یک پزشک گوارش:

اگر معده‌تان ترش می‌کند، مراقب باشید سرطان نگیرید/ بررسی علائم و راه‌های بهبود رفلاکس معده

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۵:۰۹:۴۱
کد خبر: ۹۲۸۵۶۷
اگر معده‌تان ترش می‌کند، مراقب باشید سرطان نگیرید/ بررسی علائم و راه‌های بهبود رفلاکس معده
مرآتی گفت: ترش کردن بیش از دو تا سه بار در هفته و وجود حالت مزمن علایم یاد شده می‌تواند حاکی از بیماری مزمن ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری باشد. همچنین در صورت کهنه شدن این بیماری بروز سرطان معده نیز دیده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یاسر مرآتی، متخصص گوارش و غدد، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در خصوص پدیده ترش کردن معده گفت: این فرآیند به علت برگشت محتویات معده به ویژه اسید به داخل مری ایجاد می‌شود و در حال حاضر در حدود پنج تا هفت درصد مردم مبتلا به این مشکل هستند.

او ادامه داد: ترش کردن و احساس جوشش در پشت جناغ سینه می‌تواند علائم دیگری هم داشته باشد. آروغ زدن مکرر، خشکی و تلخی مزمن دهان، افزایش ترشحات بزاق دهان و جمع شدن آب در دهان، درد پشت جناغ سینه، گرفتگی صدای صبحگاهی و خس‌خس سینه، پوسیدگی سریع دندان‌ها و همچنین برگشت محتویات معده به دهان و اختلال و درد در بلع غذا( در موارد پیشرفته و شدید بیماری) از دیگر علائم این بیماری به شمار می‌رود.

مرآتی مراجعه به پزشک را در صورت داشتن علائم این بیماری ضروری عنوان کرد و توضیح داد: ترش کردن بیش از دو تا سه بار در هفته و وجود حالت مزمن علایم یاد شده می‌تواند حاکی از بیماری مزمن ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری باشد. همچنین در صورت کهنه شدن این بیماری بروز سرطان معده نیز دیده شده است.

Beer-and-reflux.-min

این متخصص گوارش تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مردم بر این باورند که ترش کردن چند بار در هفته آن‌قدر اهمیت ندارد که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد، ولی باید توجه داشت که بیماری ریفلاکس در صورت درمان نشدن می‌تواند عوارض نامطلوبی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

او در پایان توصیه‌هایی در راستای بهبود این بیماری ارائه داد و گفت: افرادی که دچار چنین مشکلی هستند، بهتر است از دراز کشیدن بلافاصله پس از مصرف غذا پرهیز کنند. از مصرف غذاهای حجیم و پرچرب و پرخوری خودداری کنند. همچنین از مصرف مایعات زیاد همراه غذا اجتناب کنند و بیش از حد قهوه، شکلات و نوشابه‌های گازدار نخورند. هنگام خواب نیز توصیه می‌شود سر و شانه‌ها ۱۵ درجه بالاتر از کمر قرار گیرد. به همین دلیل برای مثال، با گذاشتن پتو زیر تشک یا شیب‌دار کردن تخت می‌توان این کار را انجام داد. همچنین باید از پوشیدن لباس‌های تنگ و کمربند سفت هنگام غذا خوردن و تا دو ساعت بعد از صرف غذا پرهیز شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز