موزه شهدا در بافت تاریخی یزد راه‌اندازی می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۲۳:۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۱۳۰۵۳۶
موزه شهدا در بافت تاریخی یزد راه‌اندازی می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از راه اندازی موزه شهدا در بافت تاریخی شهر یزد خبر داد و گفت: این موزه با مرمت یک مدرسه قدیمی با همکاری آموزش پرورش ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "سید مصطفی فاطمی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد روز دوشنبه در نشست خبری کمیته یزد میراث جهانی که در محل حسینیه آقا برگزار شد با اعلام راه اندازی موزه شهدا در بافت تاریخی شهر یزد اظهار کرد: در این موزه ، رشادت‌ها و ایثارگری‌ها شهدا در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. 

وی همچنین  از ایجاد محور گردشگری دفاع مقدس در شهر جهانی یزد خبر داد و اظهار داشت: خیابان قیام تا مسجد حظیره برای این موضوع در نظر گرفته شده است. 

رییس کمیته یزد، شهر میراث جهانی با اشاره به تولید محتوا در زمینه دفاع مقدس افزود: راهنمایان گردشگری استان داستان های شهدا را به زبان های مختلف ترجمه و در فضای مجازی و در قالب بروشور در اختیار گردشگران قرار می دهند.

وی ادامه داذ: همچنین برنامه‌های متعددی هم در راستای برگزاری کنگره چهار هزار شهید استان در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط موجود امکان برپایی آنها بصورت حضوری وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت:کرونا تورهای گردشگری دفاع مقدس یزد را مانند دیگر برنامه های این اداره کل تعطیل کرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه میراث فرهنگی دارای گستردگی فراوان اما بودجه آن نسبت به دیگر وزارتخانه‌ها ناچیز است افزود: بودجه کل وزارت خانه میراث فرهنگی ۱۴۰ میلیارد تومان است .

فاطمی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ هزار پلاک ثبتی در عرصه بافت تاریخی وجود دارد که یکهزار واحد آن به همت مردم و میراث فرهنگی مرمت شده اما ۲۱ هزار واحد ثبتی آن نیاز به مرمت دارد که با این بودجه امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال اقدام به مرمت پشت بام بازار یزد شده است گفت: شاید در اجرای کار خود به مانند دیگر مجموعه‌ها نواقص و مشکلاتی وجود داشته باشد  اما دغدغه همیشگی ما حفظ بافت تاریخی و ارزشمند یزد است و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می بندیم.

فاطمی با بیان اینکه اگر امسال نیز نوروز نداشته باشیم، گردشگری نابود می‌شود اظهار داشت: امیدواریم که مسئولان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که گردشگری استان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه تقریبا ۷۰ درصد راهنمایان تورهای گردشگری، یزدی نیستند افزود: برخی از تورلیدرها از تهران تایید و به استان می‌آیند که طبیعتا کنترل این افراد با ما نیست اما تورلیدرهای یزد یکی از بهترین و مطمئن‌ترین و باسوادترین راهنمایان گردشگری در کل کشور هستند.

در ادامه این نشست خبری "احسان ملکی" مسوول سازمان اردویی و گردشگری سپاه الغدیر استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه امسال متاسفانه به علت شیوع کرونا راهیان نور برگزار نشد گفت: با توجه به این مسئله فعالیت خود را در فضای مجازی برگزار و راهیان نور در شبکه‌های اجتماعی دنبال  شد.

ملکی افزود: در راهیان نوری مجازی، راوی در منطقه حضور دارد و به صورت زنده اقدام به بیان مفاهیم دفاع مقدس و رشادت‌ها و ایثارگری‌های صورت گرفته می‌پردازد.

مسوول سازمان اردویی و گردشگری سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به راه اندازی موزه شهدا استان تصریح کرد: آشنایی با ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و انسانی شهدا و انتقال آن به نسل جوان امروز از مهم‌ترین اهداف این موزه است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز