسان» را به امروز و فردا نیندازد

حتی اگر یک نوشین «لاتاری» فریب کار و پول خوب را بخورد و یک عمر زندگی‌اش تلخ شود هم زیاد است پس انتظار می‌رود حالا که تابوی قاچاق دختران و زنان شکسته و مسئولین مربوطه نسبت به آن هشدار می‌دهند، کسانی که دستشان به جایی می‌رسد و می‌توانند با ایجاد قانون و تعیین جرم و دستگیری باندها جلوی این قاچاق را بگیرند هرچه زودتر جلو بیایند. سنگین کردن مجازات قاچاق زنان و کودکان از قبیل مصادره کلیه اموال قاچاقچیان، حتی مصادره اموال بعضی از بستگان نزدیک آنها و مجازات زندان‌های طویل‌المدت و ... یکی از راه‌هایی‌ست که در حوزه پیشگیری از جرم می‌تواند موثر باشد لذا از مجلس انتظار می‌رود رسیدگی به لایحه را به امروز و فردا نیندازد و هرچه زودتر تکلیف آن را مشخص کند.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
پرونده ویژه