مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مطرح کرد:

روزه داران هیچ مکمل پروتئینی مصرف نکنند/ بهبودیافتگان کرونا نباید روزه بگیرند

۱۳۹۹/۰۲/۰۷ - ۱۲:۳۷:۴۷
کد خبر: ۹۹۳۶۲۹
زهرا عبدالهی،با اشاره به اینکه بهبودیافتگان کرونا تا 6 هفته احتمال بازگشت به بیماری برایشان وجود دارد گفت: روزه داران از مصرف مکمل های پروتئینی بین وعده افطار تا سحر خودداری کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زهرا عبدالهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در نشست مجازی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، به سوالات خبرنگاران درباره تغذیه در روزه داری پاسخ داد.

پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی

او با اشاره به نکاتی درباره روزه داری در ایام کرونا گفت: در ایام روزه داری رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده های سحر و افطار نقش بسیار مهمی دارد.

عبدالهی افزود: مصرف برخی خوراکی ها مثل مواد قندی، چربی، نمک و قند باید به حداقل برسد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر مصرف سبزیجات و صیفی جات تصریح کرد: از آنجایی که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا نباید گلو افراد خشک باشد، استفاده از سبزیجات و صیفی جات بین وعده افطار تا سحر  باید در اولویت قرار گیرد.

او افزود: در ایام ماه مبارک رمضان، مردم از مصرف قند، شکر، نمک و غذاهای شیرین، چرب و پُر ادویه پرهیز کنند.

عبدالهی با اشاره به وضعیت اشتغال کارشناسان تغذیه گفت: در حوزه بهداشت، به نیروی کارشناس تغذیه نیاز داریم بدین ترتیب تا سال 1404 نیروی کارشناس تغذیه به اندازه کافی به کار گرفته می شود و در مراکزی که به خدمت آنها نیاز است، پاسخ داده شود.

بهبودیافتگان کرونا نباید روزه بگیرند

او درباره افرادی که می توانند روزه بگیرند، گفت: افرادی که سالم هستند، می توانند در شرایطی هم که کرونا وجود دارد، روزه بگیرند البته درصورتی که اصول تغذیه را رعایت کنند.

عبدالهی اظهار کرد: افرادی که مبتلا به کرونا هستند، نباید روزه بگیرند.

او درباره روزه گرفتن بهبودیافتگان کرونا، گفت: پزشکان متخصص عفونی اعلام کردند، بهبودیافتگان بیماری کرونا، تا 6 هفته احتمال بازگشت بیماری شان وجود دارد، بنابراین نباید روزه بگیرند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با اشاره به افرادی که بیماری زمینه دارند، افزود: کسانی که بیماری ها زمینه ای مانندمشکلات قلبی و عروقی، دیابت و... دارند باید طبق نظر پزشک معالج، اقدام به روزه گرفتن کنند.

او گفت: در ماه رمضان اهدای خون پیشنهاد می شود اما کسانی این کار را انجام می دهند، باید در وعده افطار  و سحر منابع غذایی که برای آهن سازی لازم است، مصرف کنند.

مصرف هیچ مکمل پروتئینی برای روزه داران توصیه نمی شود

زهرا عبدالهی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی برنا درباره توصیه متخصصان تغذیه مبنی بر مصرف مکمل های پروتئینی بین وعده افطار تا سحر گفت: ما متخصصان تغذیه، مصرف هیچ نوع مکملی را توصیه نمی کنیم.

او ادامه داد: اگر افراد برنامه غذایی مناسب که شامل انوع گوشت ها، نان، غلات، تخم مرغ و... است را مصرف کنند، به اندازه کافی  پروتئین، ویتامین و ریزمغذی های به بدن آنها می رسد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: تنها افرادی که کمبود پروتئین دارند، می توانند تحت نظر متخصص تغذیه از مکمل های پروتئینی استفاده کنند چراکه مصرف سرخود این مکمل ها باعث ایجاد بار اضافی  بر کبد و کلیه می شود.

او درباره کیفیت و سلامت نان ها گفت: یکی از اولویت های وزارت بهداشت سلامت نان ها است. سالهاست تلاش می کنیم ویتامین D را در نان لواش و تافتون و... اضافه کنیم.

عبدالهی درباره روزه گرفتن افرادی که فشار خون دارند، گفت: کسانی که فشار خون دارند باید در وهله اول تحت نظر پزشک قرار گیرند و دارو مصرف کنند. 

او افزود: روزه گرفتن این افراد تحت نظارت پزشک مشکلی ندارد.

کرونا با خوردن و آشامیدن وارد بدن نمی شود

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره ضدعفونی کردن مواد غذایی گفت: ویروس کرونا از طریق خوردن وارد بدن نمی شود چون یا غذا پخته می شود یا از طریق اسید معده ویروس ها از بین می روند.

او افزود: تنها مسئله ای که اهمیت دارد این است بسته بندی و جعبه های مواد غذایی را شستشو دهیم تا ضدعفونی شوند.

عبدالهی درباره ضدعفونی کردن خرما گفت: توصیه می شود مردم از خرماهایی که بسته بندی هستند استفاده کنند و جعبه آن را یا شستشو دهند یا دور بیندازند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز