رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان:

ادامه تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی/ حل مشکل قطع برق واحد‌های تولید سیمان

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۱۴:۰۶:۵۲
کد خبر: ۱۱۴۷۰۲۱
ادامه تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی/ حل مشکل قطع برق واحد‌های تولید سیمان
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: ۹۰ درصد واردات نهاده‌های دامی بر عهده پشتیبانی امور دام است اما مانعی برای دیگران وجود ندارد و سال آینده نیز ارز دولتی تخصیص خواهد یافت.

به گزارش برنا به نقل از وزارت صمت، عباس تابش روز پنجشنبه در ستاد استانی تنظیم بازار فارس بیان کرد: قیمت مرغ بر اساس ۵٠ درصد نهاده آزاد و دولتی تعیین می‌گردد و جهاد کشاورزی مکلف است به ازای ۴۵ روز به کشتارگاه‌ها نهاده ارائه دهند و نهاده‌ها از روز نخست جوجه ریزی باید در اختیار کشتارگاه‌ها باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم نسبت به بررسی قیمت نهایی مرغ اقدام کنیم باید باز هم شاهد کاهش قیمت مرغ باشیم این در حالی است که این اختیار به استان‌ها داده شده بود که ١٠ درصد در قیمت گذاری نهایی اختلاف وجود داشته باشد اما کارشناس تمامی استان‌های کشور معتقد اند قیمت گذاری ثابت اقدامی مؤثرتر در کنترل قیمت‌ها است.

تابش افزود: عرضه و تقاضا دو عامل اقتصادی اند که مخالف یکدیگر بوده این در حالی است که تمامی استان‌های کشور نسبت به برطرف کردن نیازهای استان‌های همجوار اقدام می‌کنند و استان فارس نیز توانسته است بالغ بر ٨ میلیون و ۴٠٠ هزار قطعه جوجه ریزی کند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: سازمان رعایت حقوق مصرف‌کننده متعهد خواهد شد که اگر جهاد کشاورزی استان فارس بتواند به صورت روزانه ٣.۵ کیلوگرم به صورت سرانه تأمین کند مازاد مورد نیاز مرغ استان را تأمین کنیم این در حالی است که در کشور مازاد جوجه ریزی داریم اما این مازاد در بازار دیده نمی‌شود.

وی افزود: اعدادی که در واقعیت وجود دارد با میزان تولید تئوری متفاوت است و آمار تولید مرغ در فارس واقعی نیست زیرا استان فارس می‌تواند علاوه بر برطرف کردن نیاز داخلی نسبت به برطرف کردن نیاز سایر استان‌ها نیز اقدام کند.

تابش تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام عامل اصلی واردات نهاده‌های های دامی در کشور است و سهم ٩٠ درصدی در این بخش دارد این در حالی است که هیچ گونه محدودیتی در واردات نهاده‌های وجود ندارد و هر فردی که علاقه مند باشد می‌تواند نسبت به واردات نهاده‌های دامی اقدام کند این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس طی سال آینده نیز ارز دولتی برای واردات نهاده‌های های دامی وجود دارد.
وی در خصوص وضعیت واحدهای تولید کننده سیمان نیز تاکید کرد: قطع برق و سوخت در واحدهای تولید کننده سیمان موجب شد ٢۵ درصد تولیدات این گونه واحدها کاهش یابد اما طی مصوبه‌ای که اخیراً ثبت شده است دیگر امکان قطع برق و سوخت در این گونه واحدها از بین رفته است.

 

نظر شما
پرونده ویژه