وزیر کشور خبر داد:

قاچاق ۱۲ و نیم میلیارد تومان کالا و ارز در سال ۹۸/ ۴ و نیم میلیارد تومان از قاچاق ها از داخل به خارج از کشور بوده است/دولت بعدی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به عنوان کار زیرساختی تداوم دهد

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۱۱:۰۵:۴۵
کد خبر: ۱۱۹۹۲۵۲
قاچاق ۱۲ و نیم میلیارد تومان کالا و ارز در سال ۹۸/ ۴ و نیم میلیارد تومان از قاچاق ها از داخل به خارج از کشور بوده است/دولت بعدی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به عنوان کار زیرساختی تداوم دهد
عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: میزان قاچاق کالا و ارز سال 1398، 12 و نیم میلیارد تومان برآورد شد که این رقم مربوط به قاچاق از خارج به داخل است همچنین 4 و نیم میلیارد تومان نیز مربوط به قاچاق از داخل به خارج است اما اینکه رقم کاهشی بوده، باز هم برای اقتصاد کشور ما زیاد است.

به گزارش برنا؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران گفت: امروز بعد از 2_3 ماه تاخیر به دلیل برگزاری انتخابات، جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داشتیم اما مصوبات بسیار خوبی در این جلسه تصویب شد و گزارش گیری خوبی هم صورت گرفت.

او افزود: امروز گزارش بسیار خوبی از اقدامات انجام شده در این حوزه ارائه دادند که من می‌خواهم حتما این گزارش  به دست رسانه ها برسد تا مردم در جریان آن و اقدامات انجام شده قرار گیرند. این گزارش های خوب در جلوگیری از قاچاق کالا و ارز نتیجه تلاش همه دستگاه های اجرایی عضو ستاد از مرزها گرفته تا تولیدی ها، است و من تاکید دارم مردم آگاه شوند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امروز برآوردی از رقم قاچاق کالا و ارز در سال 98 داده شد که نسبت به سال های قبل روند کاهشی داشته اما برای اقتصاد ما قابل قبول نیست و باید کنترل بیشتری صورت گیرد.

وزیر کشور گفت: وقتی اسم قاچاق کالا و ارز می‌آید اولین چیزی که در اذهان متبادر می‌شود کنترل و برخورد فیزیکی است اما واقعا اینطور نیست و حجم عظیمی از قوانین، مصوبات و جریانات اقتصادی است که قاچاق کالا و ارز را تشویق و ترغیب می‌کند.

او افزود: در جلسه امروز میزان قاچاق کالا و ارز سال 1398، 12 و نیم میلیارد تومان برآورد شد که این رقم مربوط به قاچاق از خارج به داخل است همچنین 4 و نیم میلیارد تومان نیز مربوط به قاچاق از داخل به خارج است که همانطور که اشاره کردم رقم کاهشی بوده اما باز هم برای اقتصاد کشور ما زیاد است.

رحمانی فضلی ادامه داد: باید تولید تقویت شود، واحدهای فعال سرمایه گذاری موفق شوند تا بتوانیم جلوی قاچاق کالا و ارز را بگیریم.

وزیر کشور عنوان کرد: سال 1397 بحث سامانه ها را به صورت جدی در همین ستاد مطرح کردیم و توانستیم به پیشرفت 40 درصدی دست پیدا کنیم  اما الان در حال حاضر میزان پیشرفت ما به 73 درصد رسیده و خیلی از سامانه های مهم و اساسی پیشرفت داشتند و اکنون در حال کار هستند.

رحمانی فضلی گفت: یکی از راه ها و روش های کنترل قاچاق کالا و ارز همین سامانه ها هستند که می‌توانند کالا و خدمات را از مبدا و مقصد تحت نظر قرار دهند و تمام گردش های مالی و ارز را پیگیری کنند بنابراین این کارها بدون سامانه امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: در بحث سامانه ها، کمبود داده ها و گزارش ها را داشتیم اما اصلا کمبودی در حال حاضر وجود ندارد. خیلی از دستگاه ها سامانه های مربوط به خود را داشتند و نظارت از مبدا و مقصد را با نرم افزارهای خود انجام می‌دادند اما ما تصمیم گرفتیم یکپارچه شوند بدین تربیت 40 سامانه به یکدیگر متصل شدند و خوشبختانه همه این اقدمات طی چندسال اخیر صورت گرفت.  در حال حاضر فضای بسیار خوبی در حوزه گردش مالی و کالایی داریم.

وزیر کشور گفت: امروز سازمان بازرسی کشور در جلسه حضور داشت و ایراد و اشکالات خود را مطرح کردند و ما هم پاسخ دادیم و مقرر شد مسائل مطرح شده پیگیری شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: در این جلسه برنامه هایمان برای سال 1400 مصوب شد و انشالله متناسب با آن کار می کنیم.

او عنوان کرد: کنترل و مدیریت گردش کالا در داخل کشور و جاده ها توسط سیستم حمل و نقل یکی از موارد مطرح شده بود تا بتوانیم از این طریق ورود و خروج کالا را تحت نظارت قرار دهیم. البته این کار با تجهیز جاده ها به دوربین در حال انجام است و باعث شده فضای بهتری ایجاد شود. در این خصوص هم امروز چند مصوبه داشتیم.

وزیر کشور اظهار کرد: تلاش ما این بوده با همسان سازی روش ها و سیستم ها و انگیزه دادن و فعال کردن کارشناس ها گام های خوبی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز برداریم هرچند نتایج خوب بوده است اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم و انشالله در دولت بعدی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان کار زیرساختی تداوم پیدا کند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز