عضو هیات‌ مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران مطرح کرد:

جشنواره طب ایرانی فرصتی برای تعامل میان دو مکتب طبی

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۱۱:۴۷:۲۸
کد خبر: ۱۲۴۰۴۸۵
جشنواره طب ایرانی فرصتی برای تعامل میان دو مکتب طبی
مرتجی جشنواره طب ایرانی را نقشه راهی پیش روی علاقه‌مندان و فرصتی برای ایجاد تعامل منطقی و علمی میان دو مکتب طب ایرانی و طب رایج دانست.

به گزارش برنا؛ زهره مرتجی، عضو هیات‌مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران با اشاره به اینکه جشنواره طب ایرانی یک فرصت بسیار خوب برای معرفی اقداماتی است که در حیطه طب ایرانی صورت گرفته است، گفت: ما در این رویداد نشان می‌دهیم که متخصصان مکتب طب ایرانی در زمینه‌ آموزش، پژوهش و درمان چه دستاوردهای قابل‌ عرضه‌ای به سیستم بهداشتی و درمانی دارند و در طول سال‌ها فعالیت در حیطه طب ایرانی تاکنون چه مسیری طی شده است.

عضو هیات‌ مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان این‌که در این رویداد یک افق و نقشه راه پیش چشم همه علاقه‌مندان به این مکتب طبی ترسیم می‌شود، جشنواره طب ایرانی را فرصتی مغتنم برای تعامل با عموم مردم و متخصصین برشمرد و گفت: با توجه به فضای تنگ‌نظرانه‌ای که در جامعه نسبت به طب ایرانی وجود دارد؛ این رویداد می‌تواند به ایجاد تعامل منطقی و علمی میان دو مکتب طب ایرانی و طب رایج کمک کند.

او افزود: در جشنواره قبلی محورهای اصلی شامل آموزش، پژوهش و درمان بوده که با توجه به شرایط بحرانی فعلی علاوه بر سه محور اصلی، محور «کووید ۱۹» نیز  به طور جداگانه در نظر گرفته‌شده است تا در این فرصت ایجاد شده نشان بدهیم که در مکتب طب ایرانی چه ظرفیت‌هایی برای بهبود وضعیت پاندمی وجود دارد و متخصصان این رشته چه خدماتی را می‌توانند ارائه بدهند.

کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پایه مکتب طب ایرانی بر اساس اصلاح سبک زندگی است از این‌رو شعار این دوره از جشنواره نیز اصلاح سبک زندگی انتخاب‌ شده است، اظهار کرد: در این رویداد می‌خواهیم نشان بدهیم که با اصول حفظ سلامتی که این مکتب طبی تحت عنوان ۶ اصل ضروری ارائه می‌دهد، چه قدم‌های مثبتی می‌توانیم در راستای پیشگیری و درمان بیماری‌ها برداریم.

مرتجی افزود: از همان روزهای ابتدایی شروع پاندمی در دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت دفترچه‌ای تحت عنوان «راهنمای خود مراقبتی و بهبود ایمنی در برابر ویروس کرونا» برای استفاده عموم مردم آماده شد که قسمت عمده‌ای از مواردی که در این دفترچه گنجانده‌ شده؛ همان اصول سبک زندگی سالم است تا مردم بدانند که برای پیشگیری از ابتلا یا کمک به درمان سریع‌تر این بیماری چه توصیه‌هایی وجود دارد و چه اقداماتی بایستی انجام بدهند.

او ادامه داد: ما می‌خواهیم در حد توان، قدرت این مکتب طبی را در پیشگیری از بیماری‌ها نشان دهیم تا افراد بدانند با همین دستورات ساده می‌توانند سلامتی خود را حفظ کرده و از مراجعه به پزشک و مصرف دارو بی نیاز شوند، لذا این رویداد می‌تواند فرصتی برای آموزش اصول اساسی اصلاح سبک زندگی به مردم باشد.

عضو هیات‌ مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران با اشاره به اهمیت مشارکت عموم مردم در جشنواره و ضرورت آشنایی اقشار مختلف با طب ایرانی، گفت: در این دوره با افزودن بخش فرهنگ و هنر بنا داریم، در قالب محصولات و مدل‌های مختلف، طب ایرانی را معرفی کرده و تعامل خوبی بین مردم و این مکتب طبی برقرار کنیم.

دومین جشنواره طب ایرانی، ۱۹ آبان ماه، برابر با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه»، برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار از تاریخ بیستم تیرماه آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت‌نام در آن به پایگاه جشنواره طب ایرانی به نشانی http://pmfestival.ir مراجعه کنند.

نظر شما