آیا واقعا واکسن موجب کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر بر اثر کرونا شده است؟

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۱۴:۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۳۵۴۱۴
آیا واقعا واکسن موجب کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر بر اثر کرونا شده است؟
متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: واکسن کرونا ایمنی صددرصدی در سیستم ایمنی بدن ایجاد نمی‌کند اما در صورت ابتلای فرد به ویروس کرونا تا حد زیادی از شدت و علائم بیماری کاسته می‌شود و منجر به کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر می‌شود.

به گزارش برنا؛ جعفر قبادی گفت: اگر فرد مبتلا، دارای بیماری زمینه‌ای اعم از فشارخون، دیابت، بیماری‌های گوارشی و غیره باشد، توصیه می‌شود با پزشک دررابطه‌با رژیم غذایی مطلوب مشورت کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه رژیم غذایی برای فرد مبتلا به ویروس کرونا مفید است و این رزیم غذایی باید تحت‌نظر پزشک باشد یا فرد می‌تواند خودش از این رژیم استفاده کند، تصریح کرد: رژیم غذایی که علاوه بر تأمین انرژی منبع پروتئین بالایی نیز داشته باشد، توصیه می‌شود.

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: باتوجه‌به شرایط بیمار مبتلا به کرونا (سوزش گلو، بی‌اشتهایی و ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی) مصرف مایعات داغ و به‌ویژه سوپ توصیه می‌شود اما استفاده از ادویه‌جات به علت تحریک سیستم تنفسی توصیه نمی‌شود و استفاده از میوه، سبزی‌ها و آبمیوه‌های طبیعی به‌ویژه آب‌لیمو به علت دارابودن ویتامین c برای بهبود کمک‌کننده هستند.

قبادی در پاسخ به اینکه فرد مبتلا به کرونا چگونه باید از خود مراقبت کرده و برای عدم انتقال ویروس به دیگران چه باید بکند، اظهار کرد: رعایت قرنطینه در اتاق جداگانه در خانه دارای تهویه هوا جهت برقراری جریان هوای مناسب، عدم ارتباط با افراد خانه به مدت ۲۱ روز از شروع علائم، عدم ارتباط فرد مبتلا با آب و مواد غذایی و ناقل‌های بی‌جان (اشیایی چون لباس، وسایل منزل و وسایل مورداستفاده سایر افراد خانواده) از جمله روش‌های خودمراقبتی برای عدم انتقال ویروس کرونا به دیگران است.

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله شستن دست‌ها و دست ندادن با دیگران، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظت فردی در بیرون از خانه و کاهش رفت‌وآمد داخل و خارج شهری از جمله اقدامات خودمراقبتی قبل ابتلا به ویروس کرونا است.

 

نظر شما
پرونده ویژه