دبیر کمیته علمی کشوری کرونا:

واکسن کرونا باعث کاهش تلفات و بستری بیماران می‌شود

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۱۵:۰۵:۳۰
کد خبر: ۱۲۴۴۸۱۸
واکسن کرونا باعث کاهش تلفات و بستری بیماران می‌شود
جماعتی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا باعث کاهش تلفات و بستری بیماران در بیمارستان ها می‌شود، گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا، علاوه بر تزریق دو دز واکسن باید اقدامات بهداشتی را جدی گرفته و پروتکل های بهداشتی رعایت کنیم.

به گزارش برنا؛ حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه برگزاری کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کووید۱۹ با اشاره به اینکه این کمیته به صورت هفتگی  و با حضور ۵۰ نفر از  متخصصان و فوق تخصصین ICU ، ریه، عفونی، و رشته های مرتبط با کرونا برگزار می شود، افزود: امروز جلسه این کمیته، درخصوص پروتکل های درمانی کرونا و بروز رسانی آخرین درمان های این بیماری برگزار شد.

او ادامه داد: بحث امروز درخصوص داروهای مصرف شده برای درمان بیماری کرونا و تاثیر و کارایی آن ها است و پروتکل جدید که براساس مراحل مختلف بیماری کرونا می باشد در حال تصویب است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در خصوص علت فوت برخی افراد با وجود تزریق دو دز واکسن کرونا گفت: تزریق واکسن باعث کاهش مرگ و میر و بستری شدن بیماران در بیمارستان ها می شود ولی به طور کلی هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ در صد جلوی مرگ و میر یا بستری بیماران را بگیرد.

جماعتی با بیان این که ابتلا به کرونا و مرگ و میر افراد بستگی به بیماری های زمینه ای فرد و زمان ابتلایشان به این بیماری دارد، افزود: ایمنی به کرونا بعد از دو تا سه هفته از تزریق دز دوم واکسن در بدن ایجاد می شود. درصورتی که برخی افراد بعد از تزریق دز اول واکسن و یا بلافاصله بعد از تزریق دز دوم مبتلا به کرونا می شوند.

او همچنین گفت: از دیگر عوامل ابتلا به بیماری کرونا، بیماری های زمینه ای است که سیستم ایمنی این افراد بسیار ضعیف است و با زدن واکسن هم ایمنی لازم در بدنشان ایجاد نمی شود و مانع بستری یا مرگ  این افراد نمی شود.

جماعتی با بیان این که سن بالای افرادی که بیماری زمینه ای دارند نیز عامل دیگری برای ابتلا و مرگ این بیماران می شود، گفت: گاهی بیماران زمینه ای در برابر تعداد بسیار زیادی از ویروس کرونا قرار می گیرند و علیرغم اینکه واکسن کرونا را هم تزریق کرده باشند، سیستم ایمنی این افراد تاب بیماری را نمی آورد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: باید علاوه بر تزریق دو دز واکسن، اقدامات لازم بهداشتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از دور همی ها و مسافرت ها را نیز انجام دهیم تا از ابتلا به کرونا جلوگیری شود و اینکه تصور کنیم تنها با زدن واکسن از ابتلا و مرگ پیشگیری می شود، فکر خامی است.

جماعتی تاکید کرد: حتما علاوه بر واکسیناسیون و مراعات اصول بهداشتی ذکر شده، باید مراقب باشیم که خودمان را در برابر ویروس قرار ندهیم.

 

نظر شما