انجام مطالعات امکان سنجی ابزاری جهت هدایت صنایع کوچک

۱۳۹۹/۰۷/۲۶ - ۱۳:۰۶:۱۰
کد خبر: ۱۰۷۴۱۲۲
انجام مطالعات امکان سنجی ابزاری جهت هدایت صنایع کوچک
اهداف زیادی از ایجاد یک کسب و کار نوپا مدنظر سرمایه گذاران است، از کسب درآمد و تولید ثروت گرفته تا بوجود آمدن فرصت‌های اشتغال و حتی در برخی موارد صادرات محصولات. لذا هر سرمایه‌گذار باید موضوعات مختلفی مانند مکان‌یابی، بررسی های فنی، اقتصادی و مالی طرح را بررسی نماید و درصورتی که مطالعات امکان‌سنجی توسط مشاور حقیقی یا حقوقی تدوین گردد، سرمایه‌گذار باید قابلیت ارزیابی طرح تدوین شده را دارا باشد تا از صحت آن اطمینان حاصل نماید.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری برنا، در برخی از شهرک ها و نواحی صنعتی شاهد تعدادی از واحدهای صنعتی راکد هستیم که بررسی ها نشان می دهد چنین واحدهایی عمدتا مطالعات فنی اقتصادی مالی را انجام نداده اند.

تدوین طرح‌های امکان‌سنجی و ارزیابی طرح ها بمنظور ایجاد یک کسب و کار تولیدی یا یک واحد ارائه کننده خدمات، از مهمترین اقدامات پیش از ورود به صنعت و ایجاد بنگاه اقتصادی است. چراکه این مطالعات بعنوان یک ابزاراز به هدر رفتن منابع مالی و زمانیسرمایه‌گذاران صنعتی جلوگیری می‌کند.

سرمایه‌گذاران صنعتی پیش از شروع به فعالیت اقتصادی، باید با مشاوران و متخصصین آن حوزه در جهت شفاف شدن چشم انداز آینده کسب و کار مشورت، موارد لازم را ارزیابی و موضوعاتی که ممکن است در آینده کسب و کار را با مشکلات جدی مالی روبه‌رو کند بررسی نمایند. در همین راستا ابزاری تحت عنوان مطالعات امکان‌سنجی وجود دارد که با دارا بودن چارچوبی مشخص تمام جنبه‌های گوناگون طرح را ارزیابی و مورد بررسی قرار می‌دهد و از بوجود آمدن ضررهای ناشی از عدم مطالعه برای سرمایه‌گذاران در آینده جلوگیری می‌کند.

 اهداف زیادی از ایجاد یک کسب و کار نوپا مدنظر سرمایه گذاران است. از کسب درآمد و تولید ثروت گرفته تا بوجود آمدن فرصت‌های اشتغال و حتی در برخی موارد صادرات محصولات. لذا هر سرمایه‌گذار باید موضوعات مختلفی مانند مکان‌یابی، بررسی های فنی،اقتصادی و مالی طرح را بررسی نماید و درصورتی که مطالعات امکان‌سنجی توسط مشاور حقیقی یا حقوقی تدوین گردد، سرمایه‌گذار باید قابلیت ارزیابی طرح تدوین شده را دارا باشد تا از صحت آن اطمینان حاصل نماید. زیرا بدیهی است که برای یک سرمایه‌گذاری بزرگ، اطمینان داشتن به یک مشاور کافی نیست و سرمایه‌گذاران باید خود این توانایی را داشت باشند که طرح‌های تدوین شده را مورد ارزیابی قرار دهند.

مطالعات امکان‌سنجی یک پاسخ مناسب برای تصمیم‌گیری به سرمایه‌گذاری است. بنابراین یکی از مهمترین ویژگی‌های تدوین این مطالعات، شناسایی زوایای مبهم و ناشناخته طرح به منظور هرچه شفاف‌تر شدن راه مبهم آینده است و جزییات تمام موارد طرح در این مطالعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سند چشم‌انداز، ماموریت، تعیین اهداف کوتاه مدت،اهداف بلند مدت و مواردی از این قبیل، موضوعاتی هستند که به نظرات شخصی سرمایه‌گذار بستگی دارند اما برخی موارد دیگر مانند تعیین قیمت تمام شده محصول، از آن دسته موضوعاتی است که عوامل گوناگونی بر روی آن اثر گذار می باشد. محاسبات اقتصادی و مالی در این مطالعات موارد گوناگونی مانند سود، نرخ بازگشت سرمایه و نقطه سر به سر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در برخی موارد اگر محاسبات پیچیده یا طرح از ابعاد بزرگتری برخودار باشد باید از نرم افزارهای مهندسی صنایع به منظور محاسبات استفاده شود که معمولا چنین‌ طرح‌هایی به منظور اخذ تسهیلات و جهت ارائه به بانک‌های عامل تدوین می‌شوند.

درخصوص مطالعات بازار با بررسی دقیق وضع موجود، تحلیل رقبا و پیش‌بینی تقاضای آینده می‌توان به صورت مطالعات میدانی، وضع موجود و آینده را بررسی کرد. جامعه هدف و مشتریانی که در آینده مخاطب محصول و خدمات قرار می‌گیرند باید از مرحله اول شناسایی و آنالیز شوند.

همچنین سلایق، نیازها و خواسته‌های مشتریان آینده باید به صورت فهرستی جمع آوری شود. این موضوع از اصلی‌ترین موارد هر کسب و کار می باشد که با شناخت کافی از مشتری و بازار هدف، برنامه‌ای جهت فروش محصول تدوین شود. بنابر آنچه گفته شد تدوین مطالعات امکان‌سنجی پیش از شروع یک کسب و کار دارای جایگاه ویژه ای است‌.

سیاست های وزارت صنعت معدن تجارت

بطور کلی حمایت از SMEها، از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی است که در حوزه صنعت باید به آن پرداخته شود. خوشبختانه رویکرد وزارت صنعت معدن تجارت به این موضوع، رویکردی بسیار قوی، روشن است و از سوی وزارت صنعت معدن تجارت مکررا به این موضوع تاکید شده است. طبق آمار اعلام شده حدود ۲۱ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور غیرفعال و راکد هستند که در گام اول در سال جاری قرار است یک‌ هزار و ۵۰۰ واحد فعال‌سازی شوند. راه‌کارهایی از این دست و حمایت‌های این چنینی از یک افق روشن برای صنعت کشور نوید می‌دهد. طبق بررسی های بعمل آمده به طرق مختلفی می توان این حمایت ها را اعمال کرد:

• اعطای تسهیلات برای طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا

• اعطای تسهیلات با بهره کم

• برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای ارتقا سطح دانش و مهارت پرسنل واحدهای صنعتی

• برگزاری تورهای‌صنعتی در راستای هم افزایی واحدها

• حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جهت ارائه توانایی ها و پتانسیل آن‌ها

• توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر

• مهیا کردن بسترهای بازار یابی نوین

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز