کدام میوه ها و صیفی‌جات را می توان در گلدان آپارتمانی کاشت؟

۱۴۰۲/۰۱/۲۲ - ۲۲:۵۳:۳۰
کد خبر: ۱۴۵۹۳۱۷
کدام میوه ها و صیفی‌جات را می توان در گلدان آپارتمانی کاشت؟
نکته ای که در کاشت سبزیجات خانگی مهم است دانستن زمان و تاریخ کاشت آنهاست که زودتر به ثمر بنشینند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛   در این روزها که عطر شکوفه ها از هر طرف محاصره مان کرده و تازگی مهمان شهر شده است؛ به سادگی میتوان این تازگی را به خانه آورد هرچند که خانه های امروزی از حیاط و فضای باز محروم اند ولی با این حال می توان با در نظر گرفتن نکات ساده بذرهای مختلفی را کاشت.

​اگر می پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؛ پس احتمالاً از معجزه بذرها بی خبرید. کافی ست بذرهای مناسب این فصل را به خانه بیاورید و دل به دل خاک و آب و بذر بدهید! آن وقت است که صفای بهار در خانه تان ولوله به پا می کند.

نکته ای که در کاشت سبزیجات خانگی مهم است دانستن زمان و تاریخ کاشت آنهاست که زودتر به ثمر بنشینند.

برخی گیاهان سرما دوستند و برخی نیاز شدیدی به گرما دارند. تعدادی در هوای معتدل به عمل می‌آیند و عده ای دیگر در هر زمانی قابل کاشت هستند.

در ادامه به نحوه کاشت صیفی جات و میوه‌جات این فصل اشاره می کنیم:

1. طالبی

مهم‎ترین مرحله جهت کاشت طالبی در گلدان این است که یک گونه طالبی را انتخاب کنید که دارای گیاه کوچکی است و میوه‎ها هنگام رشد فقط 2-4 کیلو وزن دارند. این به شما کمک می‎‌کند تا طالبی را بدون مواجه شدن با مشکلاتی مانند بزرگ شدن گیاه در ظرف یا آسیب گیاه به دلیل وزن، پرورش دهید.

شما می‎توانید طالبی را در یک گلدان پرورش دهید تا زمانی که مطمئن شوید عمق مناسب دارد. توصیه می‎شود از ظرفی حداقل 16 اینچی استفاده کنید. مهم‎ترین عامل هنگام انتخاب ظرف مناسب جهت کاشت طالبی در گلدان وجود سوراخ‎‌ های زهکشی در پایین گلدان است. اگر می‎توانید ظرف را با چنین حفره هایی در حال حاضر تهیه کنید، این بهترین گزینه است. در غیر این صورت، خودتان باید چند سوراخ ایجاد کنید. سوراخ‎‌ های زهکشی به تخلیه آب اضافی از خاک گلدان کمک می‎ کند. این به حفظ میزان مناسب رطوبت در خاک کمک می‎ کند، اما آن را نمناک نمی‎کند و از مشکلاتی مانند بیماری‎ های قارچی و پوسیدگی ریشه جلوگیری می‎کند.

2. گوجه گیلاسی

روش کاشت گوجه فرنگی در آپارتمان یا باغچه خانه با استفاده از بذرهایی که می خرید یا بذرهایی که خودتان در خانه گرفته اید یکسان است. چرا که فرقی نمی کند شما از چه بذری برای پرورش گوجه استفاده می کنید. قبل از اینکه مراحل کاشت را طی کنید در نظر داشته باشید که می خواهید گوجه ها را در باغچه پرورش دهید یا در گلخانه و باغچه های آپارتمانی. در ادامه سعی کرده ایم شما را با هر کدام از روش ها آشنا کنیم:

  • ابتدا باید ظرف یا گلدان مناسب را برای کاشت بذر انتخاب کنید. اگر می خواهید پس از پرورش نشاء، آن ها را به باغچه منتقل کنید لازم است ظروف مخصوص نشاء را تهیه کنید. در غیر این صورت گلدان های بزرگ پلاستیکی برای پرورش آن ها در گلخانه مناسب به نظر می رسند.
  • پرورش بذرها در گلخانه احتیاج به زمانبندی ندارد. اما قبل از آموزش کاشت گوجه در خانه در زمستان لازم است. برای این منظور باید 6 تا 8 هفته قبل از آخرین روزهای خیلی سرد سال اقدام به کاشت بذر کنید.
  • پس از آن باید خاک مناسب را تهیه کنید. این خاک ترکیب خاک باغچه، ورمی کمپوست و پرلیت است.
  • 2 یا 3 بذر را انتخاب کنید و آن را در عمق یک بند انگشتی از خاک قرار دهید و روی آن را بپوشانید.
  • در مدتی که بذر را کاشته اید و منتظر جوانه زدن آن ها هستید باید گلدان یا ظرف نشاء را در محیط خانه یا گلخانه نگه دارید. چرا که بذرها باید از نور آفتاب دور باشند.
  • برای اطمینان می توانید پس کاشت بذر و آبیاری خاک، روی آن را با یک پلاستیک مشکی بپوشانید. پس از جوانه زدن می توانید پلاستیک را بردارید.
  • به طور معمول یک هفته زمان لازم است تا جوانه ها سر از خاک بیرون بیاورند.

3.خیار

 هیچ چیز با خیار تازه چیده شده خانگی، با طعم و مزه بی  نظیر برابری نمی کند. خیار قابلیت این را دارد تا به صورت تازه در تهیه ماست و خیار و انواع سالادها استفاده شود. شما حتی می توانید خیارهای تازه پرورش داده کوچک را به صورت شور یا خیار شور تهیه کنید. خیار را می توان در اوایل یا اواسط بهار در خاک لومی و در گلدانی بزرگ کاشت و در تابستان از آن بهره برد.

4.فلفل

رای کاشت فلفل باید ابتدا بذر ها را بر روی زمین باغچه و یا ظرف شانه تخم مرغ یا ظرف های مخصوص نشاء در درون کمپوست به ضخامت ۵ میلی متر بکارید. برای اطمیناندر هر خانه میتوانید حدود سه بذر بکارید و همیشه ظرف را مرطوب نگهدارید تا جوانه ها رشد کنند.

با توجه به فصل و دمای هوا حدود یک تا دو هفته بذر ها جوانه خواهند زد. اگر فصل بهار یا تابستان باشد زودتر جوانه خواهند زد. در صورتی‎ که تمامی بذر جوانه زدند، گیاهان ضعیف ‎تر را از ریشه کنده و دور بیاندازید. وقتی که فلفل رشد کرد، دارای دو جفت برگ خواهد بود، در این زمان می‎ توانید آنها را در گلدان یا در فضای بزرگتر  انتقال دهید. فلفل ها را در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری گلدان بکارید.

5.توت فرنگی

برای کاشت در گلدان ابتدا سوراخ های گلدان را چک کنید و سپس کف آن پند سنگ ریزه بریزید تا زهکشی بالا برود و سپس گلدان را با خاک پرکنید به نحوی که ۵ سانتی متر بالایی گلدان خالی بماند و سپس بذر ها را با فاصله حداقل ۸ سانتی متر قرار دهید و سپس با استفاده از ترکیب ورمی کمپوست و خاک روی بذرها را بپوشانید و با استفاده از آب پاش خاک را آبیاری کنید. برای اینکه بذرها سریعتر جوانه بزنند و رشد سریعی داشته باشه یک نالیون روی گلدان بکشید.

6.تربچه

تربچه باید در مکانی با نور کامل یا سایه جزئی کاشته شود ، و خاک سست و نرم و زهکش خوب نیز نیاز دارد. قبل از کاشت، هر نوع سنگی را از خاک خارج کنید ، زیرا ریشه ها در اطراف سنگ ها در مسیر خود شکافته و ترک می خورند. همچنین قبل از کاشت تربچه ها، مواد آلی مانند کمپوست ، کود کشاورزی و یا برگ های کپکی را به خاک اضافه کنید.

7.هندوانه

سطح بالای پشته ها را کمی گود کنید، سپس با استفاده از انگشت یا یک وسیله، سه یا چهار حفره را به عمق 2.5 سانتی متر ایجاد کنید. حالا در هر حفره، سه یا چهار بذر هندوانه قرار دهید، سپس بر روی آنها خاک بریزید. حالا به آرامی خاک را فشار دهید تا از سریع تبخیر شدن رطوبت دور دانه هندوانه جلوگیری شود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز