اوجی: ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کند

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۲۱:۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۳۴۱۶۳
اوجی: ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کند
جواد اوجی وزیر نفت با تاکید بر اینکه ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کند، گفت: پیش بینی می‌شود که ظرفیت پالایشی کشور در ۴ سال آینده در این دولت، حدود یک و نیم برابر افزایش پیدا کند و تولید فعلی ۲.۲ میلیون بشکه در روز به سه و نیم میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش برنا، وزیر نفت چهارشنبه شب در یک گفت‌وگوی رادیویی به تشریح مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم و پاسخ به پرسش‌هایی درباره تأمین گاز زمستانی پرداخت.

وی در آغاز به اوضاع نیروی انسانی در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: متاسفانه بی‌محلی و کم مهری در حق کارکنان نفت در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است و از این رو این مساله جزء اولویت کاری‌ من بود و چند ابلاغیه در این

زمینه صادر و گروهی صاحب‌نظر را  نیز در این زمینه بسیج کردم.

اوجی ادامه داد: تبدیل وضعیت نیروهای مدت موقت به معین و تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر به طور جدی در دستور کار است و برنامه‌های خوبی برای سرمایه انسانی صنعت نفت داریم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌ انسانی از سرمایه‌های اصلی صنعت نفت به شمار می‌آید، گفت: تلاش ما این است که پست‌هایی که متاسفانه در دوره پیش حذف شدند را احیا کنیم، همچنین آموزش نیروی انسانی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید در میدان‌های نفت و گاز نیازمند نیروهای ماهر و متخصص است، افزود: ساماندهی سرمایه انسانی اولویت اصلی کار بنده در وزارت نفت خواهد بود.

وزیر نفت در ادامه همچنین به مساله سوخت رسانی زمستانی اشاره کرد و با تاکید براینکه ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کنند، گفت: در این حوزه دو برنامه ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کنونی و همچنین ایجاد ظرفیت پالایشی جدید با ساخت پترو پالایشگاه‌ها را در برنامه داریم.

اوجی ادامه داد: در صورت توجه به مشوق‌هایی مانند قانون اعطای تنفس خوراک پالایشگاه ها، می‌توانیم برای سال آینده افزایش ظرفیت پالایشی مطلوبی را داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته در مجموع ۲۲۵ میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف شد که نزدیک به ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آن مربوط به صنایع و نیروگاه‌ها بوده و ۵۵ میلیارد مترمکعب به بخش خانگی اختصاص یافته است.

وزیر نفت با تاکید براینکه در زمستان برای تامین مصرف گاز با مشکل روبه‌رو می‌شویم، گفت: از این رو از نفت گاز و نفت کوره به‌ عنوان سوخت جانشین در زمستان در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

اوجی گفت: با تدابیر خوبی که طی هفته‌های اخیر در وزارت نفت در نظر گرفته شده و بررسی چالش‌های سال گذشته، تلاش ما این است که مشکلی در بخش خانگی ایجاد نشود، در عین حال ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها آغاز شده است.
وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه مصرف گاز خانگی در فصل سرما ۴ تا ۴.۵ برابر مصرف دیگر ایام سال است، افزود: در دوره زمانی کوتاهی، مصرف خانگی افزایش می‌یابد که دلیل عمده آن نبود وسایل گازسوز استاندارد در بخش خانگی و ساختمانی است.

وی همچنین با تاکید براینکه با مهار مصرف انرژی می‌توانیم سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب از ائتلاف انرژی جلوگیری کنیم، افزود: سهم ایران به‌ عنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان با بیش از ۳۳ میلیارد مترمکعب از تجارت گاز، کمتر از ۲درصد است و از این رو تلاش داریم با دیپلماسی گازی و به‌ کار گرفتن روش‌هایی مانند تهاتر، واردات، سوآپ گاز و ترانزیت که درآمد خوبی دارند، این سهم را افزایش دهیم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه هشت سرمایه گذار آمادگی ساخت پتروپالایشگاه‌ها را دارند، گفت: به همین منظور، مجوز اعطای تنفس خوراک برای حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه صادر شده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که ظرفیت پالایشی کشور طی ۴ سال آینده در این دولت، حدود یک و نیم برابر افزایش پیدا کند و تولید فعلی ۲.۲ میلیون بشکه در روز به سه و نیم میلیون بشکه در روز برسد.

اوجی در ادامه با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت خام میزان نفت اثبات شده ایران است یعنی در حوزه بالادستی، ظرفیت بسیار خوبی داریم، افزود: بنابراین افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، همزمان با افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی رخ خواهد داد همچنین همراه با افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و ظرفیت‌های پالایشی، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف فرآورده‌های نفتی و گاز نیز باید مورد نظر قرار داشته باشد.

وزیر نفت همچنین به برنامه های این وزارتخانه درباره توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکنون ۷۰ درصد از تولید محصولات صنعت پتروشیمی صادر و تنها ۳۰ درصد در داخل مصرف می‌شود که این رویه نوعی نیمه‌ خام‌ فروشی است.

وی افزود: برنامه ما این است که به‌ صورت جدی به تکمیل و توسعه زنجیره پایین‌دستی صنعت پتروشیمی ورود کنیم.

اوجی گفت: برای تامین خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی مشکلی وجود ندارد و همه زیربناهای آن در کشور فراهم است و از این رو امیدواریم در پایان این دولت شهرک‌های شیمیایی و پارک پتروشیمی شکل گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز