عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی:

گزارشی از تعداد کارگران بیکار نداریم/ قانون کم و کاستی در حمایت از کارگر ندارد/ دستگاه‌های نظارتی کم کاری می‌کنند

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۱۲:۱۰:۵۳
کد خبر: ۹۹۵۳۹۲
گزارشی از تعداد کارگران بیکار نداریم/ قانون کم و کاستی در حمایت از کارگر ندارد/ دستگاه‌های نظارتی کم کاری می‌کنند
یحیی کمالی‌پور دلیل عدم حمایت از کارگران در این روزهای کرونایی را عدم نظارت کافی بر کارفرماها دانست و گفت: درخصوص حمایت از کارگران قانون هیچ کم و کاستی ندارد بلکه ایراد در نظارت و مدیریت دستگاه‌های متولی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با شیوع کرونا، رکود و بیکاری کسب و کار‌ها به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. تاکنون بیش از ۱۰۰ کشور درگیر کرونا شده‌اند و همین موضوع روی اقتصاد جهانی تاثیر زیادی گذاشته است. یکی از اقشاری که با کاهش فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیدند قشر کارگری هستند. آنان یکی از مهم ترین ارکان تولید هستند و با تعطیلی واحدهای تولیدی با مشکل روبه‌رو شدند. جدا از این موضوع، عده‌ای از کارگران که به بیماری کرونا مبتلا شدند و نتوانستند در محل کار خود حاضر شوند، با نیروی جایگزین روبه‌رو شدند.

یحیی کمالی‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت کارگرانی که بیکار شدند، گفت: تاکنون گزارشی از تعداد کارگرانی که بیکار شدند، به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارائه نشده است.

او درباره قانون تامین اجتماعی تصریح کرد: هیچ خللی در قانون تامین اجتماعی وجود ندارد بلکه ایراد در نظارت و مدیریت دستگاه های متولی است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارفرما موظف است طبق قانون کار، کارگران را در قالب قرارداد به کار بگیرد و آنها را بیمه کند، استثنا این قانون، فقط کارگران روزمزد هستند که روزانه حقوق خود را دریافت می‌کنند.

کمالی‌پور با اشاره به وضعیت کارگرانی که بیمه ندارند، بیان کرد: کارگرانی که بدون قرارداد و بیمه کار می‌کنند و اکنون به دلیل شرایط خاص کشور از کار بیکار شدند، می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند تا با کارفرمای خاطی برخورد قضایی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر کارگری به دلایل قهری مانند ابتلا به بیماری کرونا نتواند در محل کار خود حاضر شود، کارفرما و دولت باید پاسخگوی نیاز او باشند و از طریق بیمه جبران کنند اما اینکه این اتفاق رخ نمی‌دهد دلیل بر نبود قانون نیست بلکه عدم نظارت درست باعث این مشکلات شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز