مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در همایش « ازدواج بالغانه ، تحکیم خانواده و تعالی جامعه » اعلام کرد:

ضرورت بهره گیرى از کارکرد آموزشى رسانه در تغییر نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۵:۴۴:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۹۱۹۰
ضرورت بهره گیرى از کارکرد آموزشى رسانه در تغییر نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده
اعظم کریمی به نقش رسانه در ازدواج جوانان پرداخت و گفت: از جمله کارکردهای رسانه می توان به دگرگونی و تغییر ارزش های اجتماعی اشاره کرد. امروز رسانه کارکرد آموزشی پیدا کرده در واقع با ظهور رسانه فرایند آموزش از انحصار مدرسه و آموزشگاه ها خارج شده و جهان به عرصه آموزش تبدیل شده است.

به گزارش برنا؛ اعظم کریمی، مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در همایش « ازدواج بالغانه ، تحکیم خانواده و تعالی جامعه » با بیان این که ازدواج ابزاری برای رشد و کمال، تامین سلامت و بقای نسل به شمار می رود، اظهار داشت: امروزه به دنبال صنعتی شدن جوامع، جنبه‌های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی دستخوش تغییرات و تحولات ژرف و فراگیری شده و تغییرات عمده‌ای در جنبه های اجتماعی نظیر ازدواج ایجاد شده است. ازدواج نه تنها در ابعاد کمی  دچار تغییرات قابل ملاحظه‌ای شده است بلکه امروزه ارزش¬ها و هنجارها در موضوع ازدواج در جوامع گوناگون  شباهت‌ها و نقاط اشتراک فروانی یافته است.

او در ادامه به آسیب شناسی فرهنگی ازدواج پرداخت و گفت: از نظر عامه مردم، سن صلاحیت برای ازدواج در حال بالا رفتن است و الگوی مناسبی برای زمان خاص، ارایه و تبلیغ نشده است و فرهنگ عامه، عدم اقدام خانواده ها برای ازدواج فرزندانشان را چندان عیب نمی شمارد و آن را از خانواده ها طلب نمی کند.

کریمی گفت: در فرهنگ عامه، تجرد عیب شمرده نمی شود و برخی خانواده ها به دلایل گوناگون ازدواج فرزندانشان را به تاخیر می اندازند.

او ادامه داد: هر چه بیشتر در این رابطه از طریق صدا و سیما و دیگر نهادهای فرهنگی با نمایش و ارایه الگوهای موفق ازدواج ساده و به هنگام  اقدام شود؛ بیش از پیش می تواند در فرهنگ سازی ازدواج آسان در این دوره موثر باشد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به کاهش تعداد موالید در دوران کرونا، اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا به عنوان چالشی جدید در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است و فرزندآوری را کاهش می‌دهد استمرار شیوع بحران کرونا از دو سوی ماجرا یعنی زاد و ولد و مرگ و میر بر رشد جمعیت اثر منفی خواهد گذاشت.

کریمی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا بحث کاهش شدید نرخ رشد جمعیت در کشور مطرح بود، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرده است.

او بر لزوم بسیج عمومی افراد و نهادهای تاثیر گذار در امر ازدواج جوانان تاکید کرد و افزود: پر واضح است که ازدواج جوانان یک موضوع چند بعدی است و حل این مشکلات از عهده یک دستگاه یا ارگان خاص برنخواهد آمد و نیاز به نهضت فراگیر ملی و بسیج افکار و امکانات عمومی دارد. در بند 4 سیاستهاى کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری " ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی"  به وضوح عنوان شده است و انتظار می رود کلیه دستگاهها برای کمک به این موضوع  اقدام کنند.

کریمی به نقش رسانه در ازدواج جوانان پرداخت و گفت: از جمله کارکردهای رسانه می توان به دگرگونی و تغییر ارزش های اجتماعی اشاره کرد. امروز رسانه کارکرد آموزشی پیدا کرده در واقع با ظهور رسانه فرایند آموزش از انحصار مدرسه و آموزشگاه ها خارج شده و جهان به عرصه آموزش تبدیل شده است.

او عنوان کرد: با در نظر گرفتن جنبه های مثبت و منفی کارکردهای رسانه، این پدیده می تواند در جهت دهی افکار عمومی و هماهنگ سازی نظریات توده مردم مؤثر باشد. نقش رسانه در القای تفکر ازدواج به موقع، آگاهانه، آسان و پایدار قابل کتمان نیست.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به رفع موانع اقتصادی و تسهیل ازدواج شامل اشتغال، مسکن و جهیزیه اشاره کرد و گفت: همچنین جوانان و خانواده ها باید برای کمتر و سبک تر شدن بار مخارج ازدواج، با جلوگیری از تجمل گرایی و چشم و هم چشمی، در برگزاری مراسم و جشن ساده تر بکوشند و از بدهی های سنگین پس از ازدواج رهایی یابند.

او بر لزوم ورود خیرین به تسهیل ازدواج جوانان تاکید کرد و گفت: قطعا با رفع مشکلات و موانع اقتصادی بخش بزرگی از مشکلات  جوانان برای ازدواج را می توان هموار کرد و این موضوعی نیست که یک دستگاه یا اداره بتواند به تنهایی انجام دهد حل این معضل نیاز به یک حرکت ملی با مشارکت  عموم مردم، خیران، سازمان های مردم نهاد دارد.

کریمی گفت: خیرین و واقفان  می توانند در تمامی موارد مربوط به ازدواج جوانان از جمله مسکن، اشتغال جوانان و حتی جهیزیه و کمک هزینه های مربوط به فرزندآوری وارد عمل شوند و بخش بزرگی از دغدغه های جوانان وخانواده ها در این خصوص را کم کنند. در این رابطه خیریه ها، ستادها و مجامع خیرین ازدواج وجود دارد که خیرین می توانند ارتباط برقرار کنند و برای کمک به جوانان برای امر مقدس ازدواج اقدام کنند.

نقش روحانیون در ازدواج جوانان، بسیج افکار عمومی و ورود عملی گروه های مرجع به موضوع ازدواج، تغییر نگرش جوانان به ازدواج،  تشویق برای حل مسأله ازدواج به وسیله افراد و نهادهای خیر برای آموزش، مشاوره و..."، توجه به سنت قرض الحسنه و خیرین ازدواج، توسعه مراکز مشاوره‌ ازدواج و فرهنگسازی مشاوره پیش از ازدواج، توجه به  اهمیت آموزش‌ و نقش مشاوره، ایجاد تسهیلات برای ازدواج، ترویج الگوهای موفق ازدواج و ارتقای سواد رسانه ای جوانان به منظور کاهش آسیب های ناشی از آن از دیگر مواردی بود که اعظم کریمی در این همایش به آن ها اشاره کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز