کردستان تنها استانی است که همه فرمانداران آن، مشاور امور معلولین دارند

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۱۳:۰۸:۵۲
کد خبر: ۱۱۷۱۸۷۳
کردستان تنها استانی است که همه فرمانداران آن، مشاور امور معلولین دارند
به گفته مشاور استاندار کردستان در امور معلولان، کردستان تنها استانی است که تمام فرمانداران آن مشاور یا رابط در امور معلولین، دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ نصرالله ابراهیمی  اظهار داشت: مدت زمان زیادی بود که در صدد بودیم، توجه سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی را به امور توانجویان جلب کنیم و در واقع بهزیستی بدنبال یک فرهنگ سازی و ترسیم جایگاه واقعی آنان بود.


وی افزود: در بسیاری از جاها یا به این قشر توجه نمی‌شد و یا بسیاری از دستگاه‌ها فکر می‌کردند تنها متولی امور معلولان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی هستند و براین اساس همه به‌نوعی سعی داشتند طفره بروند و توانجویان را به دستگاههایی که مستقیما متولی هستند ارجاع دهند.


وی اضافه کرد: آن گونه که در قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است همه دستگاه‌ها به نوعی و با توجه به موضوعات مختلف در مقابل معلولان مسوول هستند و در قانون هم این مسوولیت تعریف شده اما چون توجه به این قشر نهادینه و فرهنگ‌سازی نشده بسیاری از مسوولان دستگاه‌ها به این مسوولیت‌ها توجهی ندارند.


مشاور استاندار کردستان در امور معلولان یادآور شد: یکی از رسالت های بهزیستی به عنوان نماینده قانونی دولت در امور معلولان، ترسیم جایگاه واقعی توانجویان در جامعه است، بنابراین برای اینکه بهزیستی بتواند به این‌هدف نائل شود از دستگاه‌های اجرایی شروع کرد و با رایزنی‌هایی که انجام شد، انتصاب مشاور امور معلولان از استانداری به عنوان عالی‌ترین مرجع استانی کلید خورد.


وی افزود: پس از آن قرار شد به ترتیب سایر دستگاه‌های اجرایی نیز یک نفر را به عنوان مشاور یا رابط خود با جامعه معلولان انتخاب کنند و این کار از فرمانداری‌ها شروع شد.


ابراهیمی اظهار داشت: پس از آن و بعد از فعالیتی طولانی موفق شدیم به عنوان اولین استانی که همه فرماندارانش دارای مشاور و یا رابط در امور معلولان هستند این کار را پیش ببریم و در این راستا دستورالعملی تهیه و در اختیار فرمانداران و سایر دستگاه های اجرایی قرار گرفته و در جاهایی که نیاز به حضور معلولان باشد باید این دستورالعمل را اجرایی کنند.


وی یادآور شد: در این زمینه فعالیت‌ها و اقدامات خوبی، از جمله موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در زمینه برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای دستگاه‌های اجرایی با موضوع نحوه تعامل با معلولان انجام شده است که بدلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.


مشاور استاندار کردستان در امور معلولان به اهداف انتصاب مشاور امور معلولان در دستگاههای اجرایی اشاره کرد و گفت: همکاری مسوولان دستگاه‌ها با حوزه مشاور معلولان، رصد مشکلات معلولان و انعکاس آن با مسوولان و برنامه‌ریزی برای رفع آن و مناسب‌سازی اعم از مناسب سازی فیزیکی و فرهنگی برای جامعه معلولان از جمله این اهداف است.


وی با تقدیر از همکاری مسوولان دستگاههای اجرایی بویژه استانداری و فرمانداری‌ها ابراز امیدواری کرد، این روند تدوام پیدا کرده و سایر استان‌ها نیز از ما الگو گرفته و در این زمینه گام‌های مثبتی بردارند و دیدگاه جامعه نسبت به جامعه معلولان تغییر کند.


در حال حاضر حدود ۴۵ هزار معلول در استان کردستان زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر مستمری بگیر هستند و  ۱۸ هزار و ۳۶ نفر از این تعداد معلول روستایی هستند که از طریق cbr شناسایی شده‌اند.

 

نظر شما