دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس:

آداب و رسوم و سنت‌های غلط، ازدواج را به بند کشیدند/ لزوما جهیزیه با عروس و برگزاری مراسم با داماد نیست/ گاهی توقعات خانواده‌ها جوانان را از ازدواج منصرف می‌کند

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۵:۰۲:۲۷
کد خبر: ۱۲۰۷۹۸۸
آداب و رسوم و سنت‌های غلط، ازدواج را به بند کشیدند/ لزوما جهیزیه با عروس و برگزاری مراسم با داماد نیست/ گاهی توقعات خانواده‌ها جوانان را از ازدواج منصرف می‌کند
فرنوش رافعی گفت: آداب و رسوم و سنت‌ها بسیار خوب و پسندیده هستند اما تاجایی که ما را دربند خود نکشند. متاسفانه این روزها به دلیل وجود سنت‌های دست و پا گیر بسیاری از ازدواج‌ها از همان ابتدا دچار مشکل می‌شوند و حتی برخی از آنها به جدایی می‌انجامند بنابراین چه بخواهیم چه نخواهیم برای جلوگیری از فروپاشی ازدواج در شرایط کنونی باید کمی منعطف‌تر عمل کنیم.

به گزارش برنا؛ فرنوش رافعی، دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اهمیت امر ازدواج در زندگی بشر گفت: همه انسان‌ها در طول حیات خود رسالتی برعهده دارند و هرکسی باتوجه به مسیری که در زندگی انتخاب می‌کند، وارد چالش جدیدی می‌شود و وارد شدن در این چالش‌ها انسان را به رشد و تعالی می‌رساند.

او افزود: شاید بتوانیم با قاطعیت بگوییم که «ازدواج» یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های انسان در طول زندگی است، تصمیمی که حتی درستی یا اشتباه بودن آن بر زندگی و آینده فرزندان و حتی سایر اعضای خانواده نیز تاثیر می‌گذارد بنابراین شناخت زوجین از یکدیگر مهم‌ترین مسئله‌ای ا‌ست که باید قبل از ازدواج مورد توجه قرار گیرد.

رافعی تصریح کرد: متاسفانه این روزها با سختی‌های نابجا، تجمل گرایی، مُدگرایی، چشم و هم چشمی با دوستان فامیل و... از اصل ازدواج فاصله گرفتیم درحالی که توجهی نداریم چه چیز زیباتر از اینکه دونفر در کنار هم قرار می‌گیرند و متعهد به یکدیگر می‌شوند تا همواره شادی و غم، تندرستی و بیماری، داشتن و نداشتن یار و یاور هم باشند.

این متخصص روانشناسی افزود: آداب و رسوم و سنت‌ها بسیار خوب و پسندیده هستند اما تاجایی که ما را دربند خود نکشند؛ متاسفانه این روزها به دلیل وجود سنت‌های دست و پا گیر بسیاری از ازدواج‌ها از همان ابتدا دچار مشکل می‌شوند و حتی برخی از آنها به جدایی می‌انجامند بنابراین چه بخواهیم چه نخواهیم برای جلوگیری از فروپاشی ازدواج در شرایط  کنونی باید کمی منعطف‌تر عمل کنیم.

این روانشناس ضمن توصیه‌ای به خانواده‌ها گفت: اینکه در عرف و فرهنگ ما می‌گویند خرید جهیزیه با عروس است و مراسم عروسی را باید داماد برگزار کند، قانون نیست و می‌تواند چنین نباشد و دختر و پسر در کنار هم و با کمک یکدیگر جهیزیه بخرند و حتی مراسم عروسی برگزار کنند. اینکه پدر و مادر پسر می‌گویند اگر در جهیزیه دختر فلان یخچال با فلان برند نباشد یا خانواده دختر می‌گویند اگر عروسی در فلان باغ تالار برگزار نشود، شان خانوادگی ما حفظ نمی‌شود چیزی جز بار مالی بر دخترها و پسرها ایجاد نمی‌کند و باعث می شود زوج‌ها در همان شروع زندگی دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.

رافعی ادامه داد: شان دو خانواده زمانی حفظ می‌شود که فرزندانشان در کنار یکدیگر از زندگی لذت ببرند و با تجربه حس آرامش ازدواج پایدار داشته باشند. گاهی اوقات خانواده‌ها هستند که به بچه‌هایشان فشار می‌آورند و با توقعات زیاد حتی آنها را از ازدواج منصرف می‌کنند اما ای کاش آنها به جای اینکه وقت و انرژی خود را بر نحوه برگزاری مراسم بگذارند، بر مسئله شناخت تمرکز کنند و شرایطی را فراهم کنند تا دختر و پسرشان قبل از ورود به زندگی مشترک در زمینه‌های مهارت‌های ارتباطی، کنترل و مدیریت هیجانات، اصول ارتباط زناشویی، درک معنای ازدواج، پذیرش مسئولیت برقری ارتباط صحیح با خانواده همسر، شناخت ترس‌ها و غلبه برآنها آموزش ببینند و یک ازدواج درست و پایدار را آغاز کنند.

این متخصص روان درمانی در پایان تاکید کرد: به عنوان یک روانشناس که در حوزه ازدواج فعالت می‌کنم به پدر و مادرها می‌گویم که فرزندانشان در شرف ازدواج به اندازه کافی تشویش و نگرانی جهت ورود به زندگی جدید و پذیرش مسئولیت‌های تازه دارند پس با سخت گیری و تحمیل هزینه‌های زیاد مشکلات آنها را بیشتر نکنند بلکه با صبر و آرامش به آنها کمک کنند زمان آشنایی تا زیر یک سقف رفتن آنها به آرامی پیش رود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما