عرقی که به اعصاب شما آرامش می بخشد

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ - ۲۲:۲۷:۳۹
کد خبر: ۱۲۳۷۲۶۲
عرقی که به اعصاب شما آرامش می بخشد
قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، گل، برگ و میوه است که همگی دارای خواص دارویی هستند.

به گزارش برنا؛  شکوفه‌های درخت نارنج را بهار نارنج گویند.گیاه نارنج بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیمه گرم به خوبی رشد می‌کند. در ایران در استان‌های گیلان و مازندران و فارس رویش بیشتری دارد. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، گل، برگ، میوه و آب نارنج است که همگی دارای خواص دارویی هستند.

ترکیبات شیمیایی بهار نارنج
از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله در نارنج وجود ویتامین ب ۱ و ویتامین آ مشخص شده است و از گل‌های تازه آن یا بهار نارنج مقداری اسانس روغنی به نام اویل اف، نرولی بیگارد و عرق بهار نارنج استخراج می‌شود.

در پوست آن مواد هسپریدین و ایزو هسپریدین و اورانتیامارین و یک اسید متبلور و بی شکل و در قسمت پوست به خصوص گوشت سفید اسفنجی داخل پوست آن ماده‌ی تلخی وجود دارد.

در گزارش دیگری آمده است که از برگ و سر شاخه‌های سبز و جوان آن نیز اسانسی به نام اسانس پتی گرین گرفته می‌شود، در اسانس نارنج مواد هفت هیدروکسی کومارین ژرانیل اتر یا اوراپتن یافت می‌شود..

خواص بهار نارنج


۱. روشن کردن رنگ پوست
عرق بهار نارنج به دلیل اثرات شگفت انگیزی که روی پوست دارد، شناخته شده است. این عرق یک تونر عالی برای پوست‌های چرب است.

درعین حال عرق بهار نارنج بسیار ملایم است و به عنوان یک ماده‌ی تشکیل دهنده در محصولات تهیه شده برای نوزادان به کار می‌رود.

تونری را که استفاده می‌کنید با این ماده‌ی کاملا طبیعی جایگزین کنید، اما اطمینان حاصل کنید که عرق بهار نارنجی که دارید به شیوه‌ی تقطیر طبیعی به دست آمده و خالص است.

۲. آرامش اعصاب
یکی از دلایلی که عرق بهار نارنج به طور گسترده‌ای در آروماتراپی استفاده می‌شود اثر آرام بخشی است که روی اعصاب دارد.

افزودن آن به آب داخل وان باعث کاهش تنش می‌شود و و حتی سردرد را درمان می‌کند. این ماده در کاهش استرس و اضطراب نیز نقش بسیار پررنگی دارد.

۳. نرم کردن پوست
یکی دیگر از مزایای اضافه کردن عرق بهار نارنج به آبی که با آن حمام می‌کنید، توانایی آن برای نرم و درخشان کردن پوست است.

این ماده پوست شما را مرطوب خواهد کرد و باعث می‌شود که در تمام طول روز احساس کنید که پوستی ابریشمی دارید.

تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۴/۱ فنجان از این عرق شگفت انگیز، ۳ قاشق غذاخوری عسل و ۲ تا ۳ فنجان شیر گرم را به آب داخل وان اضافه کنید تا پوستی زیبا و نرم به دست بیاورید.

۴. درمان درد معده و شکم
در خاورمیانه، عرق بهار نارنج به شیوه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عرق را به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، سوء هاضمه و گاز معده به کودکان می‌دهند.

اعتقاد بر این است که عرق بهار نارنج برای رفع مشکلات شکم شگفتی می‌آفریند و به همین دلیل یک درمان عالی طبیعی و بدون خطر برای رفع این مشکل محسوب می‌شود.

۵. درمان قرمزی و سوزش پوست
عرق بهار نارنج اثرات فوق العاده‌ای بر روی پوست دارد. این ماده به خصوص برای پوست‌های حساس و چرب مناسب است.

عرق بهار نارنج به رفع سوزش پوست کمک می‌کند و قرمزی را که با پوست تحریک شده همراه است، کاهش می‌دهد.

اگر پوست شما مستعد چنین مشکلاتی است، می‌توانید از عرق بهار نارنج به عنوان یک درمان موثر استفاده کنید.

۶. درمان زخم روی بدن حیوانات
همان طور که خواندید، عرق بهار نارنج بسیار ملایم است و در تهیه‌ی محصولات مراقبت از پوست کودک در فرانسه استفاده می‌شود.

دقیقا به خاطر همین ملایمت است که می‌توان آن را برای حیوانات خانگی نیز به کار برد. اگر حیوان خانگی شما دچار زخم شود، می‌توانید از این آب برای کمک به درمان سریع‌تر آن استفاده کنید.

۷. درمان آفتاب سوختگی
عرق بهار نارنج و دیگر عرق‌های به دست آمده از انواع گل، با توجه به توانایی که برای زیبایی و نرم شدن پوست دارند، در طیف گسترده‌ای از لوسیون‌های پوستی و کرم‌ها یافت می‌شود.

پوست شما می‌تواند از این نوع عرق برای درمان آفتاب سوختگی نیز بهره بگیرد. اثر ملایم آن به تسکین اثر سوختگی ناشی از نو خورشید روی پوست کمک خواهد کرد.

۸. نرم کننده مو
عرق بهار نارنج همچنین در تهیه‌ی بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شود. این ماده نه تنها بوی فوق العاده‌ای دارد بلکه مزایایی نیز برای مو‌ها دارد. عرق بهار نارنج به تمیز کردن مو‌های شما کمک می‌کند و سبب درخشان و قوی شدن آن‌ها می‌شود. این ماده مو‌های شما را براق هم می‌کند.

۹. تازه کردن هوا
یکی از بهترین چیز‌هایی که در مورد عرق بهار نارنج می‌توانیم بگوییم، عطر خوش آن است. هنگامی که این عرق را در خانه داشته باشید، به خوشبو کننده‌های تجاری هوا نیازی ندارید. فقط چند قاشق چایخوری از این عرق را در یک کاسه آب بریزید تا عطر طبیعی آن در خانه تان پخش شود.

۱۰. بهبود خواب
قبلا متوجه شدید که عطر و بوی عرق بهار نارنج اثر آرام بخش دارد. این ویژگی بهار نارنج برای افرادی که از بی خوابی رنج می‌برند، عالی است.

تمام کاری که باید انجام دهید این است که مقدار کمی از آن را بر روی ملحفه‌ی تخت تان بریزید.

فقط دقت کنید که چند قطره از آن را در گوشه‌ای از ملحفه بریزید چرا که عرق بهار نارنج می‌تواند پارچه را لک کند.

۱۱. مرطوب کردن پوست
عرق بهار نارنج می‌تواند بیش‌ترین رطوبت را به پوست بدهد؛ بنابراین قادر است آب کافی برای پوست فراهم کند.

حفظ آب در سلول‌های پوست بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب می‌توانید از خشکی پوست جلوگیری کنید و ظاهر پوست را بهبود ببخشید.

این همان فایده‌ای است که روغن زیتون نیز برای پوست دارد.

۱۲. آنتی اکسیدان قوی
عرق بهار نارنج دارای میزان فراوانی از آنتی اکسیدان‌ها است. بنابراین، می‌تواند به جلوگیری از اثرات منفی یا جانبی رادیکال‌های آزاد کمک کند.

این ماده اثرات منفی آلودگی را بر روی پوست از بین خواهد برد. بنابراین، با استفاده از آن می‌توانید پوست سالمی داشته باشید که جوان‌تر و سفت‌تر به نظر می‌رسد. چنین تاثیری بسیار ارزشمند است، زیرا امروزه مسائل استرس زا و ترافیک سنگین آسیب زیادی به پوست وارد می‌کنند و ماشین‌ها سبب وارد شدن سموم به هوا می‌شوند. بنابراین، عرق بهار نارنج ماده‌ای عالی برای حفظ سلامت پوست است.

 

عوارض مصرف بهارنارنج
مصرف بهارنارنج هیچ محدودیت سنی ندارد و عوارض خاصی ت کنون گزارش نشده است.

اما با توجه به خاصیت افزایش فشار خون، افرادی که فشارخون بالا و بیماری قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

مصرف بهار نارنج برای همه افراد و در سنین مختلف محدودیت ندارد، زیرا عوارضی برای استفاده از این داروی گیاهی مشاهده نشده است، اما با توجه به خاصیت افزایش فشار خون برای افرادی که دچار پرفشاری خون همراه با بیماری قلبی هستند، مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.

زیاده روی در مصرف عرق نارنج موجب بی خوابی می‌شود. دارو‌های ضدافسردگی با خوردن دمنوش بهارنارنج تداخل دارد بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود.

چگونه از بهار نارنج استفاده کنیم؟
بهترین نوشیدنی در روز‌های گرم تابستان، ترکیب عرق بهار نارنج به همراه گلاب و آب است.

همچنین این گیاه فرآورده‌های بسیاری همچون، مربا، عرق، شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده، چای سیاه بهار نارنج و ... دارد که می‌توان با توجه به ذائقه خود، از آن‌ها استفاده نمود.

 

نظر شما