چرا خلبان هرگز نباید غذای مسافران و کمک خلبان را بخورد؟

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۲۱:۵۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۶۴۰۱۵
چرا خلبان هرگز نباید غذای مسافران و کمک خلبان را بخورد؟
خلبان نباید برای غذا ماهی خورده باشد! شاید برایتان عجیب باشد اما این موضوع صحت دارد و همچنین غذای خلبانان باید متفاوت از غذای دیگر کادر پرواز و همچنین مسافران باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ زندگی همه افرادی که در هواپیما هستند بستگی به یک شخص دارد: شخصی که نه تنها باید هواپیما را هدایت کند، بلکه نباید برای غذا ماهی خورده باشد! شاید برایتان عجیب باشد اما این موضوع صحت دارد و همچنین غذای خلبانان باید متفاوت از غذای دیگر کادر پرواز و همچنین مسافران باشد.

آیا تهدید مسمومیت غذایی به اندازه کافی برای شرکت های هواپیمایی مهم است که غذای خلبانان متفاوت باشد؟ آیا آن ها و خدمه کابین، غذای مشابه با مسافران می خورند؟

به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی، مسائل مربوط به بیماری های معده مانند مسمومیت ها را خیلی جدی می گیرند. کاپیتان مسئول اطمینان از این است که او و کمک خلبان غذای متفاوتی را در خواست دهند. اگر هر دو خلبان یک وعده غذایی را سفارش دهند، خدمه کابین باید این موضوع را به کاپیتان منتقل کنند که او این درخواست را تایید یا رد کند. پس می توان گفت که در شرایطی اگر غذای یکسانی در منو بود و هیچ کدام از خلبان ها گزینه دیگری نداشتند، احتمالا هر دو غذای یکسانی بخورند.

 

اما در شرایطی که هر دو یک غذای می خورند یک قانون پایه وجود دارد و آن هم این است که خلبانان باید غذا را در زمان های جداگانه ای بخورند، آن هم به این دلیل: در شرایط خاصی که غذا آلوده یا مسموم باشد، هر دو خلبان در یک زمان مریض نخواهند شد و برای مسافران بسیار امن تر است که یک خلبان داشته باشند که کارها را بر عهده بگیرد.

 

با اینکه سازمان های هوائی، این قوانین رسمی را اجرا نمی کنند، اکثر خطوط هوایی نیز این کار را اجبار نمی کنند. یک سخنگو می گوید: «غذای خلبانان از دیگر کار پرواز متفاوت است زیرا قوانین بهداشتی متفاوتی را اجرا می کند و این یک پیشگیری از مسمومیت های احتمالی غذایی است». بریتیش ایرویز نیز می گوید که خلبانان غذاهای متفاوتی می خورند. اما آیا از اول صنعت هواپیمایی این قانون نانوشته را وضع کرده است؟ البته که نه! در حقیقت چند حادثه گوناگون در این صنعت موجب شد تا خلبانان، کادر پرواز و مسافران غذاهای مختلفی بخورند.

برای مثال در فوریه ۱۹۷۵، ۱۹۶ مسافر و یک مهماندار در پرواز ژاپن ایرلاینی که از توکیو به پاریس می رفت به خاطر مسمومیت شدید ناشی از املت سرو شده در هواپیما، مریض شدند. غذایی که آن ها خوردند با باکتری استافیلوکوک آلوده شده بود و زمانی که هواپیما برای سوخت گیری در کپنهاگ نشست، همه مسافران به قدری حالشان بد بود که نیاز به بستری شدن داشتند. بر حسب شانس، خلبان آن پرواز به خاطر تغییر ساعت بدنش صبحانه نخورد و استیک را ترجیح داد و به این ترتیب، هواپیما به سلامت به زمین نشست. نکته غم انگیز داستان آنجاست که با اینکه کسی بر اثر این مسمومیت جان خود را از دست نداد، اما آشپز کمی بعد از این اتفاق خودکشی کرد.

اخیرا، گزارشی از یک مقامات هواپیمایی انگلستان در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که بین ۳۰ تا ۵۰ خلبان که عملیات پرواز به یک فرودگاه انگلیسی یا از یک فرودگاه انگلیسی را در اختیار دارند، نمی توانستند به هدایت پرواز ادامه دهند که بیشتر آن ها به دلیل مسمومیت های غذایی بوده است. برجسته ترین حادثه ها یکی برای بوئینگ ۷۴۷ بود که کاپیتان نیاز به اکسیژن پیدا کرد و دیگری باعث فرود اضطراری در مالاگا شد.

 

علاوه بر اینکه غذای خلبانان باید با هم متفاوت باشد، در بیشتر هواپیماها حتی کادر پرواز از جمله مهمانداران و مهندس پرواز نیز باید غذای متفاوتی از همدیگر بخورند. آن ها معمولا غذایی از منوی ویژه دارند پس نگران این نباشید که آن ها هم همان غذایی را بخورند که شما در حال خوردند هستید. یک شرکت هواپیمایی می گوید: «غذای کادر پرواز مبتنی بر ترجیحات شخصی و شرایط شغلی است – وعده های غذایی همانند آنچه که برای مسافران ارائه می شود، نیست، اگرچه انتخاب غذاهای گرم برای مسافران کلاس تجاری با کادر پرواز یکسان است.

به طور کلی، بعد از تمام ماجراهایی که در طول سفر می افتد، به ما نشان می دهد از اینکه غذای خلبانان با غذای ما، هرچند که در کلاس بیزینس باشیم، تفاوت داشته باشد، خوشحال باشیم. در بعضی از پروازها، در صورتی کترینگ پرواز غذای متفاوتی برای خلبانان تهیه نکرده باشد، به صورت سلسله مراتبی برای آن ها غذا آورده می شود. مثلا برای خلبان غذای مسافران پرواز کلاس درجه یک و برای کمک خلبان غذای مسافران کلاس بیزینس آورده می شود و به این ترتیب آن دو، غذای متفاوتی خورده اند که احتمال اینکه هر دو دچار مسمومیت غذایی شوند را پایین می آورد.


انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز