برنا بررسی می‌کند؛

​رسم و رسوم‌های دست و پا گیری که سد راه ازدواج آسان شدند

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۵:۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۷۲۹۴
​رسم و رسوم‌های دست و پا گیری که سد راه ازدواج آسان شدند
یکی از دغدغه‌های جوانان کشور هزینه‌های کمرشکن برپایی مجلس عروسی، جهیزیه، عکاسی، فیلمبرداری و... است که باعث شده جوانان ازدواج خود را یا به تاخیر بیندازند یا اینکه به طور کلی آن را کنسل کنند البته از زمانی که پاندمی کرونا وارد کشور شده و به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی مراسم‌ها و دورهمی‌ها کنسل شده میزان ازدواج در کشور رشد قابل توجهی پیدا کرده است به گونه‌ای که در سال 1399 با رشد 4.6 روبه رو بودیم و این نشان می‌دهد جوانان تمایل به ازدواج آسان دارند و اگر چشم و هم چشمی‌ها و حتی توقعات خانواده‌ها نباشد بدشان نمی‌آید با حداقل‌ترین هزینه زیر یک سقف بروند.

به گزارش برنا؛ امروزه مراسم‌های مجلل و پر زرق و برق که با نیت چشم و هم چشمی برپا می‌شود جای جشن‌های ساده‌ای که برای شروع یک زندگی برگزار می‌شد را گرفته است. این جشن‌ها مختص افراد ثروتمند جامعه نیست؛ بلکه هستند عروس و دامادهایی که توانایی برگزاری یک مهمانی ساده برای شروع زندگی‌شان را ندارند اما به دلیل همین چشم‌وهم‌چشمی‌ها برای برگزاری این جشن‌های گران قیمت، وام‌های کلان می‌گیرند یا از اقوام و آشنایان پول قرض می‌کنند حتی گاهی دیده می‌شود عروس و داماد، خود تمایلی به هزینه‌های افراطی برای برگزاری مراسم ازدواجشان ندارند اما خانواده‌هایشان اصرار به گرفتن جشن‌های مجللی دارند که تنها برای دختر و پسر بار مالی دارد و موجب سختی ازدواج‌شان می‌شود. هرچند که از زمان ورود ویروس کرونا به کشور مراسم‌ها و تجملات به شدت کاهش پیدا کرده و جوانان بسیاری بدون برگزاری مراسم‌های دست و پاگیر زیر یک سقف رفتند و زندگی مشترک خود را آغاز کردند اما متاسفانه هنوز هم هستند دخترها، پسرها و حتی خانواده‌هایی که توقعات بالایی از یکدیگر دارند و همین موضوع مانع از ازدواج‌شان می‌شود. «ازدواج آسان» یکی از محوری‌ترین شعارهایی است که در هفته ازدواج سر داده می‌شود تا جوانان ترغیب و تشویق شوند بدون تجملات و صرفا با تهیه لوازم اساسی زندگی، زیر یک سقف بروند. به سراغ معاونت امور جوانان رفتیم تا درباره اقدامات آنها در ترویج ازدواج آسان و همچنین موانعی که بر سر راه جوانان قرار گرفته تا نتوانند به آسانی زندگی مشترک خود را آغاز کنند، بپرسیم.

یک میلیون جوان با وجود همه سختی‌ها سال گذشته ازدواج کردند/ افزایش سطح توقعات تقصیر جوانان نیست/ فرهنگسازی «ازدواج آسان» اولویت اصلی معاونت جوانان است/ مراسم‌های غلطی مانند نمایش جهیزیه باید برچیده شود

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تمرکز این معاونت بر ترویج ازدواج آسان گفت: «ازدواج آسان» از مباحثی است که سال‌ها بر آن تمرکز داریم تا بتوانیم آن را فرهنگسازی کنیم برای مثال امسال در هفته ازدواج تقریبا 1100 دقیقه تولید محتوا رونمایی کردیم که تمرکز اصلی آن بر ازدواج آسان بود.

او افزود: هدف ما این است بگوییم حذف بسیاری از تجملات زائد و مراسم‌ها که دست و پای جوانان را گرفته، مبالغ هنگفتی همان اول کاری بر گردنشان انداخته و باعث شده از ازدواج بترسند، هیچ خللی به شروع زندگی مشترک وارد نمی‌کند و ضربه‌ای به ازدواج نمی‌زند درواقع کاهش سطح توقعات مادی برای شروع زندگی و حذف مراسم‌های دست و پا گیر، تجملی و زائد رویکرد اصلی ماست.

تندگویان با اشاره به اهمیت فرهنگسازی ازدواج آسان تصریح کرد: ما نمی‌گوییم شرایط اقتصادی برای همه جوانان مهیاست و به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند، متاسفانه مشکلات اقتصادی وجود دارد و به عنوان سدی مقابل ازدواج قرار گرفته است اما در کنار آن درگیر توقعات بالا و عدم رعایت سادگی در شروع زندگی نیز هستیم چون توقعات و مدل نگرش برای شروع زندگی‌ نسبت به نسل‌های گذشته تغییر پیدا کرده است برای مثال امروزه عمده جوانان داشتن همه لزومات زندگی را متصور هستند و تا آنها فراهم نشود تصمیم جدی برای ازدواج نمی‌گیرند، داشتن خودرو، مسکن مشخص دائمی، حقوق ثابت بالا، جهیزیه بسیار کامل و بدون نقص از جمله انتظارهایی‌ست که همه جوانان دارند و تا یکی از آنها وجود نداشته باشد حتی تصمیم به ازدواج نمی‌گیرند بنابراین برای این بخش، نیازمند فرهنگسازی هستیم و باید برای جوانان جا بیندازیم که وجود حداقل‌ها برای شروع زندگی مشترک کافیست و یک زن و شوهر باید در طول زندگی امکانات ضروری خود را فراهم کنند و به مرور زمان آنچه می‌خواهند را بدون تجمل بخرند.

معاون امور جوانان  در انتقاد از مراسم‌هایی مانند نمایش جهیزیه گفت: مراسم‌هایی چون نشان دادن جهیزیه یکی از فرهنگ‌های بسیار غلط و نادرستی‌ست که متاسفانه وجود دارد باعث شده خانواده‌ها به زحمت بیفتند درحالی که جهیزیه اصلا کمکی به تشکیل زندگی نمی‌کند بنابراین به طورکلی سعی ما بر این است تا بیشتر به مسائل فرهنگی بپردازیم و جوانان و خانواده‌ها را قانع کنیم بسیاری از مراسم‌ها و فرهنگ‌ها غلط است و باید از بین برود.

او با تاکید بر اینکه افزایش سطح توقعات تقصیر جوانان نیست، ادامه داد: البته نمی‌توان گفت مقصر افزایش سطح توقعات جوانان هستند و همه تقصیرها را گردن آنها انداخت چون  تغییر سبک زندگی در سال‌های گذشته، مهاجرت‌ها، فزایش زندگی شهرنشینی، بهم ریختن سنت‌های قدیمی، سیاست گذاری‌های غلط در حوزه جمعیت، کم شدن تعداد اعضای خانواده، افزایش تک فرزندی، تغییر باورها و اعتقادات، تغییر نحوه برگزاری مراسم‌های متفاوت همگی دست به دست هم داده تا به نسل جوان فعلی ضربه بزند.

تندگویان با اشاره به ارتباط تک فرزندی با افزایش سطح توقعات بیان کرد: همانطور که اشاره کردم تک فرزندی‌ ارتباط مستقیم با افزایش توقعات دارد چرا که معمولا والدین برای تک فرزند خود همه امکانات را فراهم می‌کنند و هر نوع توقعی که فرزند داشته باشد را انجام می‌دهند و همین باعث می‌شود توقع او روز به روز افزیاش پیدا کند و در آینده مسئله ازدواج او را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون امور جوانان از ازدواج یک میلیون نفر در سال گذشته خبر داد و گفت: وظیفه داریم در کنار حل مشکلات اقتصادی نگرش جوانان و خانواده‌ها را تغییر دهیم. خوشبختانه در بحث تغییر نگرش‌های فرهنگی اتفاقات خوبی رقم خورده و به تبع آن یک میلیون جوان ازدواج کردند و ما شاهد 4.6 افزایش ازدواج بودیم  این آمار و ارقام نشان می‌دهد به هرحال با وجود این شرایط جوانان وارد بحث ازدواج و زندگی شدند که طبیعتا همه آنها بدون مشکل نیستند و نمی‌توان گفت همه‌ آن ها خانه، خودرو، جهیزیه کامل و... دارند اتفاقا برخی از آنها با سختی وارد زندگی مشترک شدند اما پذیرفتند که با ساده‌ترین امکانات زندگی خود را شروع کنند تا در مراحل بعدی زندگی هرآنچه می‌خواهند تهیه کنند.

کاهش میزان ازدواج به دلیل هزینه‌های سرسام آور عروسی/ جوانان از شرایط کرونایی موجود در انجام ازدواج استفاده کنند/ طمع مراکز آرایشی و عکاسی ما را به این روز انداخته است

زهره اشراقی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مقدمات امر ازدواج گفت: اگر بخواهیم بحث ازدواج را در حوزه روانشناسی دسته بندی کنیم به چهار قسمت تقسیم می‌شود به این صورت که دسته اول پیش نیازها قرار می‌گیرند که نقش اصلی برعهده مشاور است و می‌تواند بلوغ شخصیتی، عاطفی و روانی فردی که آماده ازدواج است را تشخیص دهد.

او افزود: دسته دوم نیازهایی مانند آمادگی شغلی، اقتصادی، توقعات و انتظارات فرد را دربرمی‌گیرد و دسته سوم شامل نوع کشش‌ها می‌شود یعنی مدل آشنا شدن، رفتارهای هیجانی، وابستگی، دلبستگی و... در این بخش مشخص می‌شود و دسته چهارم نیز به همانندی‌های اجتماعی مرتبط می‌شود یعنی اینکه افراد چقدر تناسب فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و... دارند که عمده مشکلات ما الان در این حوزه است.

این روانشناس با اشاره به افزایش تعداد ازدواج‌ها در دوران کرونا تصریح کرد: مسائل اقتصادی به عنوان پشتوانه هر پروژه‌ای محسوب می‌شوند حال در این میان تجمل گرایی و سطح انتظارات خانواده تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری جوانان دارد تا جایی که در این روزهای شیوع کرونا، ما بیشترین مراجعه جوانان برای ازدواج را داشتیم چون مراسم برگزار نمی‌شود، تجملاتی وجود ندارد، رسم‌هایی مانند جهاز برون و... که فقط چشم و هم چشمی بود، برگزار نمی‌شود پس جوانان راحت‌تر و با هزینه‌های کمتری می‌توانند سر خانه و زندگی خود بروند.

او افزود: طبق لیست ثبت شده در مرکز مشاوره، ما بیشترین تعداد مشاوره ازدواج را در دوران کرونا داشتیم و جوانان اذعان می‌کردند که ترس خرید سرویس طلا، شام عروسی، ورودی سالن، آرایشگاه، لباس عروس، ماشین عروس و... ندارند و فقط با هزینه یک عقد محضری و تهیه وسایل ضروری اقدام به شروع زندگی مشترک خود کردند.

اشراقی با اشاره به هزینه‌های سرسام آور عروسی گفت: هزینه‌های میلیونی برای آرایش یک شب، گل آرایی خاص ماشین آخرین مدل کروکی، فیلمبرداری‌های هالیوودی، شام‌های چندمدل و... سد محکمی دربرابر ازدواج است و این روزها که این مسائل وجود ندارد، آمار ازدواج افزایش پیدا کرده است پس نشان می‌دهد جوانان هم با این وضعیت اقتصادی موجود تمایلی به این تجملات ندارند اما گیر می‌افتند و مجبور می‌شوند جلوی فامیل و دوست درگیر این تجملات شوند.

این مشاور خانواده تصریح کرد: به اعتقاد من اگر در حیطه آموزش مهارت‌های ارتباطی و لذت زندگی زناشویی را بین جوانان افزایش دهیم قطعا آنها به جای تجملات دنبال تشکیل یک زندگی سالم می‌روند و خودشان را درگیر این تجملات که چیزی جز اعصاب خوردی ندارد و چه بسا باعث مقروض شدن آنها هم می‌شود، نمی‌کنند.

او افزود: البته باید توجه کرد که امروز با توجه به شرایط اقتصادی موجود حتی خانواده‌های متمول هم از پَس این هزینه‌های چندمیلیونی برنمی‌آیند و نمی‌توانند حدود 600 میلیون تومان خرج مراسم عروسی کنند.

اشراقی ضمن توصیه‌ای به وزارت ورزش و جوانان گفت: من به این وزارتخانه که متولی امر ازدواج در کشور است، پیشنهاد می‌دهم کارگاه‌های مجازی را تشکیل دهد تا مهارت‌های ارتباطی، ایجاد علاقه، تقویت روابط عاطفی، مهار خشم و... را به جوانان آموزش دهد و مهم‌تر از همه به آنها بگوید یک زندگی سالم لزوما با سرویس‌های طلای چندین میلیونی ساخته نمی‌شود.

این روانشناس با اشاره به تقصیر مراکز مرتبط با مراسم عروسی در ایجاد چنین شرایطی افزود: ممکن است با این شرایط موجود که تمام مراسم‌های عروسی کنسل شده یک سری از مراکز مانند آرایشگاه‌ها، آتلیه‌ها و.. آسیب ببینند اما تا قبل از این اوضاع، همین طمع آنها باعث شده بود این وضعیت در کشور به وجود بیاید برای مثال می‌دیدیم به عروس و داماد پیشنهاد می‌دادند چهار مدل فیلمبرداری مختلف انجام دهند و هزینه‌ای حدود 200 تا 300 میلیون تومان دریافت می‌کردند یا آرایش روز فرمالیته و روز عروسی که پروسه جداست.

اشراقی طی پیشنهادی به جوانان تاکید کرد: الان که این هزینه‌ها نیست بهترین فرصت است جوانانی که قرار ازدواج داشتند سر خانه و زندگی خود بروند و باقی جوانان هم این روش را ادامه دهند و جلوی این هزینه‌های سرسام آور را بگیرند و تن به آنها ندهند و پول خود صرف هزینه‌های مهم دیگر زندگی خود کنند.

توقعات بیجا جلوی ازدواج‌ها را گرفته است/ جوانان باتوجه به شرایط زندگی خود و خانواده‌شان زندگی مشترک را آغاز کنند/ به دلیل افزایش سطح توقعات، طول عمر ازدواج‌ها کاهش پیدا کرده است

آیت‌الله موسوی‌تبریزی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اهمیت ازدواج در دین مبین اسلام گفت: ازدواج در اسلام یک مسئله بنیادین و بشری‌ست که به لحاظ بقای انسان بسیار اهمیت دارد درواقع هم بقای انسان و هم کیفیت زندگی اجتماعی او تاثیرپذیر از مسئله ازدواج است و ما می‌بینیم کسانی که در ازدواج ناموفق هستند، زندگی اجتماعی خوبی نیز ندارند و نمی‌توانند ارتباط اجتماعی با دیگران برقرار کنند.

او افزود: ازدواج یک کلاس درس برای حفظ نعمت‌های خداوند، پاک دامنی،عفت، بهبود کیفیت زندگی، ارتقای فکرها و اندیشه‌ها، احترام گذاشتن به نظر دیگران است و تمام مواردی که اشاره کردم فقط با ازدواج به دست می‌آید و کسانی که عقلایی فکر کنند نه شهوانی می‌توانند درس بزرگی از آن بگیرند و با ازدواج کردن و استفاده از مشورت شریک زندگی‌شان پیشرفت کنند ضمن اینکه یاد بگیرند در امور روزمره خود نباید فقط متکی به نظر خود باشند بلکه باید از راهنمایی‌های همسر خود استفاده کنند بنابراین به طورکلی از این جهت که ازدواج باعث «بقای بشر» و «رشد انسان» می‌شود اسلام به انتخاب زوج مناسب بسیار تاکید کرده است.

موسوی‌تبریزی با تاکید بر اینکه دخترها و پسرها باید براساس شرایط موجود یکدیگر زندگی مشترک خود را آغاز کنند، تصریح کرد: در مسئله ازدواج احترام گذاشتن به یکدیگر مهم‌ترین مسئله‌ای است که در اسلام بارها بر آن تاکید شده و این احترام باید در ابعاد مختلف زندگی رعایت شود برای مثال دخترها و پسرها جوان که قصد ازدواج دارند باید براساس داشته‌ها و امکانات موجود خود و خانواده‌شان امکانات اولیه زندگی را تهیه کنند و زیر یک سقف بروند درواقع به داشته‌های یکدیگر احترام بگذارند و با توقعات بالا موجب ناراحتی همدیگر نشوند اگر جوانان این اصل را سرلوحه زندگی خود قرار دهند دیگر برایشان اهمیتی نخواهد داشت که شام، ناهار چه خوردند، خودرو فلان مدل را دارند یا خیر بلکه سعی می‌کند به مرور زمان خلاهای زندگی خود را جبران کنند.

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: هدف اصلی از ازدواج آرامش است که اگر وجود داشته باشد زن و شوهر در کنار یکدیگر با استفاده از مشاوره‌ و مشورت پیشرفت می‌کنند اگر هم آرامش نباشد، زندگی جهنمی خواهد شد و از طرفی برای رسیدن به آرامش باید توقعات بیجا و تجملی که هیچ تاثیری هم در زندگی ندارند را کنار گذاشت و با آنچه در زندگی وجود دارد خوشحال بود درواقع روی سخنم به جوانان این است که با توجه به شرایط یکدیگر زندگی خود را آغاز کنند و سعی کنند همراه با هم آنچه نیاز دارند بخرند اگر این تفکر در آنها نهادینه شود، قطعا در زندگی آنها آرامش وجود خواهد داشت و پیشرفت بسیار چشمگیری هم خواهند کرد.

او با تاکید براینکه توقعات باعث کاهش ازدواج شده است، گفت: افزایش توقعات یکی از دلایلی است که باعث شده این روزها در موضوع ازدواج مشکل داشته باشیم و میزان آن کاهش پیدا کند. توقع شوهر از زن و بالعکس علاوه بر اینکه آرامش را از بین می‌برد اختلافات فراوانی نیز در خانواده‌ها ایجاد می‌کند البته معمولا عمده توقعات از طرف زنان است که باعث تلخی زندگی می‌شود.

موسوی‌تبریزی با بیان اینکه به دلیل افزایش سطح توقعات، مدت عمر ازدواج‌ها کاهش پیدا کرده است افزود: متاسفانه میزان طلاق در مدت زمان کوتاه ازدواج افزایش پیدا کرده است و ما شاهد زندگی‌های سه ماهه، 6 ماهه و یک ساله‌ای هستیم که منجر به طلاق می‌شوند البته این امر هیچ ارتباطی با مذهب ندارد برای مثال چندسال گذشته استان قم بیشتری تعداد طلاق بین استان‌های دیگر را داشت، آنچه اهمیت دارد آموزش کنار آمدن به جوانان است یعنی باید به دخترها و پسرهایمان یاد دهیم بایکدیگر مدارا کنند، توقعات بیجا مانند خانه و زندگی مجللی نداشته باشند تا زندگی آنها دوام پیدا کند.

 مدرس حوزه علمیه قم در توصیه‌ای به جوانان تاکید کرد: به دخترها و پسرها می‌گویم در زندگی مشترک با یکدیگر همکاری کنند اینگونه نباشد که یک نفرخانه بنشیند و به دیگری بگوید تو سرکار برو از طرفی توصیه اکید دارم که به ظواهر و زیبایی‌ها توجهی نکنند و با تهیه وسایل اولیه زندگی، زیر یک سقف بروند تا اندک اندک سایر نیازمندی‌های خود را تهیه کنند.

اجازه ندهیم جوانان به خاطر رسم و رسوم‌ها از ازدواج منصرف شوند

قطعا رسم و رسوم‌ها و سنت‌های دست و پا گیر پرهزینه باعث شده خیلی از دخترها و پسرها چون از پَس پرداخت آنها برنمی‌آیند از ازدواج‌شان جلوگیری کنند و کلا به ازدواج فکر نکنند درحالی که این نوع هزینه‌های به اصطلاح لاکچری و سرویس‌های طلای چندین میلیونی باعث خوشبختی هیچ دختر و پسری در دنیا نشده که بخواهیم به خاطر آنها جلوی تشکیل یک زندگی مشترک و چشیدن طعم خانواده را از دست بدهیم. انتظار می‌رود خانواده‌ها این روزها که پاندمی کرونا هم به کمک‌شان آمده جلوی بسیاری از تشریفات دست و پا گیر معمول را بگیرند تا هرچه ساده‌تر و راحت‌تر جوانانشان زندگی خود را آغاز کنند و هزینه‌ای که قرار بود صرف تجملات شود را خرج وسایل ضروری خود کنند.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز