یادداشت؛

آموزش، تنها راه کاهش طلاق است

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۰:۳۵:۰۰
کد خبر: ۸۹۸۳۸۵
آموزش، تنها راه کاهش طلاق است
دکتر غلامرضا رهبری- روانشناس و مشاور خانواده

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خانواده، کوچکترین نهاد اجتماعی و در عین حال یکی از مهمترین ارکان جامعه است که قوام آن به پایبندی و تعهد کامل زوجین به یکدیگر بستگی دارد اما وجود برخی عوامل موجب شده تا دوام چارچوب خانواده دستخوش ناملایمات و آسیب‌ها شود. 

در دوره‌های زمانی مختلف، با چالش‌ها وگرفتارهای متعددی روبرو بوده‌ایم و همچنان نیز هستیم، جوانان عصر حاضر جسارت قابل توجهی دارند ولی متاسفانه آستانه تحمل‌شان کاهش پیدا کرده و برخی از آن‌ها با بروز کوچکترین ناملایمتی از حریم تعهد  و تاهل خانواده خارج می‌شوند. 

یکی از مهمترین دلایل طلاق در میان جامعه ایرانی، بحث ناخوشایند بی‌تعهدی و بی‌وفایی است که متاسفانه با حضور شبکه‌های اجتماعی موجب نگرانی‌هایی شده است .

مساله رضایت جنسی نیز مطرح است. البته نارضایتی جنسی و ناتوانی جنسی تعاریف متفاوتی دارند. در نارضایتی جنسی که نوعی اختلال و بیماری به‌شمار می‌رود، اقلیت کمی دچار آن هستند و در آن، رفتار جنسی مورد نظر همسر اعمال نمی‌شود، اما یکی از عوامل اصلی طلاق نیست. در ناتوانی جنسی، موضوع کاملا متفاوت است و شخص توانایی ذهنی وفکری انجام رابطه زناشویی را ندارد.

یکی دیگر از مهمترین عوامل طلاق در میان زوجین ایرانی، دخالت اطرافیان و مخصوصا دخالت مستقیم خانواده در روابط میان زن و شوهر است. بسیاری از خانواده‌ها معتقدند فرزندشان به استقلال و بلوغ فکری لازم نرسیده و در مواردی کمک مالی به زوج جوان موجب می‌شود تا در تمامی زمینه‌های زندگی آنان دخالت کنند.

علت بروز این مشکلات را باید در نحوه تربیت و آموزش فرزندان جستجو کرد. این روزها برخی والدین دغدغه خود را داشته و به‌دنبال زندگی و اقتصاد خودشان هستند، به همین دلیل آموزش فرزندان را فراموش کرده و وقت کافی برای تربیت و بلوغ ازدواج فرزندان  خود اختصاص نمی‌دهند.

تنها راه حل رفع این مشکلات، افزایش اطلاعات و توانایی علمی است که میزان آن در میان خانواده‌ها و جوانان قابل توجه نیست. اگر افراد، میزان و حجم اطلاعات خود را در هر زمینه‌ای افزایش دهند، می‌توانند در هر عرصه‌ای در برابر مشکلات مختلف مقاومت کنند و زندگی زناشویی‌شان تحت تاثیر تنش‌های کوچک و بزرگ نابود نمی‌شود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز