معاون اقتصادی رئیس جمهور:

بخش خصوصی به سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های دولت نیاز دارد/ عدم توجه به حوزه صادرات محصولات کشاورزی در کشور/ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۱:۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۳۲۲۴۸
بخش خصوصی به سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های دولت نیاز دارد/ عدم توجه به حوزه صادرات محصولات کشاورزی در کشور/ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ایجاد زنجیره تولید در کشاورزی به رونق بازار صادرات کشور کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان؛ محمد نهاوندیان که شامگاه یکشنبه  در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی لرستان که در اتاق بازرگانی  لرستان برگزار شده بود سخن می گفت با بیان این مطلب  به اجرای طرح ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان اشاره و اظهار کرد:اقامتگاه بوم گردی در لرستان فراهم می شود.

او درخصوص ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان و ایجاد محور گردشگری خوزستان، لرستان، همدان و کرمانشاه نیز افزود: توجیه اقتصادی این طرح کم است ولی اتاق می تواند در جذب سرمایه گذار کمک کند.

نهاوندیان تصریح کرد: برای این طرح یا باید بخش خصوصی سرمایه گذاری کند یا شرکت توسعه استان تشکیل شود یا یک هلدینگ وارد کار شود که ترجیح من ایجاد شرکت توسعه استان است زیرا در این صورت احساس مالکیت به کار افزایش می یابد.

او  از فراهم کردن تسهیلات و حمایت ها برای ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی کشور در لرستان خبر داد و با تاکید بر اهمیت توجیه اقتصادی طرح گفت: سازمان های عمومی و دولتی درصورت در این راستا سرمایه گذاری می کنند که برای آنها به صرفه باشد زیرا دوران هزینه کردن منابع برای توسعه و نتیجه ندادن گذشته است.

نهاوندیان خواستار ارائه طرح توجیهی تا 2 روز آینده شد و بیان کرد: در عین حال که توجه به گردشگری خارجی مهم است اما قابل قیاس با درآمدزایی گردشگر داخلی نیست.

نهاوندیان با اشاره به ناشناخته بودن ظرفیت های گردشگری استان لرستان برای 90 درصد مردم ایران یادآورشد: اگر نصف ارقامی که برای سفرهای خارجی هزینه می شود در کشور خرج شوند اشتغال و گردشگری تحول بزرگی خواهد داشت که باید در شرایط فعلی و تهدید تحریم ها از این فرصت استفاده کرد.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: در سطح ملی و در اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی، حوزه گردشگری را اولویت قرار داده‌ایم تا منابع لازم برای توسعه این بخش اختصاص یابد.

او با اشاره به گردشگری خارجی و داخلی اضافه کرد: میزان گردش مالی که گردشگران داخلی می‌توانند داشته باشند قابل مقایسه با گردشگران خارجی نیست.

نهاوندیان تصریح کرد: اگر نصف رقمی که گردشگران ایرانی در خارج از کشور هزینه می‌کنند در ایران هزینه شود، گردشگری ایران تکان می‌خورد و درآمد و اشتغال در بخش گردشگری افزایش می‌یابد.

اوبا اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی در یک کشتی نشسته‌اند، خاطر نشان  کرد: مسابقه ملامت ما را به هیچ جا نمی‌رساند اگر ما یک تیم باشیم و هرکدام تک محوری کنند و انگیزه کار نداشته باشند، بازنده خواهیم بود.

نهاوندیان یادآورشد: پیش فرض اصلی توسعه پایدار اعتقاد به تعامل و همگرایی است. باید همدیگر را کمک کنیم، هم دولت و هم بخش خصوصی کمک کنند تا کار پیش برود.

او بیان کرد: بخش خصوصی به سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های دولت نیاز دارد و یکی از تصمیمات خوبی که جدیداً گرفتیم بحث تهاتر طلب‌ها و بدهی‌های بخش خصوصی است که در این زمینه ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نهاوندیان  افزود: اگر روحیه سیاست‌زدگی را در بخش اقتصاد افزایش دهیم از اهداف مدنظر فاصله می‌گیریم و این امر پرهزینه خواهد بود.

او  با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در کشور عدم توجه به حوزه صادرات محصولات کشاورزی است،گفت: شرکت‌های صادراتی کسی را در کشور پیدا نمی‌کنند که در این حوزه با او قرار داد ببندند.

نهاوندیان  با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات این حوزه ،گفت: واحدهای کشاورزی و صادراتی ما خرد هستند و ایجاد زنجیره تولید در این حوزه می‌تواند به رونق بازار صادراتی کشور کمک کند.

اوبا اشاره به اینکه سیاست دولت تشویق همه‌جانبه برای تامین ارز صادرات غیر نفتی است،  عنوان کرد: در این راستا باید حمایت از زنجیره‌سازی محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

نهاوندیان  با اشاره به طرح ارتقای سیستم‌های کاشت، داشت و برداشت و بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی در استان گفت: اگر لرستان بخواهد این طرح را اجرا کند باید اطلاعات مربوط به آن را به روز رسانی کند، چراکه این طرح در سال ۸۳ قرار بوده اجرا شود.

او با تاکید برلزوم آغاز حمایت از ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی از استانها ،یادآورشد: مرجع کامل و زنجیره واحدی در کشور وجود ندارد در صورتیکه زنجیره ها می توانند به بازارگشایی صادراتی کمک شایان توجهی کنند.

نهاوندیان  تاکید کرد:اگر لرستان بخواهد پرچم دار اجرای طرح  ارتقای سیستم های کشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی باشد باید علاوه بر بروز رسانی، مسئول و مکان مشخصی را برای این طرح در نظر بگیرد.

اوخواستار ارائه این طرح طی یک ماه آینده توسط استاندار لرستان شد و بیان  کرد: این طرح به عنوان یک طرح فرا استانی در دستور کار قرار می گیرد.

محمد نهاوندیان همچنین گفت: بانک کشاورزی نیز برای حمایت از طرح اعلام آمادگی کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز