شهردار اصفهان:

احداث همزمان ایستگاه‎‌ها و خرید تجهیزات‌ مترو/ از دستاوردهای تاریخی اصفهان صیانت می‌کنیم

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۱۱:۲۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۷۸۱۰۵
احداث همزمان ایستگاه‎‌ها و خرید تجهیزات‌ مترو/ از دستاوردهای تاریخی اصفهان صیانت می‌کنیم
شهردار اصفهان گفت: اگر مجوز دریافت ۵۹۰ میلیون یورو از شورای اقتصاد اخذ شود، می‌توانیم همزمان با عملیات عمرانی ایستگاه‌های مترو، تجهیزات لازم را نیز خریداری کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ قدرت الله نوروزی در برنامه زنده تلویزیونی «اینجا اصفهان»، ضمن آرزوی قبولی طاعات شهروندان در ماه مبارک رمضان، پیشاپیش عید سعید فطر را تبریک گفت و از شهروندانی که با ارسال پیام‌های تشکر از اقدامات انجام شده شهرداری در قالب «انقلاب عمرانی» سپاسگزاری کردند، قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای زندگی سالم شهروندان در شهر فراهم شده است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی در مناطق مختلف شهر اجرا و آماده بهره‌برداری شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح»، افزود: این برنامه از سال گذشته آغاز و در قالب آن هر هفته پروژه‌های مختلف افتتاح و کلنگ‌زنی شده است؛ در حال حاضر نیز پروژه‌های متعدد در نوبت افتتاح و بهره‌برداری قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات می‌تواند نمایانگر ظرفیت بالای شهر اصفهان باشد، گفت: با تلاش خادمان مردم در شهرداری، امکانات زیادی برای رفاه هرچه بیشتر شهروندان در نقاط مختلف شهر ایجاد شده است.

تحقق عدالت فضایی در شهر

نوروزی با بیان اینکه مردم باید آگاه باشند که شهرداری نمی‌تواند در حریم شهر متولی انجام اقدامات باشد، افزود: در این دوره مدیریت شهری با شعار «عدالت فضایی» اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به احداث و تکمیل خط یک متروی اصفهان در مدت زمان طولانی، اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری در مدت زمان چهار ماه ۱۵ درصد باقیمانده پروژه خط یک مترو را تکمیل کردیم و به دنبال آن در اسفندماه سال ۹۸ تعداد مسافران مترو به ۱۲۰ هزار نفر در روز رسید، اما متأسفانه شرایط کرونایی آمار مسافران را کاهش داد به طوری که در حال حاضر با توجه به شرایط ایجاد شده از حداکثر ظرفیت مترو استفاده نمی‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه احداث خط دو قطار شهری اصفهان که با سرعت زیاد و سرمایه‌گذاری قابل توجه از منطقه "دارک" واقع در "زینبیه" آغاز شده است، شمال شرق اصفهان را به غرب شهر متصل خواهد کرد، گفت: حفاری در جبهه شمال شرقی خط دو مترو در حال انجام است؛ همچنین برای حفاری از سمت جبهه غربی نیز قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء منعقد و شفت و تی. بی. ام مهیا و برخی از اقدامات برای نصب کابل‌های برق آماده ‎سازی شده است تا به زودی شاهد آغاز عملیات حفاری از این جبهه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تونل خط دو از جبهه غربی با استفاده از یک دستگاه تی. بی. ام با کاتر هدی به قطر ۹.۵ متر در یک تونل و از جبهه شمال شرقی دو تونل با تی. بی. ام با کاتر هد شش متری حفاری می‌شود، اظهار کرد: حد فاصل دارک تا کهندژ ۱۶ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال احداث است.

نوروزی خاطرنشان کرد: در سند بودجه سال جاری شهرداری برای آزادسازی ایستگاه مترو رهنان اعتبار لازم پیش‌بینی و مورد تصویب شورای شهر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آزادسازی ایستگاه‌های "شکرشکن"، "فلسطین" و "امام علی (ع) " در مسیر خط دو متروی اصفهان در حال انجام است، تاکید کرد: اگر شرایط تحریم نبود همزمان با احداث ایستگاه‌ها، سگمنت گذاری و ریل‌گذاری نسبت به خرید تجهیزات نیز اقدام می‌کردیم.

شهردار اصفهان با اشاره به درخواست تخصیص ۵۶۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دو متروی این شهر، اظهار کرد: اگر مجوز ۵۹۰ میلیون یورو از شورای اقتصاد دریافت شود، می‌توانیم این حرکت موازی را انجام دهیم و همزمان با عملیات عمرانی ایستگاه‌های مترو، تجهیزات لازم را نیز خریداری کنیم.

وی تاکید کرد: اگر سرعت احداث خط دو مترو همچون شرایط فعلی ادامه یابد، در آینده نزدیک شاهد مهیا شدن زیرساخت‌های این خط خواهیم بود.

نوروزی با بیان اینکه در خط دو مترو روزانه ۴۰۰ متر حفاری در حال انجام است، گفت: برای احداث ایستگاه‌های خط دو متروی اصفهان با استفاده از روش نوین، شاهد ایجاد کمترین فضای کارگاهی و مشکلات ترافیکی برای شهروندان هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در عمق ۳۰ متری زمین مهندسان و کارگران به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند چرا که یک شهر زیر شهر در حال احداث است.

ایجاد نوار سبز در اطراف حلقه حفاظتی شهر برای جلوگیری از حاشیه نشینی

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه حلقه حفاظتی شهر، تصریح کرد: وقتی از این پروژه سخن به میان می‌آید بدان معنا است که از توجه به محیط زیست، کاهش آلودگی‌ها و ترافیک همچنین جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش مصرف سوخت صحبت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حلقه حفاظتی فقط یک جاده نیست، بلکه صدها پیوست دارد که می‌تواند منجر به حفظ جان و سلامت مردم باشد، اظهار کرد: حلقه حفاظتی شهر ۸۰ کیلومتر طول دارد که ۵۰ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان واقع شده و افتخار بزرگی برای اصفهان است، زیرا از اثرات مثبت آن سایر شهرهای کشور نیز بهره‌مند خواهند شد.

نوروزی گفت: اطراف حلقه حفاظتی شهر، نوار سبزی ایجاد خواهد شد تا از رشد بی‌رویه شهر و حاشیه نشینی جلوگیری کند؛ این پروژه برای ساکنان شهرهای مختلف قدرت گزینش برای انتخاب مسیر جهت رسیدن سریع‌تر به مقصد را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه حدفاصل پل آفتاب که ظرف مدت ۱۰ ماه احداث شد و یکی از نقاط حلقه حفاظتی شهر به شمار می‌رود تا تقاطع سردار شهید سلیمانی، هفت و نیم کیلومتر مسیر وجود دارد، تصریح کرد: در این مسیر در جاده قهجاورستان زیرگذر بزرگی در حال احداث است، همچنین در چند صد متری آن بر روی کانال آب پل دیگری احداث می‌شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر حجم زیاد آزادسازی‌ها در مسیر اجرای حلقه حفاظتی شهر، افزود: بیشترین حجم آزادسازی‌ها در مسیر هفت و نیم کیلومتر مسیر حلقه حفاظتی شهر حدفاصل پل آفتاب تا پل سردار شهید سلیمانی بوده که به صورت میلیمتری در حال انجام است و فقط یک هزار و ۵۰۰ متر از مسیر آزادسازی نشده است.

وی ادامه داد: بین محله‌های خاتون آباد و دهنو ۱۵۰۰ متر فاصله وجود دارد که در این محدوده نیز یک پل احداث خواهد شد؛ البته هر کجا آزادسازی‌ها صورت گرفته، کارگاه‌های عمرانی نیز فعال شده است.

طراحی و معماری ویژه در پروژه سردار شهید سلیمانی

نوروزی با اشاره به مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: این پروژه از نظر طراحی و معماری بسیار ویژه است و نوع پایه‌های آن در ایران وجود ندارد.

وی اظهار کرد: این پروژه قرار بود ظرف مدت ۳۶ ماه احداث شود، اما خوشبختانه با فعالیت جهاد گونه در مدت زمان ۲۰ ماه و ۲۰ روز و با کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه به اتمام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شهردار اصفهان تاکید کرد: پروژه سردار شهید سلیمانی یک پروژه محرک توسعه برای شرق اصفهان به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تحقق عدالت فضایی در شهر، گفت: عدالت فضایی یعنی احداث ورزشگاه‌های رستم و سهراب در منطقه کمتر برخوردار ۱۴ شهرداری، احداث مجموعه فرهنگی دکتر شریعت در محله حصه که تا دو سال پیش کوچه‌های آن آسفالت نبود، احداث فرهنگسرای مظاهری در منطقه ۱۲ شهرداری و احداث دو سینما در مناطق ۱۱ و ۱۵ شهرداری؛ البته گاهی پروژه‌ها مستقیم و گاهی غیرمستقیم به مناطق کمتر برخوردار شهر می‌رود.

نوروزی با بیان اینکه احداث ایستگاه‌های خط دو مترو در دارک و زینبیه عمران و آبادانی را به همراه دارد و با انجام این اقدامات توسعه به این منطقه کمتر برخوردار رفته است، اظهار کرد: معتقدیم انجام این اقدامات آثار مثبت بسیار زیادی از اکنون تا آینده به همراه دارد.

وی افزود: حدفاصل پل سردار شهید سلیمانی تا جاده شیراز بخش زیادی باید در مسیر رینگ چهارم آزادسازی و تعریض شود، همچنین قبل از راه‌آهن مسیر رینگ باید به سمت چپ منحرف و از مجاورت سیتی سنتر به سمت جاده سپاهان شهر و از آنجا به سمت شهر ابریشم ادامه پیدا کند؛ در این محل برای انجام آزادسازی‌ها مذاکراتی با ارتش انجام و توافقات اولیه صورت گرفته است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در مسیر رینگ چهارم یک تقاطع غیر همسطح در جاده ذوب آهن (در مجاورت زندان مرکزی اصفهان) احداث می‌شود و از آنجا به سمت آتشگاه ادامه یافته و تقاطع غیر همسطح دیگری در آتشگاه احداث خواهد شد؛ سپس مسیر به سمت دانشگاه صنعتی، ورزشگاه نقش جهان، دولت آباد و از آنجا به سمت پل آفتاب منتهی و رینگ تکمیل خواهد شد که برای تحقق این ابر پروژه باید شهرداری شهرهای ابریشم، خمینی شهر، درچه و دولت آباد همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به احداث پروژه تقاطع شهدای ورزشکار، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد هزینه‌های احداث این پروژه توسط شهرداری اصفهان و ۲۵ درصد توسط شهرداری دولت آباد پرداخت خواهد شد.

تأسیس «شرکت سرمایه» حلقه حفاظتی اصفهان

نوروزی با بیان اینکه برای توسعه حلقه حفاظتی شهر «شرکت سرمایه» تشکیل می‌شود، تصریح کرد: در این راستا مذاکرات لازم با معاون وزیر راه و شهرسازی انجام و توافق‌نامه‌ای امضا شده است؛ با تأسیس شرکت سرمایه، بیرون اصفهان برای اصفهان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای کنارگذر شرق اصفهان نیز شرکت سرمایه تشکیل شده است، ادامه داد: دایره بزرگی گذر شرق و غرب اصفهان را تشکیل می‌دهد؛ البته کنارگذر غرب اصفهان در سه دولت قبل انجام شد و همزمان کنار گذر شرق نیز آغاز شد، اما در اجرای آن حدود هشت سال تأخیر ایجاد شد که خوشبختانه در دولت فعلی مورد توجه قرار گرفت به طوری که این پروژه در حال تکمیل است.

شهردار اصفهان اظهار کرد: انجام این اقدامات اصفهان را در ایران نمونه می‌کند، چرا که نمی‌توان از شهر گردشگری سخن گفت که از رینگ دوم آن کامیون‌ها عبور کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های شهری آماده شده تا سلامت شهروندان و آیندگان در این شهر را تضمین و به توسعه پایدار که واژه حقوق بشری است کمک کنیم؛ معتقدیم باید به فکر شهروندان امروز و فردای شهر باشیم، البته توده و بخش کثیری از مردم در جریان امور هستند و اظهار نظر عده اندکی نمی‌تواند باعث کند شدن انجام امور شود.

نوروزی تاکید کرد: تا آخرین لحظه سرعت خدمت‎رسانی را روز به روز افزایش خواهیم داد تا رفاه عمومی و آسایش هر چه بیشتر شهروندان رقم بخورد.

چشم‌انداز برنامه اصفهان ۱۴۰۵ «شهر زیست پذیر و رقابت پذیر»

وی با بیان اینکه ششمین برنامه راهبردی اصفهان فردا رونمایی خواهد شد، گفت: اصفهان از سال ۷۵ تا کنون دارای برنامه‌های پنج ساله بوده است؛ این برنامه‌ها مربوط به سال‌های ۹۰ تا ۹۵، ۹۵ تا ۱۴۰۰ و ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ راهبردی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای تهیه و تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ یک سال تلاش و از نظرات علما، اساتید، دانشگاهیان، اصناف و اقشار مختلف جامعه استفاده شده است، افزود: این برنامه با مشارکت مردمی و انجام یک کار علمی دقیق دانشگاهی تدوین و آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز برنامه اصفهان ۱۴۰۵ «شهر زیست پذیر و رقابت پذیر» است تا استانداردهای زندگی سالم در شهر فراهم شود؛ در شهر زیست پذیر باید از اتلاف وقت شهروندان جلوگیری شود، در شهر رقابت‌پذیر باید کارآفرینان و بخش خصوصی در جریان شهری نقش داشته باشند و با یکدیگر رقابت کنند و کسب و کار آنها رونق داشته باشد.

نوروزی با بیان اینکه برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سنجش پذیر است، تاکید کرد: سنجش پذیری به معنای نتیجه محوری است، بدان معنا که برنامه قابل ارزیابی و نتایج آن باید مشخص باشد، همچنین عوامل آن باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اجرای پروژه تراموا در شهر گفت: در این مورد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است، البته عده‌ای در خصوص اجرای پروژه تراموا نظرات دیگری دارند، اما در دیدار تصویری اخیر با شهردار فلورانس نیز مذاکره‌ای پیرامون احداث تراموا انجام و وی معتقد بود سریع‌ترین و ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل در شهرهای جهان تراموا است و به همین سبب از شرکت هیتاچی درخواست کرده بودند که برای توسعه تراموا در این شهر واگن بسازد.

شهردار اصفهان افزود: شهر اصفهان به عنوان یک شهر بین‌المللی، جهانی و تاریخی باید از امکانات و زیرساخت‌های لازم برخوردار باشد؛ این شهر را باید با تمام وجود حفظ و از دستاوردهای تاریخی آن صیانت کنیم.

احیای دولتخانه صفوی

وی با اشاره به احیای دولتخانه صفوی در اصفهان، تصریح کرد: حدفاصل میدان آزادی تا سی و سه پل پیاده راه‌ها ساماندهی و آبراه و فضای شهری مناسبی در این مسیر ایجاد خواهد شد و در ادامه حدفاصل سی و سه پل تا میدان انقلاب طراحی ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا محور گردشگری شهر تکمیل و از میراث تاریخی نیز حفاظت کنیم و شاهد رونق کسب و کار کسبه باشیم.

نوروزی ادامه داد: پیاده رو سازی مسیر حدفاصل میدان امام حسین (ع)، خیابان سپه تا میدان امام (ره) و از سمت بازار به طرف میدان امام علی (ع) در حال انجام است؛ البته به ۱۰ نفر از دلسوزان شهر مأموریت دادیم که در صورت وجود هر گونه نقص در ساماندهی و پیاده رو سازی مسیر میدان امام حسین (ع) و خیابان سپه مراتب را گزارش دهند تا بهبود کیفیت ایجاد شود چرا که اینجا به محور فرهنگی و گردشگری و محور پاسداری از حریم تاریخ و میراث و هویت شهر تبدیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در شهرداری افرادی کاردان، با تجربه و دلسوز برای شهر در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند که امیدواریم با تمام شدن شرایط کرونایی بار دیگر شاهد شهری مملو از گردشگر و رونق صنعت گردشگری اصفهان باشیم.

شهردار اصفهان گفت: امسال در آستانه عید سعید فطر جشنواره گل سرخ در شهر اصفهان حدفاصل چهارراه تختی تا دروازه شیراز برگزار خواهد شد.

در پایان این برنامه شهردار اصفهان از «میر معصومی» پیرمرد گل فروش معروف اصفهان که تصویر آن توسط «استاد طاهری» یکی از نقاشان برجسته بر روی یکی از دیواره‌های خیابان شریعتی نقش بسته، با اهدای اثر ارزشمند صنایع دستی تجلیل کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز