چه کنیم کرونا نگیریم؟‌

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۹:۳۷:۴۴
کد خبر: ۹۶۷۸۴۴
چه کنیم کرونا نگیریم؟‌
دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه های پیشگیری از کرونا را اعلام کرده است که براساس آن مهم ترین راه پیشگیری از کرونا شستشوی مکرر دست‌ها است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس اطلاعات فعلی، راه‌های انتقال کرونا ویروس جدید همانند سایر کرونا ویروس ها و ویروس آنفلوانزا است؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطرات تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی)،  بنابراین استفاده از ماسک برای فرد بیمار و شستشوی مکرر دست‌ها راه‌های مهم پیشگیری محسوب می‌شوند.

همچنین از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلا است خودداری کنید، درصورتی‌که در معرض تماس با فرد مبتلابه بیماری تنفسی هستید، از ماسک استفاده کنید،  به‌طور مکرر دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید؛ به‌ویژه بعد از تماس با فرد بیمار، یا تماس با یک حیوان یا با محیط اطراف آن‌ها و از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی چه زنده و چه مرده، خودداری کنید.

این گزارش افزوده است: مواد غذایی را خوب بپزید. مواد غذایی خام و پخته را کنار هم قرار ندهید و از تماس آن‌ها خودداری کنید. بعد از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام اعم از گوشت و سایر محصولات مانند مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده کرده‌اید بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویید و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، اکیداً خودداری کنید.

هنگام تماس با حیوانات، دام، طیور و محصولات آن‌ها، از دستکش و ماسک استفاده کرده و بعد از تماسِ بدون دستکش، حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

 در صورت ابتلا به بیماری تنفسی مانند تب، سرفه  یا تنفس مشکل، چه کنیم؟

در صورتی که ابتلا به بیماری تنفسی مانند تب، سرفه یا تنفس مشکل داشتید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و درصورتی‌که اخیراً مسافرتی به خارج از کشور به‌ویژه کشور چین داشته‌اید، حتماً ذکر کنید.

استفاده از ماسک معمولی، حفظ فاصله حداقل یک متری با سایرین، پرهیز از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن دیگران، پرهیز از حضور در اجتماعات و ملاقات با دیگران، پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال یا قسمت بالای آستین، انداختن دستمال‌های مصرف‌شده در یک کیسه نایلونی و گره زدن درِ آن و شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، به‌ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار از دیگر توصیه ها است.

علائم کروناویروس جدید چیست؟

علائم عمده این بیماری شامل تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبهِ آنفلوانزا تظاهر می‌یابد، اما در گروهی از مبتلایان ممکن است به بیماری شدید تنفسیِ تب‌دار تبدیل‌شده و باعث بستری شدن بیمار شود. در موارد اندکی نیز مرگ در اثر این بیماری گزارش‌شده است.

نظر شما
پرونده ویژه