معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد:

هیچ فردی نباید در جمهوری اسلامی به دلیل نداشتن پول از احقاق حقوق خود باز بماند/ برنامه کمیته امداد برای تدوین برنامه هفتم توسعه کشور

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۱۰:۳۵:۲۰
کد خبر: ۱۱۹۸۹۹۵
هیچ فردی نباید در جمهوری اسلامی به دلیل نداشتن پول از احقاق حقوق خود باز بماند/ برنامه کمیته امداد برای تدوین برنامه هفتم توسعه کشور
معاون امور حقوقی کمیته امداد گفت: رویکرد جدید در کمیته امداد در حال اجرا است و آن این است در برنامه پنج ساله توسعه هفتم کشور اثر گذار باشیم و نگذاریم در مجموعه کلان کشور قوانینی وضع شود که منجر به تولید فقر شود.

به گزارش برنا؛ جعفر صباغیان، معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد در نشست خبری خود ضمن گرامی داشت شهادت شهید بهشتی گفت: نوع فعالیت های این حوزه با همکاری دستگاه قضا برای اجرای عدالت است.

او با بیان اینکه در سال ٩٩، در دو بخش فعالیت ها را ادامه دادیم، افزود:  بخشی، موضوعاتی است که جنبه حقوقی و قضایی دارد و پیگیر امور حقوقی مددجویان و نیازمندان است و در حوزه دیگر مربوط به پیگیری پرونده ها و مسائل مرتبط با دیوان عدالت است. 

صباغیان ادامه داد:موضوع ماده ٢ اساس نامه کمیته امداد توانمدسازی و ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان است .

او با اشاره به اینکه اگر در حوزه حقوقی به دنبال احقاق حقوق هستیم هدف غایی آن است که مددجویان به توانمندی برسند، افزود: اگر به دنبال وصول مهریه یک زن سرپرست خانوار هستیم یا کمک می کنیم سهم الارث از اموال متوفا را به دست آورد رسیدن به توانمندی مددجو است.

معاون حقوقی و قضایی گفت: انجام چنین اموری حتی باعث شد بسیاری از مددجویان از چرخه ی حمایت خارج شوند و حتی دارای شغل شوند.

او با بیان اینکه ۶١١ میز خدمت در کل کشور ایجاد شد که به آن معنا است که براساس تکلیف اساس نامه ما در استان های مختلف کشور بتوانیم میز خدمتی تحت عنوان میز خدمت حقوقی ایجاد کنیم، گفت: با استفاده از ظرفیت وکلای نیکوکار بتوانیم  خدمت حقوقی را ارزان تر و رایگان و به صورت مناسب در اختیار مددجویان قرار دهیم .

صباغیان عنوان کرد: رویکرد جدید در کمیته امداد در حال اجرا است و آن این است در برنامه پنج ساله توسعه هفتم کشور اثر گذار باشیم و نگذاریم در مجموعه کلان کشور قوانینی وضع شود که منجر به تولید فقر شود 

او با بیان اینکه دولت و مجلس به دنبال تدوین قوانین برنامه هفتم کشور بودند وما به عنوان وکیل مدافع محرومین کارگروه های مختلفی را تشکیل دادیم، افزود:  ١٣ مورد سیاست فقر زایی در کشور را ارائه کردیم  و کارهای کارشناسی در مجمع مصلحت نظام انجام شده و یکی از امور آن رفاه اجتماعی و بیمه درمانی است

صباغیان ادامه داد: به دنبال این هستیم که در تدوین برنامه پنج ساله هفتم کشور اثر گذار باشیم 

او گفت: با تفاهم نامه ای که با کانون وکلا تنظیم شده هزار و ٧٩٠ وکیل نیکوکار در سطح کشور با کمیته امداد همکاری مستمر دارند .

صباغیان با بیان اینکه سنت خیر و احسان یکی از سنت های الهی و مقدس است که در آیات قرآن کریم و لسان ائمه به آن اشاره شده است، گفت:  در موضوع خدمت حقوقی نیز همین شکل است و این حس وجود دارد که در نوع فعالیت خود کمک های حقوقی را به مردم ضعیف ارائه دهیم .

معاون حقوقی کمیته امداد تصریح کرد: در مجموع کل پرونده های ارجاعی به کانون وکلا  ٢ هزار و ٣۵۵ پرونده موجود است که توسط وکلای نیکوکار پیگیری شده است 

او افزود: اولین موضوعی که در محاکم با آن مواجه هستند موضوع طلاق و عدم سازش است که در این موضوع ٨٣۶ پرونده وجود داشته که پیگیری شده است.

معاون حقوقی کمیته امداد با بیان اینکه تا جایی که امکان دارد خانواده ها برای ادامه زندگی تشویق می کنیم که امرطلاق رخ ندهد، گفت: طرحی در راستای دوباره زندگی در استان قم اجرایی شد و بر مبنای آن بسیار از زندگی های طلاق گرفته شد به ازدواج مجدد انجامید.

او با بیان اینکه پرونده های مهریه ۴٨٣ مورد برای مددجویان بوده است که پیگیری شده است، گفت: نفقه فرزند از وظایف ذاتی مرد است و لذا یکی از موضوعاتی که خانم ها با آن دست و پنجه نرم می کنند نفقه خانم و فرزند آن است 

او با بیان اینکه ۶٣۶ پرونده در خصوص مطالبه نفقه پیگیری و وصول انجام شده است، گفت: استرداد جهیزیه ١٣١ مورد در کمیته امداد بوده است همچنین حضانت و ملاقات فرزند و اثبات زوجیت نیز مورد توجه است 

صباغیان با بیان اینکه آموزش حقوقی برای مددجویان در اولویت کار های معاونت حقوقی است که با حوزه فرهنگی امداد هماهنگی های انجام شده است، ادامه داد: آموزش هایی برای زنان سرپرست خانوار، طلاب و دانشجویان دختران و پسر در آستانه ی ازدواج انجام می شود و ۶۴٢ مورد آموزش ارائه شده است 

او با بیان اینکه توانمندسازی فقط منوط به ایجاد اشتغال نیست و یکی از ماموریت های ما این است که زنان سرپرست خانوار را تشویق به ازدواج مجدد کنیم و در امر در حوزه مددکاری دنبال می شود، گفت: هیچ فردی در جمهوری اسلامی نباید به دلیل نداشتن پول از احقاق حقوق خود باز بماند.

صباغیان بیان کرد: گرفتن وکیل هزینه دارد و هزینه های دادرسی بالاست و کسی نباید به دلیل نداشتن پول باز بماند  در این زمینه تفاهم نامه ای با بهزیستی منعقد شد که آن ها از پرداخت هزینه دادرسی و شکواییه معاف شوند

او با بیان اینکه تفاهم ای با اسناد رسمی صورت گرفت که مددجویان برای ثبت نکاح و طلاق نیازمند پرداخت پول نیستند و از پرداخت آن معاف اند، ادامه داد:  استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی تحت پوشش کمیته امداد در اولویت استفاده از خدمات برون سپاری است. 

 معاون حقوقی افزود: خرید خدمت از اشخاص حقوقی در اولویت است .

او با بیان اینکه در سال ٩٩ و ١۴٠٠ شورای علمی و حقوقی شکل گرفت که از نخبگان حقوقی استفاده می کنیم و هدف از تشکیل این کارگروه بهینه سازی خدمات حقوقی و همگرایی برای اظهارنظر هارو خدمات جامع است، گفت:  در سال ٩٩ بازدید های استانی اجرا کردیم و در سال ١۴٠٠ به صورت فعال تر فعالیت ها را ادامه دادیم. 

صباغیان با بیان اینکه در حوزه مجلس با نگاهی که نمایندگان انقلابی در مجلس داشتند در بودجه ١۴٠٠، اتفاقات خوبی رقم خورد، گفت: موضوع اشتغال در امداد مهم است چرا که اعتقاد داریم اگر فردی اشتغال پایدار داشته باشد نیازمند نیست و می تواند با توجه به تلاش و کوشش معیشت روزمره را تامین کند.

او با بیان اینکه در تبصره ١۶ بودجه ده هزار میلیارد تومان برای تسهیلات امداد ابلاغ شد، گفت: در سال ٩٩، این مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بود 

صباغیان بیان کرد: قسمت عظیمی از مشکلات مددجویان بحث اجاره مسکن است و اختصاصا ٣ هزار میلیارد تومان برای مسکن روستایی تخصیص دادیم.

او با بیان اینکه تفاهم نامه ای تنظیم شده برای ساخت ۵٠ هزار واحد مسکونی برای مددجویان امداد که در این زمینه  با ستاد اجرایی فرمان امام بنیاد مستضعفان بنیاد مسکن و... همکاری هایس صورت می گیرد ، گفت:  مالیات بر خانه های لوکس را دولت به جد دنبال می کند، گفت:  ٢٠ درصد از این مالیات برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد هزینه می شود.

معاون حقوقی کمیته امداد با اشاره به اینکه مددجویان کمیته امداد از پرداخت انشعابات آب، برق، گاز و صدور پروانه ساختمانی برای یک نوبت معاف شدند، گفت:  معافیت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از مصرف ماهیانه آب برق گاز در الگوی مصرف بود 

صباغیان با بیان اینکه در حوزه افزایش مستمری موضوع خوبی رخ داد چرا که امسال  ١١ هزار میلیارد و ۵٠٠  میلیون تومان برای این موضوع هزینه شد که نسبت به سال گذشته ۶٧ درصد افزایش داشت، گفت:  این مبلغ  دوماه است که برای مددجویان پرداخت می‌شود.

او گفت: در موضوع پشت نوبتی های کمیته امداد با توجه به ظرفیت منابع مالی قادر نبودیم تعداد زیادی را پذیرش کنیم و درحال حاضر تعداد خانوار های کمیته ٢ میلیون ١٧۴ خانواده هستند  که مبلغ مستمری برای یک خانواده ی یک نفره ۴٠ درصد ،برای خانواده دو نفره ٣٢ درصد، برای خانواده سه نفره ١۵ درصد، برای خانواده چهارنفره ٨ درصد و برای خانواده پنج نفره به بالا ۶ درصد از این مبلغ است. 

او با بیان اینکه برخی از افراد تک خدمتی و چند خدمتی هستند، گفت:  معتقدیم همان طور که خدمات حمایتی ارائه می دهیم این خدمات منجر به خارج شدن از چرخه حمایت شود که معاونت حمایت و سلامت وظیفه پالایش این افراد را دارند 

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز